به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۱۹:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۶ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب : ۳۷۰۶۰

هر مترمربع از جنگل ابر 50 گونه گیاهی دارد

گروه جامعه: یک کارشناس محیط زیست گفت: در هر مترمربع از جنگل ابر، افزون بر 50 گونه گیاهی وجود دارد و جنگل ابر شاهرود از این نظر در جهان کم‌نظیر است.
هر مترمربع از جنگل ابر 50 گونه گیاهی دارد
مجید آشوری با اذعان به این‌که برخی گیاه‌شناسان، جنگل ابر را بانک ژنتیک جهان می‌دانند، افزود: در هر متر مربع از این جنگل بی‌نظیر بیش از 50 گونه گیاهی وجود دارد که هر بازه حدود یک ماه یک بار عوض می‌شوند. وی از این جنگل به عنوان یک گنج یاد کرد و گفت: شاید درمان بسیاری از دردهای بی درمان در گیاهان این جنگل نهفته باشد.

آشوری به سفر خود با یک گیاه‌شناس به این منطقه اشاره کرد و گفت: این گیاه شناس در این بازدید در یک فضای 100 متری، بیش از 40 گیاه دارویی شناسایی کرد. البته بسیاری از این گیاهان ناشناخته‌اند و تا کنون کار دقیق علمی بر روی آن انجام نگرفته و باید در این زمینه یک کار دقیق علمی انجام شود.

مدیرعامل موسسه حامی محیط زیست، این جنگل را با هیچ جنگل دیگری در ایران و جهان قابل مقایسه ندانست و اظهار کرد: در هیچ منطقه‌ای از دنیا بلوط و بوته‌های گون در کنار هم وجود ندارد، اما در جنگل ابر بواسطه شرایط اقلیمی منحصر به فرد، این دو گونه در کار هم وجود دارند.

آشوری در پاسخ به پرسشی پیرامون چرایی پدیده در کنار هم قرار گرفتن این دو گونه گیاهی، خاطرنشان کرد: این جنگل به دلیل ویژگی اکوتون بودن و اینکه مرز بین دو اکو سیستم تپه ماهوری و بیابان و جنگل است، بطور توأمان دو گونه بلوط و گون را در دامن خود می پروراند.
مرجع : ايسنا