به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۲۳:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۹ ساعت ۱۸:۳۶
کد مطلب : ۴۱۰۹۹۹

طالبان خطاب به زنان: قبل از آرایش وضو بگیرید

گروه بین‌الملل: اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان در استان هرات، دستورالعملی برای آرایشگاه‌های زنانه تعیین کرده که بر اساس آن، باید پیش از آرایش زنان وضو بگیرند و برخی مواد آرایشی را استفاده نکنند.  
طالبان خطاب به زنان: قبل از آرایش وضو بگیرید
در دستورالعمل طالبان آمده است که زنان باید پیش از آرایش کردن وضو بگیرند و از مواد آرایشی که قابلیت جذب آب نداشته باشد و مانع عبور آب به پوست می‌شود، استفاده نکنند.  در دستورالعمل مکتوبی که طالبان به آرایشگران زن داده‌اند، چنین نوشته شده است: «تا حد توان از موادی در آرایش کردن زنان استفاده شود که برای وضو ضرر نداشته باشد. از مواد آرایشی که شکننده وضو است، خودداری شود.» اداره امر به معروف طالبان در هرات همچنین تاکید کرد ورود مردان به سالن‌های آرایش زنانه ممنوع است و با متخلفان برخورد جدی صورت می‌گیرد. این در حالی است که برخی سالن‌های آرایش در افغانستان، مکانی برای عکس‌برداری از عروس و داماد داشتند و بخشی از خاطرات ازدواج زوج‌ها، در این مکان ضبط می‌شد. 
اداره امر به معروف طالبان در عین‌حال از آرایشگران زن خواست حجاب اسلامی را رعایت کنند و در وقت نماز، کار خود را تعطیل کرده، به و ادای نماز بپردازند و هر نوع عکس‌برداری و نصب دوربین در محل کار آرایشگران ممنوع است.  مولوی عزیزالرحمان مهاجر، رئیس امر به معروف و نهی از منکر طالبان در استان هرات، به خبرنگاران محلی هرات گفت در سفر است و جزئیات را در مورد وضع محدودیت بر فعالیت آرایشگران زن، چندی بعد همگانی خواهد کرد.   طالبان عکس‌ مدل‌های زن را از بنرهای تبلیغاتی آرایشگاه‌های زنانه در افغانستان نیز حذف کرده‌اند. با گذشت هر روز از حاکمیت طالبان، به‌ دلیل فشار مالی، از شمار سالن‌های آرایش زنان در این کشور کاسته می‌شود. طالبان همچنین میزان مالیات از شهروندان را افزایش داده‌اند و به هر طریق ممکن، مالیات جمع‌آوری می‌کنند. 
هفته گذشته اداره امر به معروف طالبان به تالارهای ازدواج در استان هرات دستور داده بود که داماد اجازه ورود به تالار زنانه ندارد و پخش موسیقی و ضبط فیلم و عکس هم در داخل این تالارها ممنوع است. وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در یک سال‌ونیم گذشته ده‌ها فرمان محدودکننده علیه زنان، دختران، خبرنگاران، رسانه‌ها، کارکنان اداره‌های دولتی و موارد متعدد دیگر مربوط به زندگی روزمره مردم صادر کرده است. 
وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در دوران نخست حاکمیت طالبان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی در افغانستان، مردان را با زور شلاق به شرکت در نماز جماعت مجبور می‌کرد و زنانی را که بدون همراه از خانه خارج می‌شدند، در سطح شهر شلاق می‌زد. شهروندان افغانستان «خاطرات بدی» از آن دوران از «امر به معروف» دارند.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها