به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۱۵:۳۷

تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۰۶ ساعت ۱۱:۰۹

کشف ترکیبات کربن در فضا توسط جیمز وب

گروه علمی: محققان برای اولین بار با کمک داده های به دست آمده از تلسکوپ فضایی جیمز وب برای شناسایی ترکیب کربن کاتیون متیل در یک سیستم ستاره ای جوان استفاده کردند. این یافته می تواند راهگشای مطالعات بعدی پژوهشگران در رابطه با شکل گیری جهان هستی باشد.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران با بهره گیری از اطلاعات به دست آمده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب موفق به شناسایی نوعی از ترکیبات کربن کاتیون متیل شدند. این مولکول با استفاده از داده‌ های یک دیسک پیش سیاره ‌ای کشف شد. دیسک پیش سیاره ای یک دیسک چرخان از گاز و غبار فضایی محسوب می شود که ستاره ‌ای تازه تشکیل شده را احاطه کرده اس. باید توجه داشت که کاتیون متیل و سایر ترکیبات کربنی نقش مهمی در تشکیل ترکیبات دیگر سازنده جهان هستی ایفا می کنند و در نهایت پایه و اساس ستاره ها، سیارات و حیات را می سازند.

به گفته دانشمندان، اکتشافاتی مانند این به محققان بینش بیشتری در مورد چگونگی توسعه حیات در زمین و چگونگی شکل گیری جهان هستی می دهد.ماری آلین مارتین درومل از پژوهشگران دانشگاه ساکلی پاریس و یکی از محققان این تیم مطالعاتی در رابطه با یافته های بسیار مهم فوق گفت: این کشف نه تنها حساسیت باورنکردنی جیمز وب را تأیید می کند، بلکه اهمیت مرکزی فرضی  وجود ماده کربن کاتیون متیل  یاCH3+  را در شیمی بین ستاره ای تأیید می کند.

به گفته منجمین، این ستاره که در فاصله ۱۳۵۰ سال نوری از ما در سحابی شکارچی قرار دارد، یک کوتوله سرخ است. کوتوله‌ های سرخ کوچک ‌ترین و خنک ‌ترین ستاره‌ ها و رایج ‌ترین ستاره‌ های موجود در کهکشان راه شیری هستند.گفتنی است دیسک پیش سیاره ای خاصی که این ترکیب در آن شناسایی شده است، در مقایسه با بسیاری از دیگر موارد مشابه، دارای خواص منحصر به فردی است. یکی از ویژگی های متمایز پدیده نجومی فوق این است که ستاره شناسان هیچ نشانه ای از آب در آن پیدا نکردند.

این سیستم در معرض نور فرابنفش سایر ستارگان داغ مجاور قرار دارد. اولیویه برن، نویسنده اصلی این مطالعه، درباره موضوع فوق گفت که تابش فرابنفش توانایی تغییر شیمیایی دیسک پیش سیاره ای را دارد.به باور کارشناسان، این کشف تازه ترین مورد در تحقیقات پیشگامانه ای است که با تلسکوپ فضایی جیمز وب امکان پذیر شده است. به گزارش سیناپرس،ماه گذشته ستاره شناسان حلقه های متعددی از زباله ها را در اطراف یک ستاره جوان به نام Fomalhaut مشاهده کردند. در ماه آوریل نیز تلسکوپ فضایی جیمز وب دقیق ترین تصاویر را از یک ابرنواختر در حال انفجار گرفت.
برچسب ها: تلسکوپ جیمز وب