به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۱۶ ساعت ۱۴:۵۶
کد مطلب : ۳۶۸۰۱۳

پاپ خواهان لغو مجازات اعدام شد

پاپ خواهان لغو مجازات اعدام  شد
گروه بین الملل: رهبر کاتولیک‌های جهان در مجمع گفت‌وگوی بحرین، در دیدار با خاندان حاکم، نمایندگان مسلمانان و مسیحیان بارها بر رعایت حقوق بشر تاکید کرد و خواستار برابری حقوق زنان، آزادی مذاهب، لغو مجازات اعدام، رفع تبعیض و صلح جهانی شد.
سفر چهار روزه پاپ فرانسیس به بحرین  پایان یافت. محور گفت‌وگوهای پاپ در دیدارهایش در منامه، دیالوگ مسیحیت و اسلام و غلبه طرفین بر تعصبات گذشته بود.رهبر کاتولیک‌های جهان از جمله گفت، در دنیای جهانی شده کنونی کافی نیست که خود را به دین محدود کنیم.او هم‌چنین خواستار ایجاد شرایط عادلانه کار برای همه شد و تبعیض‌های مذهبی را تقبیح کرد. پاپ به کرات مخاطبان را به رعایت "آزادی واقعی" در دین و تلاش برای صلح در جهان فراخواند.
 برای اولین بار در نشست نمایندگان اسلام و یک پاپ، متونی از کتاب مقدس و قرآن مورد بحث قرار گرفت.پیش از این نیز پاپ در کنگره بین‌المذاهب، خواستار جهانی عاری از خشونت شده و گفته بود: «چند قدر قدرت، باغ بشریت و خانه مشترک انسان‌ها را در بازی با آتش، موشک و بمب، به خاکستر و نفرت ‌آلوده‌اند.» پاپ پیش‌تر جنگ روسیه و اوکراین  را "بی‌معنی" خوانده است.
او از رهبران دینی جوامع مختلف خواست وحدت و صلح را الگو قرار دهند و نزد معتقدان ترویج کنند. رهبر کاتولیک‌های جهان در مراسمی که روز شنبه در استادیوم ملی بحرین برگزار شد، حدود ۳۰ هزار شرکت‌کننده را تشویق کرد که با ایمانی درونی زندگی کنند. او ظلم و خشونت را نکوهش کرد و یادآور شد که مسیحیان باید همسایگان خود، حتی دشمنان خود را دوست داشته باشند.
پاپ فرانسیس گفت: «برای در هم شکستن مارپیچ انتقام، پرهیز از خشونت و صلح‌طلبی، باید قلوب را غیرنظامی کرد.»
این دومین سفر پاپ به یک کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس  پس از دیدار او از امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۹ است  آن زمان، او و احمد الطیب، سند "برادری انسانی" در ابوظبی امضا کردند که نقطه عطفی در دیالوگ بین مسیحیان و مسلمانان تلقی می‌شود.
دوستی میان رهبر کاتولیک‌های جهان و احمد الطیب، مفتی اعظم مسجد الازهر قاهره، اینک نمادی قوی از تمایل پاپ به گفت‌وگو با  جهان اسلام محسوب می‌شود. هر دو مقام در  بحرین چند بار با یکدیگر دیدار داشتند. الطیب در خطبه‌های روز جمعه خود، از غرب به خاطر نوع برخورد با بحران‌های بین‌المللی انتقاد کرد و هم‌زمان از شرق خواست نگاه منصفانه‌تری نسبت به جهان غرب داشته باشد.در مجمع گفت‌وگوی بحرین، نمایندگان قطر، کویت و عربستان سعودی نیز حاضر بودند. در مجموع، بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار مسیحی در شبه جزیره عربستان (عمان، یمن، قطر، کویت، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) زندگی می کنند که بیشتر آنها کارگران مهمان کاتولیک از هند، بنگلادش و فیلیپین هستند.
شماری از فعالان شیعه و مخالفان حکومت بحرین در زندان به سر می‌برند و  به اعدام محکوم شده‌‌اند. ۹ سازمان غیردولتی پیش‌تر از پاپ خواسته بودند با صراحت از حکومت بحرین بخواهد که مجازات اعدام را لغو کند و اتهامات مربوط به شکنجه و نقض دادرسی عادلانه در مورد دستگیرشدگان را مورد رسیدگی قرار دهد. سازمان‌های حقوق بشری بارها تاکید کرده‌اند که حکومت بحرین مخالفان را به صورت هدفمند به حاشیه می‌راند و اقلیت شیعه را سرکوب می‌کند.در جریان سفر پاپ به منامه، بستگان زندانیان سیاسی بحرین از او خواستند  ضمن انتقاد از مجازات اعدام در این کشور و حبس مخالفان، از زندانیان سیاسی حمایت کند.دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرده که بحرین را نمی‌توان یک دمکراسی نامید.
پاپ در منامه، از بحرین خواست  شاخصی از هم‌زیستی در تنوع باشد؛ جامعه‌ای که با مهاجرت مداوم و کثرت‌گرایی ایده‌ها و آداب و رسوم و سنت‌ها تعامل دارد.
طبق اعلام واتیکان ، حدود هشتاد هزار مسیحی کاتولیک در بحرین زندگی می‌کنند که اغلب آنها اتباع آسیای جنوب شرقی، آفریقا، خاورمیانه و کشورهای غربی هستند.
پاپ فرانسیس در جریان بازدید از تنها مدرسه کاتولیک منامه، از جوانان مذاهب مختلف نیز به دلیل شجاعت در بحث و و پایداری در تلاش برای یک جهان همبسته تقدیر کرد و گفت، نسل جوان به جای آن که تنها "گردشگر زندگی" باشد،  لازم است اثری از خود به جا بگذارد. او گفت این امر مستلزم آن است که جوانان به فکر جامعه و بشریت، از جمله ادیان دیگر باشند.
رهبر کاتولیک‌های جهان قبل از بازگشت به رم، با حدود ۵۰۰ نماینده کلیسا از شبه جزیره عربستان در منامه ملاقات کرد. او در این دیدارها از اسقف،ها، کشیشان و مقامات مسیحی خواست، با دیگر مذاهب دیالوگ داشته باشند. پاپ در تبیین این مطالبه گفت، ایمان با شادی تقویت می‌شود و شادی و رضایت بر خلاف عادات ملال‌آور، مسری خواهد بود.
دیدار پاپ از بحرین به دعوت حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه این کشور و برای شرکت در  اختتامیه "مجمع گفت‌وگوی بحرین: هم‌زیستی انسانی شرق و غرب" انجام گرفت.
برچسب ها: پاپ فرانسیس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها