به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۲۱:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۶ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب : ۳۷۳۷۳۰

بازگشت شرکت‌های هوایی به دوران سودآوری

بازگشت شرکت‌های هوایی به دوران سودآوری
گروه اقتصادی: انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا)‌ پیش‌بینی می‌کند که این صنعت در سال آینده میلادی پس از سه سال محدودیت‌های کرونایی به دوران سودآوری باز می‌گردد ولی به‌نظر می‌رسد که ناهماهنگی و اختلاف این شرکت‌ها با فرودگاه‌های مهم جهان در مورد بهای بلیط و هزینه استفاده از تاسیسات فرودگاهی تشدید شده است.
شرکت‌های هوایی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به‌دلیل محدودیت‌های مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا ده‌ها میلیارد دلار ضرر کرده‌اند. ولی در طول سال جاری تعداد سفرهای هوایی به سرعت افزایش یافته و شرکت‌های هوایی تا حدود زیادی درآمدهای خود را احیا کرده‌اند.سرعت افزايش سفرهای هوایی در حدی بوده که برخی از فرودگاه‌های مهم جهان به‌دلایل گوناگون از جمله کمبود نیروی کار قادر نیستند خود را با این روند انطباق دهند.انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۲۳ تعداد سفرهای هوایی از مرز چهار میلیارد پرواز عبور کند و سود خالص شرکت‌های هوایی به حدود ۴.۷ میلیارد دلار برسد. طبق ارزیابی‌های این انجمن ضرر صنعت هوایی جهان در سال جاری در مجموع ۶.۹ میلیارد دلار خواهد بود.
 دبیرکل این انجمن، گفت: «با توجه به ابعاد گسترده و طولانی محدودیت‌های کرونایی در دو سال گذشته جبران ضررها و بازگشت به دوران سودآوری در سال آینده دستاورد بسیار بزرگی است».
ویلی والش در عین حال هشدار داد که به‌دلیل مقررات سختگیرانه، سیاست‌های متغیر دولت‌ها، افزایش هزینه‌ها و تداوم اختلافات جدی با فرودگاه‌ها، شرکت‌های هوایی در سال آینده نیز با دشواری‌های فراوانی روبرو خواهند بود.
 والش در نشست خبری سالانه انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی افزود: «باید این نکته مهم را در نظر داشت که احیای فعالیت شرکت‌های هوایی در سال آینده نیز شکننده خواهد بود. حد نصاب سودآوری سفرهای هوایی بسیار ناچیز خواهند بود و هر دلار بسیار مهم است. در نتیجه به هیچ عنوان نمی‌توانیم فشار فرودگاه‌ها برای تحمیل هزینه‌های بیشتر و یا افزایش بهای بلیط را که موجب کاهش تعداد مشتریان خواهد شد تحمل کنیم».او افزود که یکی از دلایل افزایش قیمت بلیط بالا رفتن بهای سوخت است و هشدار داد حرکت سریع به سوی مصرف سوخت‌های ناآلاینده ممکن است به افزایش بیشتر قیمت‌ها منجر شود.
سخنان دبیرکل انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی با واکنش سریع فرودگاه‌ها روبرو شد. از زمان بروز آشفتگی‌های گسترده در پروازهای اروپایی در تابستان گذشته تنش بین دو طرف تشدید شده است.دبیرکل اتحادیه فرودگاه‌های اروپایی به خبرگزاری‌ها گفت: «بهای بلیط در ماه‌های گذشته به شدت افزایش یافته است. بخشی از آن ممکن است با نرخ تورم قابل توجیه باشد ولی حقیقت این است که شرکت‌های هوایی با کاهش تعداد پروازهای خود در تمامی مسیرهای پرطرفدار عرضه را کاهش داده و این باعث افزایش قیمت بلیط شده است».
او یادآوری کرد که فرودگاه‌ها نیز به دلیل بالا رفتن نرخ تورم ناگزیرند هزینه خدمات به شرکت‌های هوایی را افزایش دهند.
پیش‌بینی‌های انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۴ تعداد پروازها به میزان سال ۲۰۱۹ و دوران قبل از همه‌گیری کرونا خواهد رسید. ایالات متحده زودتر از سایر بخش‌های جهان به این حد نصاب می‌رسد ولی روند احیا پروازها در آسیای شرقی و اقیانوسیه بسیار کند خواهد بود.کارشناس اقتصادی این انجمن گفت احیای پروازهای هوایی تا حد زیادی به اعتماد مشتریان و شرکت‌های اقتصادی بستگی دارد و هرگونه افت و خیز در سیاست‌های کرونایی دولت چین روی وضعیت این صنعت به خصوص در آسیای شرقی تاثیر مهمی خواهد داشت.
انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی تاکید کرد که عدم کاهش سختگیری‌های کرونایی در چین و احتمال رکود اقتصادی در کشورهای بزرگ و ثروتمند می‌تواند روند احیای مسافرت‌های هوایی را به خطر بیاندازد.
برچسب ها: مسافرت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها