به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۲۲:۴۰
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۲ ساعت ۲۲:۳۴
کد مطلب : ۳۵۵۴۶
اخضر ابراهیمی:

نامزدی اسد بحران سوریه را پیچیده‌تر مي‌كند

گروه بين‌الملل: نماینده ویژه اتحادیه عرب و سازمان ملل برای حل بحران سوریه امروز پنجشنبه هشدار داد که در صورت نامزدی مجدد بشار اسد برای ریاست جمهوری، روند پایان دادن به بحران سوریه دچار یک انفجار سیاسی بزرگ خواهد شد.
نامزدی اسد بحران سوریه را پیچیده‌تر  مي‌كند
اخضر ابراهیمی تاکید کرد اگر اسد به چنین اقدامی دست بزند صحنه سیاسی این کشور پیچیده تر و دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک دشوارتر خواهد شد. نماينده ويژه اين سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه قرار است فردا 14 ماه مارس گزارش خود درباره مذاکرات ژنو بین مخالفان و رژیم سوریه را به شورای امنيت سازمان ملل ارائه دهد .

پیشتر مارتين نسيرکی سخنگوی سازمان ملل، اعلام کرده بود که اخضر الابراهيمی طی روزهای دهم تا شانزدهم مارس گزارش خود را به شورای امنيت سازمان ملل ارائه خواهد داد. از سوی دیگر ديپلمات‌های غربی روز پنجشنبه اعلام کردند که 14 مارس تاريخ احتمالی نشست شورای امنيت و ارائه گزارش اخضر ابراهيمی خواهد بود. این منابع همچنین گفتند که ممکن است نماینده اتحادیه عرب و سازمان ملل در مجمع عمومی سخنرانی کند.

دور اول و دوم مذاکرات نمايندگان دولت سوريه و مخالفان در پانزده فوريه 2014 در شهر ژنو بدون نتیجه به پایان رسید. هيات نمايندگان دولت دمشق بر مبارزه با آنچه را که "تروریسیم " می نامند به عنوان اولويت اول در مذاکرات صلح سوريه تاکيد داشت، در حالی که مخالفان می‌گفتند تشکيل دولت انتقالی و کناره ‌گيری بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه، بايد در اولويت قرار گيرد. با شکست مذاکرات دور اول و دوم ژنو اخضر الابراهيمی تاريخی برای دور بعدی مذاکرات تعيين نکرده است.

خلع سلاح شیمیایی سوریه

در همین حال مارتین نسيرکی با اشاره به کارشکنی های سوريه در رابطه با مسئله خلع سلاح شیمایی آن کشور گفت: هيات مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسليحات شيميايی در نظر دارند جدول زمانی جديدی را برای نابودی تسليحات شيميايی سوريه تنظيم کنند.
شورای امنيت سازمان ملل تا 30 ژوئن 2014 به سوريه فرصت داده است همه‌ تسليحات شيميايی خود را نابود کند. سازمان های حقوق بشری وابسته به سازمان ملل می گویند از آغاز ناآرامی های سوریه در سال 2011 ميلادی تاکنون بیش از 130 هزار تن از سوری ها به دست نیروهای اسد کشته و ميليون‌ها نفر دیگر آواره و بی‌خانمان شدند.