به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۹:۱۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۹ ساعت ۱۷:۵۶
کد مطلب : ۴۰۰۳۲

به موفقیت فرمانداران زن امیدواریم

گروه سياسي: استان سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشوراست و از لحاظ قومیتی و مذهبی تنوع زیادی دارد. با وجود اینکه شاید در افکار عمومی جزء استان های محروم به حساب آید اما از پتانسیل بالایی برخوردار است. با روی کار آمدن دولت یازدهم و نگاه مثبتی که به حضور زنان در عرصه های مدیریتی به وجود آمد. استان سیستان و بلوچستان جزء استان های پیشتاز برای میدان دادن به زنان است.
به موفقیت فرمانداران زن امیدواریم
استاندار این استان تا به حال دو فرماندار زن را برای دو شهرستان در این استان برگزیده است. حمیرا ریگی برای فرمانداری شهرستان قصرقند و معصومه پرندوار برای فرمانداری شهرستان هامون.

علی اوسط هاشمی درباره انتخاب دو زن به عنوان فرماندار در حوزه استان خود  می​گوید: "مهم این است که به برکت انقلاب ما و رویکردی که نظام داشته فضا برای استقرار خانم ها در موقعیت های مختلف اجتماعی به خوبی مهیا شده است. حضور پررنگ در رشته های آموزش عالی که به خوبی نشانگر ظرفیتی است که حاصل شده و این ظرفیت جزء سرمایه های ملی و منطبق با اقتضای زمان هستند. لازمه و اقتضای زمانمان است که مقداری عرصه را توسعه دهیم و توانایی انباشت شده نزد اقشار مختلف جامعه را به عنوان یک سرمایه و به عنوان یک ضرورت در راستای اهداف توسعه کشور به کار بگیریم."

استاندار سیستان به سوابق مدیریتی این دو زن اشاره و عنوان می​کند: "یکی از خانم هایی که در این نگاه جای گرفته اند قبلا سابقه بخشدار بودن داشته اند؛ یعنی مسیری را پشت سر گذاشته تجربیاتی داشته و آمادگی برای ارتقا و موقعیتی بالاتر برای وی به خوبی حاصل بوده است. ضمن ارتقا در موقعیت علمی. اینها قابلیت، توانایی و ضرورت را می رساند." او می افزاید:"رویکرد ما این بوده که از پرسنل های وزارت کشور که هم شایستگی فنی و هم ادراکی دارند، بتوانیم در این موقعیت های سیاسی به خوبی بهره بگیریم. جامعه ما به هر حال یک جامعه سیاسی است، در مسیر درست آگاهی واقع شده و این آگاهی عمومیت پیدا کرده، به خصوص در کانون سیاسی استان ها که می توان به استاندری ها، فرمانداری ها اشاره کرد.

وقتی رویکرد ما به گونه ای است که نیروهای درون سازمانی به خصوص برای استقرار در موقعیت های مدیریتی نقش آفرینی کنند؛ در اینجا دیگر زن و مرد مطرح نیست و نگاه و توان انسانی است که مدیریت می کند. باید گفت که این توانایی امروز با گذشت 35 سال حاصل شده است. چون دامنه نقش آفرینی زنان تنها محدود به عرصه آموزشی، پزشکی، مهندسی و خدماتی نیست. این حضور را به خوبی شاهد هستیم که در عرصه های مختلف ایفای نقش می کنندو این می تواند روز به روز تاثیرگذاری خود را داشته باشد که این گامی در آن جهت است."


وی درباره عکس العمل مردم به انتخاب فرماندار زن در استان و شهرستان های مربوطه با توجه به تفاوت های قومی و مذهبی عنوان می کند: "خوشبختانه می توانم بگویم که در هر دو موقعیتی که معرفی کردم اقبال بسیار بالایی از طرف طوایف وجود داشت. چون این دو نفر فرزندان همین مردم هستند و مردم به لحاظ نوع نگاه ارزشی و تقدسی که برای بانوان قائل هستند برای همکاری و مشاوره در این بخش انعطاف بیشتری از خود نشان دادند. این موضوع در جلسات معارفه ای که داشتند مشخص بود. به همین دلیل من بر این باور هستم که منطقه آن گونه که از بیرون به آن نگاه می کنند با آنچه که ما می بینیم تفاوت های بسیاری دارد. ضمن اینکه سیستان و بلوچستان استانیست پهناور به وسعت 11 استان کشور و می توان گفت در آن هر شهری موقعیت و شناسنامه خاص خود را دارد. همه در یک شرایط برابر نیستند، بنابراین ما سعی کرده ایم که شهرهایی را در گام های نخستین انتخاب کنیم که دور از توان مدیران زن نباشد و به خوبی بتوانند از عهده مدیریت در راستای انتظاری که از یک فرماندار می رود برآیند."


استاندار سیستان و بلوچستان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مشکلی با فرماندار "زن" در شهرستان های مربوطه نبود؟ می گوید: "شاید در ابتدا من هم مانند شما فکر می کردم که شاید قبول و هضم این نگاه سخت و دشوار باشد. اما وقتی ورود پیدا کردم متوجه شدم که تفاوت که نیست نگاه مضاعف هم حاصل است و اقبال زیبایی را از مردم در اعطای این نقش به بانوان شاهد بودم." اوسط هاشمی به توانایی های دو فرماندار زن انتخابی تاکید و مطرح می کند: "ان شاالله با توجه به اینکه وظیفه خود هم می دانیم که بیشتر در تعامل و ارتباط با آنها باشیم؛ همفکری و مشورت و کمک دهی را هم باید در نگاهمان داشته باشیم که در این مسیر توفیق حاصل کنند." استاندار سیستان درباره حضور زنان دیگر در عرصه مدیریت استان می گوید: "همین دو نفر در گام نخست کفایت می کنند. ضمن اینکه یکی از معاونان استاندار را هم از بین جامعه زنان انتخاب کرده ایم و می توان گفت که ایشان هم اولین معاون زن در استانداری و بعد از انقلاب هستند."

علی اصغر جمشیدنژاد معاون سیاسی استان سیستان و بلوچستان در خصوص دلایل تصمیم برای انتخاب فرماندار زن در سیستان می گوید: "بالاخره 50 درصد از جامعه ما را خانم ها تشکیل می دهند، سطح تحصیلات، نوع حضور فعالانه در صحنه های اجتماعی و علاقه مندی آنها به ایفای نقش بیشتر برای ما مشهود است. در استان ما از هشت نماینده ای که در مجلس شورای اسلامی حضور دارند یک نفر خانم است. در بسیاری از شوراهای شهر از جمله زاهدان و حتی شهرستان های مرزی مثل سرباز ما بانوان را در عرصه انتخاباتی و حضور در شوراهای شهر می بینیم. اینها نشان دهنده این است که اقبال عمومی نسبت به بکارگیری زنان وجود دارد واین یک بعد قضیه است. بعد دیگر این است که متاسفانه در مواردی آن جایگاهی را که خانم ها باید در شانیت خود داشته باشند را بعضا توسط بعضی از افکار محدود آن جایگاه را برای زن ها قائل نیستند."


وی می افزاید: "قاعدتا باید حرکتی انجام دهیم که در صحنه مدیریتی هم امکانی وجود داشته باشد که توانمندی های آنها را به منصه ظهور بگذارند. از میان 19 فرمانداری که مد نظر بوده تقریبا 13 فرماندار تغییر کرده اند که براساس پیشنهادات جدید به وزارت کشور معرفی شدند و احکام آنها صادر شده و دو نفر از آنها از بانوان انتخاب شده اند.

"معاون سیاسی استانداری سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سوال که این دو نفر براساس قابلیت ها انتخاب شده اند یا انتخاب آنها تنها جنبه نمادین داشته، عنوان می کند: "هر دو بعد است یک بعد نمادین است که ما قطعا باید در میان انتخاب ها به حضور بانوان در عرصه سیاسی توجه داشته باشیم. اما این کافی نیست و باید شایستگی و لیاقت هم وجود داشته باشد. ما سابقه بسیاری از بانوان را بررسی کردیم و به استعدادهای خوبی در میان بانوان رسیدیم، منتها به دلیل محدودیت نمی توانستیم همه این افراد را فرماندار کنیم. هر دو خانمی که انتخاب شده اند دارای سابقه تحصیلی کارشناسی ارشد هستند. یکی از خانم ها سابقه مدیریتی بخشداری را دارد و در این سمت موفق بوده است. دیگری که سابقه مدیریت نداشته در حوزه های مختلف استانداری فعالیت داشته از جمله حوزه اتباع، حوزه برنامه ریزی و ... در همه این حوزه ها هم توانمند و لایق عمل کرده است. بنابراین شاخصه های مدنظر خود را که برای آقایان اعمال می کنیم برای خانم ها هم به همان شکل عمل شده است."


او ادامه می دهد: "ما فکر می کنیم این انگیزه ای که ایجاد شده می تواند در راستای موفقیت آنها با حمایت هایی که انجام می شود، باشد. ان شاالله الگوی مناسبی برای رویکرد انتخاب زنان باشند." جمشیدنژاد درخصوص توانایی این دو زن در عرصه مدیریتی با توجه به وضعیت امنیتی استان می گوید: "اگر براساس شاخصه ها قضاوت شود وضعیت امنیتی استان بد نیست. اگر به وظایف فرماندار توجه کنیم فرماندار عمدتا وظایف برنامه ریزی، نظارتی، حمایتی و مدیریتی را اعمال خواهد کرد. آنچه که به صحنه های اجرا باز می گردد متولیان خاص خودش را دارد. آن چه که به وظایف فرماندار و به تامین امنیت باز می گردد، وظایف خاصی است که بعد اجرایی ندارد بلکه بیشتر بعد نظارتی دارد. چه بسا بانوان در این زمینه حساسیت و دقت بیشتری را اعمال کنند. همچنین برای محیطی که خشونت به صورت آزار دهنده ای وجود داشته باشد حضور بانوان در عرصه های مدیریتی می تواند در تلطیف فضا اثرگذار باشد."


معاون سیاسی استاندار سیستان به اقبال مردم در این خصوص اشاره و مطرح می کند: "برای هیچ یک از این دو خانم که معارفه برگزار شده در محیط اداری نبوده، البته برای بعضی از آقایان هم به همین شکل بوده است. همه این معارفه ها یا در مسجد یا سالن های وابسته به فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده، به دلیل اینکه استقبال به حدی زیاد بود که گنجایش وجود نداشت. بنابراین به همین اندازه که استقبال از معارفه صورت گرفته امید می رود که همکاری و همراهی مردم هم وجود داشته باشد."
مرجع : تدبير