به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۰۸ ساعت ۲۱:۵۱
کد مطلب : ۳۸۹۹۲۰

پسرفت جهان در زمینهٔ حقوق بشر 

پسرفت جهان در زمینهٔ حقوق بشر 
گروه بین الملل:  دبیرکل سازمان ملل متحد، هشدار داد که جهان در زمینهٔ رعایت حقوق بشر در حال «پسرفت» است و خواستار تلاش‌های جدید در این باره شد.
آنتونیو گوترش در مراسم افتتاحیه پنجاه‌ودومین نشست شورای حقوق بشر در ژنو گفت: «تهاجم روسیه به اوکراین باعث بزرگ‌ترین نقض حقوق بشری شد که امروز با آن مواجه هستیم.»
این نشست با یک دقیقه سکوت به یاد قربانیان زلزلهٔ اخیر ترکیه و سوریه آغاز شد.
نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل امسال به‌‌‌طرزی بی‌سابقه طولانی خواهد بود و تقریباً شش هفته ادامه خواهد داشت.
رسانه‌ها مدت طولانی نشست امسال را نشانه‌ای از اهمیت آن هم‌زمان با هفتادوپنجمین سالگرد انتشار اعلامیه جهانی حقوق بشر دانسته‌اند.این در حالی است که کشورهایی که بیشترین نقض حقوق بشر در آن‌ها گزارش شده، برنامه‌های سازمان ملل متحد در زمینه حقوق بشر را مداخله در امور داخلی خود می‌دانند.
دبیرکل سازمان ملل متحد به جنگ در اوکراین، فقر و نژادپرستی اشاره کرد و با دفاع از اعلامیه جهانی حقوق بشر تاکید کرد که این اعلامیه «از همه طرف مورد حمله قرار گرفته» است.
او گفت: «فقر شدید و گرسنگی برای اولین بار در دهه‌های گذشته در حال افزایش است» و «همه‌گیری [کرونا] منجر به همه‌گیری نقض حقوق مدنی و سیاسی شده است».
گوترش همچنین افزایش تعداد آوارگان و پناهجویان در جهان را محکوم کرد و در مورد جنگ اوکراین، به اعدام‌های خودسرانه، شکنجه، ناپدید شدن‌های اجباری و خشونت جنسی اشاره کرد.
ولکر تورک ،کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، نیز در آغاز این نشست آن‌چه را بازگشت «اقتدارگرایی قدیمی» و «جنگ‌های تجاوزکارانه ویرانگر» خواند، محکوم کرد.
اشاره  تورک به تهاجم روسیه علیه اوکراین است که به‌گفتهٔ او دارای «پیامدهای جهانی» است.
نزدیک به ۱۵۰ مقام ارشد از جمله وزیران خارجه کشورهای فرانسه، ایران و چین در نشست امسال حضور دارند .
 تهاجم روسیه به اوکراین در مرکز گفت‌وگوهای ژنو قرار دارد و قرار است رأی‌گیری دربارهٔ ادامهٔ کار بازرسان سازمان ملل در مورد جنگ اوکراین انجام شود.این بازرسان پیشتر از جنایات جنگی در اوکراین خبر داده بودند و قرار است اولین گزارش مکتوب خود را در روز بیستم ماه مارس، کمتر از یک ماه دیگر، ارائه کنند.
علاوه بر این، تمدید مأموریت گزارشگر در زمینهٔ وضعیت حقوق بشر در روسیه یکی از موضوعات مورد بحث نشست امسال است.
 شورای حقوق بشر با ۴۷ کشور عضو قرار است در مورد تمدید مأموریت کمیسیون سازمان ملل تصمیم بگیرد که جنایات جنگی در اوکراین را مستند می‌کند. امسال اولین منشور حقوق بشر ۷۵ ساله می‌شود و با وجود این به گفته دبیرکل سازمان ملل این حقوق برای مقاصد سیاسی مورد "سوءاستفاده" قرار می‌گیرد یا نادیده گرفته می‌شود.
آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان نیز قبل از سفرش به مقر سازمان ملل در ژنو بر اهمیت خلع سلاح و کنترل تسلیحات تاکید کرد. او  با اشاره به جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین گفت: «در زمانی که یک قدرت هسته‌ای اصول اساسی منشور سازمان ملل را نقض می‌کند، جلسات مذاکره مانند کنفرانس خلع سلاح ژنو بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.»
وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: «خلع سلاح و کنترل تسلیحات سنگ بنای امنیت ما هستند. ما نمی توانیم به چند کشور اجازه دهیم با تضعیف قوانینی که به نفع همه ما هستند، امنیت همه را به خطر بیندازند.»
وزیر خارجه آلمان با انتقاد از "زیرپا گذاشتن" حقوق بشر در بسیاری از نقاط جهان گفت نقض حقوق بشر "صرف نظر از اینکه در مناطق تحت اشغال روسیه در اوکراین یا در افغانستان یا نقاط دیگر رخ دهد، ما در شورای حقوق بشر سازمان ملل آنرا بی‌عدالتی می‌نامیم و خواستار پاسخگویی می‌شویم.»
بربوک گفت که شورای حقوق بشر فاقد مکانیزم تحریم است و "پیشرفت ما اغلب کند یا کوچک به نظر می رسد" اما "هر قطعنامه، هر کمیسیون تحقیق و هر گزارشگر سنگی است که دیوار بین حق و باطل را محکم می‌کند."
یک سال پیش، شورای حقوق بشر تصمیم گرفت تا یک کمیسیون تحقیق برای بررسی نقض حقوق بشر و نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه و تامین مدارک برای محاکمه خاطیان تشکیل دهد. ماموریت کمیسیون ابتدا به یک سال محدود بود، اما آلمان خواستار تمدید آن به مدت یک سال دیگر است.
برچسب ها: آنتونیو گوترش
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها