به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۰۱:۴۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۷ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۳۷۰۰۲۲

رد پای شركت‌های خارجی در پهپادهای ایرانی

رد پای شركت‌های خارجی در پهپادهای ایرانی
گروه بین الملل: بر اساس اسناد اطلاعاتی به دست آمده در اوکراین، ردپای شرکت‌هایی از آمریکا، آلمان، ژاپن و اسرائیل در پهپادهای ساخت ایران وجود دارد. اکثر اینها قطعاتی هستند که می‌توان به راحتی در بازار آنلاین آنها را تهیه کرد.
بنا بر گزارشی که نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال منتشر کرده، اکثر قطعات پهپادهایی که ایران به روسیه داده و در اوکراین استفاده شده‌اند، ساخت آمریکا، کشورهای اروپایی و کشورهای غربی هستند.این داده‌ها بر اساس اسناد جدید اطلاعاتی اوکراین به دست آمده که موفقیت تلاش‌های ایالات متحده برای محدود کردن ارسال پهپادهای ایرانی را زیر سوال می‌برد.
افشای این داده‌ها در حقیقت تاییدی بر موفقیت ایران در ایجاد یک صنعت قدرتمند تسلیحاتی به پشتوانه قطعات ارزان قیمت و در دسترس تجاری است که می‌توان از غرب تهیه کرد و در عین حال تحریم‌های ایالات متحده را دور زد.
بر اساس اسنادی که وال استریت ژورنال از کمیسیون مستقل مبارزه با فساد (NAKO)؛ یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در کی‌یف که تحقیقات اطلاعات نظامی اوکراین را تأیید می‌کند، به دست آورده، سه چهارم قطعات پهپادهای ایرانی مورد استفاده توسط روسیه که در اوکراین سرنگون شده‌اند، ساخت ایالات متحده آمریکا هستند.
در یک مورد محققان توانسته‌اند یک پهپاد ایرانی مهاجر ۶ را که پس از هک شدن در اواسط پرواز توسط کی‌یف، دست نخورده سقوط کرد، بررسی کنند. در این بررسی مشخص شد که حدود نیمی از قطعات این پهپاد ساخت شرکت‌های آمریکایی است و یک سوم قطعات آن از شرکت‌های ژاپنی آمده است.نشریه "میدل ایست آی" که گزارشی در این باره تهیه کرده خواهان پاسخ سفیر ایران در سازمان ملل شده است. او به پرسش این نشریه پاسخ نداده ولی گفته ایران آماده است تا با اوکراین در سطح کارشناسان فنی و پهپادهای تحقیقی یا درباره ادعای مالکیت قطعات این پهپادها ملاقات کند.ایران تحت تحریم‌های شدید ایالات متحده قرار دارد و در میان این تحریم‌ها کنترل صادرات قطعات تجاری که می‌تواند در ساخت سیستم‌های تسلیحاتی استفاده شود، نیز هستند. اما کارشناسان هشدار داده‌اند که ترکیب ساده پهپادهای ایرانی و دسترسی به بسیاری از قطعات در بازار تجاری، مهار صادرات آنها را دشوار می‌کند.
این گزارش تاکید می‌کند که بسیاری از قطعات یافت شده در این پهپادها تحت کنترل صادرات قرار ندارند و می‌توانند به راحتی به صورت آنلاین خریداری شده و از سایر کشورها به ایران وارد شوند.

 

۱۴۰۱/۰۸/۲۷ ۱۵:۵۹
شما راست میگی لعنت بر دروغگو (405116)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها