به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۹:۱۲
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۵ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۴۰۷۴۵

حال خانه‌ صادق هدایت بهتر مي​شود/ تصاوير

گروه فرهنگ و ادب: دیوارهای طبله‌کرده و ترک‌خورده‌ی حیاط، ستون‌های موریانه‌خورده، تنه‌ی درختان سربریده و ته‌مانده‌ی وسایل بازی یک مهد کودک که در حیاط خانه‌ی صادق هدایت مدت‌هاست به حال خود رها شده‌اند، تنها نشانه‌هایی است که از این خانه در یاد کسی مانده که یک‌بار آن را دیده باشد؛ البته از مدتی پیش، دستی بر سر و گوش این بنا کشیده شده است.
رییس شورای اسلامی شهر تهران - احمد مسجدجامعی - 10 اسفندماه سال گذشته از این خانه‌ی تاریخی دیدن و با اشاره به مصوبه‌ی ایجاد اداره کل موزه‌ها در هریک از دستگاه‌های دولتی در زمان دولت اصلاحات، پیشنهاد کرد که برای نجات بناهای تاریخی این مصوبه عملی شود و هریک از دستگاه‌های دولتی و حوزه‌های اجرایی، چنین اداره کلی را ایجاد کنند، تا خانه‌ی هدایت هم شاید به نان و نوایی برسد.

خانه صادق هدایت

شهرام شهریار - دوست‌دار میراث فرهنگی - در سایت «سفرنویس» در مطلبی با عنوان «گام نخست، بهبودی خانه صادق هدایت» درباره‌ی وضعیت این خانه نوشته است: «در پایان سال گذشته، خانه‌ی صادق هدایت به محل دپوی ضایعات بیمارستان امیراعلم تبدیل شده بود که با گزارش‌های تهیه‌شده و برنامه‌های پیشنهادی مانند بازدید آقای مسجدجامعی از این عمارت و همچنین ایجاد کمپینی در این ارتباط، در گام نخست حال خانه‌ی «صادق هدایت» روبه بهبودی است و امیدوارم در گام‌های بعدی نیز نتایج مطلوب شکل گیرد. اطلاع رسانی درباره‌ی این خانه باعث شد، حیاط خانه‌ی صادق که تبدیل به یک انبار یا بهتر بگویم، ضایعات‌فروشی شده بود، توسط مدیران پاک‌سازی شود.

این پاک‌سازی در مرحله‌ی نخست شامل انتقال تمام کمدهای اسقاطی بیمارستان، میزها و وسایل فرسوده و ... از محوطه‌ی حیاط به بیرون از عمارت بود. در همین پاک‌سازی تنه‌ی درختان خشکیده‌ی رهاشده در حیاط نیز بریده و تبدیل به نشیمن‌گاه‌هایی در محوطه‌ی حیاط اندرونی خانه‌ی صادق هدایت شده است.»

تبدیل تنه درختان به محل نشستن

او در ادامه‌ی مطلب خود با اشاره به قرارهایی برای آن‌که دیوارها پوسته‌برداری و جداره‌ها رنگ شوند، تأکید کرده که مشکلات خانه‌ی صادق هدایت کماکان به قوت خود باقی است.

او به این ترتیب به مشکلات خانه اشاره کرده است:

1- نصب کولرهای گازی و دیواری در خانه‌ی صادق هدایت و تخریب دیوار برای انتقال کانال، سیم‌های برق و گاز و …

2- وجود سطل‌های زباله بیش از حد استاندارد در حیاط های اندرونی و بیرونی (حدود 20 عدد)

3- نصب اسباب و ادوات ورزشی در حیاط خانه‌ی صادق هدایت که معمولا در پارک‌ها مشاهده می‌شوند، نه در خانه‌ی یک نویسنده!

4- ایجاد دهلیز در جداره‌ی شرقی عمارت برای خروجی هواکش تصفیه‌خانه‌ی بیمارستان به داخل خانه‌ی صادق هدایت

5- نصب تابلوهای غیرمرتبط مانند پایگاه مقاومت یا کانون بسیج و عدم نصب هیچ‌گونه راهنمایی به‌عنوان خانه‌ی صادق هدایت

6- تخریب غیراصولی دیوار شرقی و نصب یک در آهنی و نگهداری سیمان و گچ در مقابل در ورودی

7- قرار دادن یک تانکر بزرگ سوخت در مقابل در ورودی غیرمجاز و چند مورد دیگر

شهریار در ادامه‌ی مطلب خود در سایتش که در آن، بیشتر به مسائل حوزه‌ی میراث فرهنگی می‌پردازد، افزوده است: مهم‌تر از همه، کاربری این خانه است که آیا باید در اختیار یک بیمارستان باشد، حتی با بهره‌برداری کتابخانه؟ یا باید یک خانه - موزه برای بازدید عموم شود!

 

پاک‌سازی خانه‌ی صادق هدایت
نصب کولر در حیاط خانه
وسایل ورزشی در حیاط
مرجع : ايسنا