به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۱۴ ساعت ۱۷:۲۸
کد مطلب : ۳۶۷۶۱۴

وقوع ۵۸ سونامی مرگبار در ۱۰۰ سال گذشته

وقوع ۵۸ سونامی مرگبار در ۱۰۰ سال گذشته
گروه جامعه: هر ساله در تاریخ ۵ نوامبر "روز جهانی آگاهی از سونامی" گرامی داشته می‌شود.به گزارش ایسنا، هدف از گرامیداشت این روز جهانی اطلاع‌رسانی بیشتر و دقیق‌تر در مورد این فاجعه طبیعی مرگبار است.مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UN) در دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی، روز پنجم نوامبر را به عنوان "روز جهانی آگاهی از سونامی" تعیین کرد. روز جهانی آگاهی از سونامی به پیشنهاد ژاپن و به منظور دعوت از کشورها، نهادهای بین‌المللی و جامعه مدنی برای افزایش آگاهی نسبت به سونامی و به اشتراک گذاشتن رویکردهای نوآورانه برای کاهش خطرات ناشی از وقوع این بلای طبیعی، تعیین شد که می تواند به کاهش خطر آن در آینده کمک کند.
 
بر اساس گزارش سازمان ملل، در طول ۱۰۰ سال گذشته ۵۸ سونامی رخ داده که باعث کشته شدن بیش از ۲۶۰ هزار نفر شده و این در حالیست که این آمار بالاتر از تلفات هر بلای طبیعی دیگری است.شعار امسال روز جهانی آگاهی از سونامی با عنوان "هشدار اولیه و اقدام اولیه قبل از هر سونامی" تعیین شده است.

به گزارش "ایندیا تودی"، سونامی معمولاً توسط زمین لرزه های زیر یا نزدیک اقیانوس ایجاد می شود. سونامی مجموعه‌ای از امواج عظیم است. سونامی همچنین می‌تواند توسط فوران‌های آتشفشانی، رانش زمین زیردریایی و ریزش سنگ‌های ساحلی و بر اثر برخورد یک سیارک بزرگ ایجاد شود.ارتفاع سونامی معمولاً تا هنگامی که به کنار ساحل برسد بیش از یک متر نیست و معمولاً قابل تشخیص هم نیست. سونامی‌ها اغلب به صورت رشته‌های طغیان‌های قدرتمند و سریع آب و نه به صورت یک موج منفرد غول‌آسا تظاهر می‌کنند که به خصوص باعث تخریب ساحل می‌شود. پنج تا ۹۰ دقیقه پس از ضربه اولیه ممکن است امواج دیگری به دنبال آید.شدیدترین سونامی در سال ۲۰۰۴ میلادی در اقیانوس هند رخ داده که بر اساس آمارهای رسمی باعث جان باختن حدود ۲۲۷ هزار تن در ۱۴ کشور جهان شده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها