به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ساعت ۰۸:۱۰
کد مطلب : ۴۱۲۱۱

چه زماني ورزش کردن مفيد نيست؟

گروه سلامت: مفید بودن ورزش هر چند ثابت شده اما برخی حرکات و عادات ورزشی هستند که نه تنها سودی ندارند بلکه مضر نیز هستند.
چه زماني ورزش کردن مفيد نيست؟
بعضی ورزش‌ها یا دستگاه‌های ورزشی آن طور که تصور می‌شود تاثیرگذار نیستند و ممکن است بیشتر باعث آسیب دیدگی‌ شوند تا این که موثر باشند. حرکاتی که بهتر است از آنها در ورزش اجتناب کنیم عبارتند از:

1- دویدن با پای برهنه

در سال‌های اخیر دویدن با پای برهنه شایع شده است. گفته می‌شود که دویدن با پای برهنه به حرکت طبیعی بدن نزدیکتر است و موثرتر خواهد بود. مطالعاتی که به بررسی پای دوندگان پرداخته است، نشان داده که دویدن با پای برهنه باعث آسیب دیدگی‌ استخوان‌ها و تاندون‌ها در طول زمان می‌شود. مطالعات دیگر که توسط محققان تایوانی انجام شده، مشخص کرده است که دویدن با پای برهنه باعث آسیب رسیدن به پاشنه پا می‌شود. دویدن با کفش‌های لژدار مناسب‌تر است.

2- استفاده از دستگاه پرس شانه به صورت نشسته

معمولا اگر در باشگاه برای ورزیده کردن شانه پیشنهادی بخواهید، به شما استفاده از دستگاه پرس پیشنهاد می‌شود. استفاده از دستگاه پرس اگر با دقت صورت نگیرد باعث آسیب دیدگی‌ می‌شود. با نشستن و بلند کردن وزنه بالای سر، بدن از حالت عادی خود خارج می‌شود و آسیب می‌بیند. مطالعات نشان داده است که انجام پرس شانه به صورت ایستاده موثرتر است.

3- یوگا در هوای داغ

این روزها به نظر می‌رسد که ورزش با روش‌های قدیمی کافی نیست. با این حال ورزش‌هایی که در هوای بسیار گرم انجام شوند مناسب نیستند. این درست نیست که عرق کردن بیش از حد بهتر است. ورزش در هوای خیلی گرم باعث سوختن کالری بیشتر نمی‌شود. ورزش در هوای گرم برای سلامت مناسب نیست و ممکن است باعث کم شدن آب بدن شود.

4- استفاده از دستگاه ویبره

گفته می‌شود که دستگاه‌های ویبره باعث افزایش حجم عضلات و قدرت می‌شوند. تحقیقاتی که در مجله "بین‌المللی پزشکی ورزشی " منتشر شده است نشان می‌دهد استفاده از دستگاه ویبره باعث کاهش چربی بدن می‌شود.

5- انجام حرکت لیفت پا

بسیاری از مربیان ورزشی به این حرکت علاقه دارند. گفته می‌شود حرکت لیفت پا تنها برای کاربر روی عضلات پایین شکم مناسب است، اما این قضیه کاملا درست نیست. نمی‌توان گفت که یک حرکت تنها بر قسمتی از شکم تاثیر می‌گذارد. این حرکت زمان زیادی می‌برد و بیشتر آسیب دیدگی‌ ایجاد می‌کند تا این که مفید باشد. این حرکت بر لگن و کمر فشار می‌آورد.
مرجع : ايسنا