به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب : ۳۵۴۳۷
25 هزار نیروی القاعده در سوریه می‌جنگند

فراموش کردن سوریه به فاجعه‌ای تمام عیار می‌انجامد

گروه بين الملل: رییس آژانس پناهندگان سازمان ملل با اشاره به اینکه این سازمان باید خود را برای رویارویی با فرار سیل آوارگان از منطقه خودمختار کریمه آماده کند، گفت که "فاجعه کامل" زمانی اتفاق می‌افتد که جامعه بین‌المللی توجه خود را از جنگ داخلی سوریه منحرف کند.
فراموش کردن سوریه به فاجعه‌ای تمام عیار می‌انجامد

آنتونیو گوترس با اشاره به تحولات سوریه گفت: در تلاش‌های آمریکا و روسیه پس از شکست مذاکرات ژنو 2 برای آنکه طرف‌های درگیر در جنگ سوریه نزد یکدیگر بیایند، پیشرفت کمی وجود داشته است.
گوترس گفت: در حال حاضر ما احتیاج داریم که برجسته ترین کشورهای جهان بتوانند نزد یکدیگر آمده و اختلافات خود را کنار بگذارند و تلاش کنند راهی برای صلح در سوریه بیابند. این تنش‌های ایجاد شده حول اوکراین به وضوح هیچ فایده ای ندارد.

وی خاطر نشان ساخت: من امیدوارم آن‌هایی که مهمترین مسئولیت را در امور جهان دارند بتوانند درک کنند که فراموش کردن سوریه منتهی به یک فاجعه کامل و تمام عیار خواهد شد. گوترس اضافه کرد، آژانس تحت امر وی خود را برای این احتمال که سیلی از آوارگان از شبه جزیره کریمه سرازیر شود آماده می‌کند و تیم‌های را به داخل اوکراین فرستاده تا وضعیت را تحت نظر داشته باشند. تاکنون شاهد تحرک گسترده جمعیت در این منطقه نبوده‌ایم و امیدواریم که چنین اتفاقی نیافتد.
اين در حالي است كه با گذشت سه سال از جنگ، مردم نواحی مختلف سوریه از اینکه محل زندگی‌شان از تصرف نیروهای افراطی القاعده خارج می‌شود، خوشحالند زیرا این تندروها در نواحی تحت کنترل خود قوانینی سختگیرانه اعمال کرده‌اند که شکنجه و گردن زدن افراد در انظار عمومی بخشی از آن است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به بررسی حضور تروریست‌ها در سوریه پرداخته و می‌نویسد: کشورهای مخالف دولت بشار اسد،‌ رئیس‌جمهوری سوریه، به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر تنها هدف آن‌ها نباید سرنگونی اسد باشد بلکه شکست افراطیون نیز به آن افزوده شده است. بسیاری از شورشیانی که بخش‌هایی از شمال سوریه را تحت کنترل گرفتند تحت نفوذ تندروهای خارجی قرار داشتند و جنگجویان خارجی به این بهانه که شورشیان مرتد هستند و یا به آن‌ها اجازه نمی‌دهند تا نسخه سخت‌گیرانه خود را در نواحی خارج از کنترل دولت به اجرا بگذارند، علیه آن‌ها دست به سلاح برده‌اند. این در حالی است که طبق آمارهای سازمان ملل، سوریه از نظر تعداد پناهندگان خود را به افغانستان نزدیک کرده است و تاکنون 2.4 میلیون نفر از این کشور گریخته‌اند.

به گفته یک مقام از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، قدرت‌های جهانی اکنون متوجه شده‌اند که انفعال در قبال سوریه اشتباهی بود که باعث افزایش تعداد تروریست‌ها در این کشور شده است. هر چند اصلاحات در این زمینه کم است اما یک کارشناس تخمین زد که القاعده 25 هزار جنگجو در سوریه دارد. از این تعداد 10 هزار تن جنگجوی خارجی بود و دو هزار تن از آن‌ها نیز از اروپا راهی سوریه شده‌اند. 

این در حالی است که خصومت میان گروه‌های تروریستی دولت اسلامی عراق و شام (داعش) با جبهه النصره ادامه دارد و ابوبکر البغدادی، رئیس داعش که قصد داشت النصره را تحت کنترل خود درآورد با مخالفت ایمن الظواهری، رهبر القاعده روبه‌رو شد.

 

مرجع : ايسنا