به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : ۳۸۳۱۱

40 درصد افراد سیگاری در معرض نابینایی!

گروه سلامت: مسئول بهداری اردوگاه کاردرمانی و حرفه‌آموزی همدان گفت: افراد سیگاری 40 درصد بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلاء به آب مروارید و کدر شدن عدسی چشم و در نهایت نابینایی هستند.
40 درصد افراد سیگاری در معرض نابینایی!
دکتر امین نیایش با بیان اینکه سرطان ریه و بیماری‌های قلبی و عروقی تنها پیامدهای استعمال دخانیات نیستند، افزود: سیگار موجب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود که نتیجه آن می‌تواند از دست دادن موها، ایجاد زخم در دهان و جوش‌های پوستی روی صورت شود. وی با اشاره به اینکه استخوان افراد سیگاری تراکم خود را از دست داده و به راحتی شکسته می‌شود، اظهار کرد: استعمال دخانیات همچنین سبب افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشارخون، گرفتگی عروق و در نهایت سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود و دود سیگار خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

نیایش تصریح کرد: بسیاری از کارخانجات به توتون سیگار آمونیاک اضافه می‌کنند و آمونیاک جذب نیکوتین در خون را تا هفت برابر افزایش می‌دهد و در نتیجه پنج ثانیه پس از نخستین پک به سیگار نیکوتین آن به مغز رسیده و با ترشح هورمون‌هایی ضربان قلب، فشارخون و قند خون را افزایش می‌دهد که این عوامل سبب سرحال شدن فرد می‌شود اما عاملی که سبب اعتیاد افراد سیگاری می‌شود افزایش مقاومت بدن در برابر نیکوتین است.

وی خاطرنشان کرد: مصرف دخانیات نخستین عامل قابل پیشگیری مرگ و میر در جهان است و در صورت ادامه روند رو به بالای مصرف دخانیات در جهان طی 20 سال آینده سالیانه 10 میلیون مرگ ناشی از بیماری‌های مرتبط با استعمال دخانیات بروز می‌کند که بیش از 70 درصد این مرگ‌ها در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران اتفاق می‌افتد.

مسئول بهداری اردوگاه کاردرمانی و حرفه‌آموزی همدان یادآور شد: هر ساله تنباکو سبب کشتن نزدیک به شش میلیون نفر در سراسر دنیا می‌شود که از این تعداد حدود 600 هزار نفر سیگاری‌های غیرفعال یا دست دوم هستند که خود مصرف سیگار ندارند اما به طور ناخواسته در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند. نیایش ادامه داد: بر اساس تحقیقات انجام شده در هر شش ثانیه یک نفر در دنیا بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد. وی در ادامه با اشاره به اینکه ترک سیگار به اراده، خواست و انگیزه فرد نیاز دارد، اظهار کرد: ابتدا باید مددجویان از ضررهای مصرف سیگار و فواید ترک آن مطلع شوند و بر حسب نیاز و تشخیص پزشک از روش مناسب خود استفاده کنند.

نیایش از شرکت 390 نفر از مددجویان در کلاس‌های آموزشی ترک دخانیات خبر داد و گفت: فعالیت‌های گسترده‌ای در کلینیک ترک دخانیات اردوگاه کاردرمانی و حرفه‌آموزی همدان انجام شده و در حال حاضر هم این فعالیت‌ها با تهیه دارو، آدامس نیکوتین، تشویق مددجویان ترک کننده سیگار به شیوه‌های مختلف، چاپ و توزیع بروشور، بنر و پیام‌های بهداشتی در تمام زندان‌های استان انجام می‌شود.
مرجع : ايسنا