به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۲ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۳۷۱۰۷۵

تروئیکای اروپایی اقدام ایران را محکوم کرد

تروئیکای اروپایی اقدام ایران را محکوم کرد
گروه بین الملل: بریتانیا، فرانسه و آلمان  گسترش برنامه هسته‌ای ایران پس از برجام را محکوم کردند. به گفته آژانس بین‌المللی، ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم ۶۰درصدی در فردو است و می‌خواهد غنی‌سازی را در دو نیروگاه دیگر افزایش دهد.
سازمان انرژی اتمی ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد که تولید اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده را در سایت فردو آغاز کرده و صبح روز سه‌شنبه، اول آذر، تولید آن به "مرحله پایداری" رسیده است.
در پی اعلام این خبر سه کشور اروپایی آلمان، بریتانیا و فرانسه در بیانیه مشترکی که توسط دولت بریتانیا ارائه شد، اعلام کردند: «گام ایران چالشی برای نظام جهانی منع اشاعه [تسلیحاتی اتمی] است. این گام که خطرات قابل توجهی در ارتباط با اشاعه دارد، هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد.»بیانیه سه کشور اروپایی می‌افزاید: «ما به رایزنی با شرکای بین‌المللی درباره بهترین روش برای مقابله با ادامه تشدید تنش هسته‌ای با ایران ادامه خواهیم داد».
آمریکا نیز با نگرانی به اطلاعیه ایران مبنی بر آغاز تولید اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصد در تاسیسات هسته‌ای فردو واکنش نشان داد.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید،گفت که ایالات متحده با "نگرانی بزرگ" توسعه موشک‌های بالستیک برنامه هسته‌ای ایران را زیر نظر دارد.
کربی گفت: «ما اجازه نخواهیم داد ایران به توانایی تولید تسلیحات هسته‌ای دست یابد.». او افزود: «ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که همه گزینه‌ها را برای رئیس‌جمهوری (جو بایدن) در دسترس داریم.»مرز تعیین شده غنی‌سازی در توافق هسته‌ای بین‌المللی سال ۲۰۱۵ با ایران ۳،۶۷ درصد است. اورانیوم غنی‌شده تا حدود ۹۰ درصد می‌تواند در ساخت بمب اتمی کاربرد داشته باشد.
هدف از توافق هسته‌ای ایران محدود کردن برنامه اتمی و تضمین عدم ساخت سلاح هسته‌ای توسط این کشور بود. آمریکا، چین، روسیه، آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایران بر سر آن در سال ۲۰۱۵ به توافق رسیده بودند.


 
برچسب ها: غنی‌سازی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها