به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۵ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : ۴۰۷۵۹

حجتي:​ مشکلی در تولید سیب‌زمینی نداریم

گروه اقتصادي: وزیر جهاد کشاورزی گفت: برنامه‌ کشت محصولات کشاورزی که نرخ خرید تضمینی آنها اعلام شده مشخص است و دولت در صورتی که کشاورز نتواند محصولش را به قیمت مناسب بفروشد، موظف به خرید محصول تولید شده است.
حجتي:​ مشکلی در تولید سیب‌زمینی نداریم
محمود حجتی در حاشیه‌ نهمین کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی اظهار کرد: محصولات اساسی کشاورزی که دولت از آنها به صورت ویژه حمایت می‌کند و در سال گذشته برای آنها قیمت خرید تضمینی مشخص کرده است وضعیت و برنامه‌ کشت آنها نیز مشخص شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. وی افزود: محصولاتی که در فصل بهار کشت می‌شوند مانند سیب‌زمینی، چغندرقند، ذرت، علوفه و غیره عمدتا جزو محصولاتی هستند که دولت برای آنها تعیین تکلیف کرده و موظف است که محصولاتی که نرخ خرید تضمینی آنها را مشخص شده و کشاورز نمی‌تواند آن را به قیمت مناسب به بازار عرضه کند محصول را از تولید‌کننده بخرد.

حجتی ادامه داد: بخش کشاورزی در ایران مانند همه کشور‌های دنیا باید از حمایت و پشتیبانی دولت و مسئولان برخوردار باشد چرا که بخش کشاورزی ریسک بالایی در سرمایه‌گذاری دارد و با توجه به کنترل کم و بیش در بازار محصولات کشاورزی دولت باید به ازای آن منابع پشتیبان برای جذب سرمایه‌گذاری بیشتر بخش کشاورزی تامین کند. وی اظهار کرد: دولت راهکارهای تامین منابع پشتیبان را در بودجه‌های سنواتی و برنامه‌های پیش‌بینی شده اندیشیده است؛ بنابراین تسهیلاتی که برای بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده با منابعی که در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد متفاوت است چراکه منابع در نظر گرفته شده برای بخش کشاورزی منابع ترجیحی است و با توجه ارزش افزوده پایین‌تر بخش کشاورزی نسبت به دیگر بخش‌های اقتصادی هیچ‌گاه منابع بازار در اختیار این بخش قرار نمی‌گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که بخشی از منابع صندوق توسعه ملی و ردیف‌های اعتباری وزارت جهاد کشاورزی به عنوان منابع ترجیحی در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد، ادامه داد: بیمه محصولات کشاورزی که بخشی از آن شامل بیمه‌های جاری و انتفاعی نیز می‌شود با کمک عمده دولت منابع آن تامین می‌شود؛ به گونه‌ای که 75 درصد آنچه که در بیمه کشاورزی وجود دارد سهم دولت است و 25 درصد آن سهم بیمه‌گذار.

وی مبنی بر چگونگی برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری جهاد کشاورزی در زمینه‌ محصولات کشاورزی در جریان اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها و احتمال تغییر قیمت این محصولات اساسی مانند شیر، پاسخ روشنی نداد و اظهار کرد: مراقبت لازم در ارتباط با کالاهایی که مورد حمایت دولت است انجام می‌شود تا قیمت تمام شده محصولات در یک واحد تولید بهره‌ور که مورد بررسی سازمان حمایت است در نظر گرفته شود و شیر هم در همین روند قیمت‌گذاری خواهد شد.
مرجع : ايسنا