به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۴ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب : ۳۵۶۵۱۳

گفتگوی ملی عراقی‌ها به دعوت مصطفی الکاظمی

گفتگوی ملی عراقی‌ها به دعوت مصطفی الکاظمی
گروه بین‌الملل: دفتر نخست‌وزیر عراق از آغاز دومین نشست گفت‌وگوی ملی میان احزاب سیاسی در عراق خبر داد.
این گفت‌وگوها به ابتکار و دعوت مصطفی الکاظمی برگزار می‌شود، و دور اول آن کمتر از سه هفته پیش در بغداد برپا شد، اما مقتدی صدر رهبر جریان صدری‌ها در آن حضور نیافت. برگزاری گفت‌وگوهای ملی عراق با حمایت‌های بین‌المللی به ویژه قدرت‌های غربی مواجه شده، اما هنوز اظهارنظری از سوی جریان صدر درباره دومین دور این مذاکرات منتشر نشده است.
هدف از برگزاری چنین مذاکراتی، خروج از بن‌بست فعلی سیاسی در عراق است که در روزهای اخیر به خشونت میان گروه‌های مسلح شیعی رقیب، حامیان صدر از یک سو و نیروهای تحت حمایت ایران از سوی دیگر، کشیده شد. پیشتر محمد الحبوسی، رییس پارلمان عراق گفته است که «تعیین تاریخ برای انتخابات زودهنگام پارلمانی» و گفت‌وگو درباره انتخاب رئیس‌جمهور و تشکیل دولت آینده عراق در این مذاکرات ضروری است.
نزدیک به یازده ماه پس از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، هنوز گروه‌های سیاسی این کشور بر سر انتخاب رئیس‌جمهور و نخست وزیر جدید به توافق نرسیده‌اند. با این حال، روز یکشنبه ۱۳ شهریور، یک ماه پس از هجوم حامیان صدر به پارلمان عراق، کارکنان این پارلمان به سر کار خود بازگشتند. از زمان این هجوم و همچنین تحصنی که در پی آن در منطقه سبز بغداد برگزار شد، فعالیت پارلمان عراق تعلیق شده بود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها