به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۰:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۱۶ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۴۱۴۳۶۵

واحدهای مسکن ملی ۳ برابر مسکن مهر

واحدهای مسکن ملی ۳ برابر مسکن مهر
گروه اقتصادی:مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن کشور گفت: در طرح مسکن ملی بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد تعریف کرده‌ایم که سه برابر مسکن مهر است.به گزارش اینسنا، ارسلان مالکی، پنجشنبه ۱۵ تیرماه در جلسه نهضت ملی مسکن در استان مرکزی اظهار کرد: تقریبا از همه روش‌ها و ظرفیت‌هایی که در قانون آمده است برای اجرای نهضت ملی مسکن استفاده کرده‌ایم. در طرح های مسکن که بعد از انقلاب آمده، نهضت ملی نسبت به همه طرح‌ها پخته‌تر است چراکه از ظرفیت‌های قانونی بیشتری بهره‌مند شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر استفاده دستگاه‌ها از ظرفیت ماده ۱۰ برای خانه دار شدن پرسنل خود تصریح کرد: در این طرح، ظرفیت‌ زمین‌های مازاد تمامی دستگاه‌ها استفاده شده است. بنیاد مستضعفان، دانشگاه‌ آزاد و نیروهای مسلح در شهرهای مختلف زمین‌های زیادی را به این طرح اختصاص داده‌اند.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن کشور تصریح کرد: در کل مسکن مهر ۵۹۰ هزار واحد تعریف شده بود ولی اکنون در طرح مسکن ملی بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد تعریف کرده‌ایم که سه برابر مسکن مهر است. در یکسال گذشته به اندازه ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته، الحاق اراضی داشتیم. در بحث اجرا نیز از ظرفیت‌ها و روش‌های مختلف استفاده کردیم از جمله مشارکت در ساخت، واگذاری زمین به مردم و استفاده از ظرفیت نهادهایی مثل قرارگاه خاتم و ستاد اجرایی فرمان امام که تلاش این نهادها قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه طرح مسکن ملی، طرحی قابل انعطاف است و نگاه و ایده‌ای جدید برای ساخت و ساز دارد گفت: در هیچ کجای مسکن مهر یاد نداریم که دولت خودش قرارداد آماده سازی را اجرایی کند ولی در مسکن ملی این اتفاق افتاده است. برای الحاقات نیز تلاش‌های بسیاری شده است که جای تقدیر از همه تلاشگران این طرح دارد. برای آب، برق و گاز نهضت ملی مسکن نیز ۲ هزار میلیارد تومان کنار گذاشته‌ایم.

مالکی در رابطه با طرح‌های مسکن ملی استان مرکزی اظهار کرد: انرژی بیشتری برای شهرهای بحرانی مثل دلیجان، خمین و مامونیه بگذارید و به صورت ویژه برای این شهرها کار کنید. همچنین از بحث واگذاری زمین در روستاها غافل نشوید. در مورد ماده ۱۰ نیز تکلیف اراضی واگذار شده را تعیین کنید و اراضی مازاد که استفاده نمی‌شوند را هرچه زودتر مشخص کنید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر استفاده از اراضی بنیادها و نهادها تصریح کرد: بالای ۹۰ هزار متقاضی متاهل فاقد مسکن در استان مرکزی داریم. تمام تمرکزتان را برای حل مشکل آنها بگذارید. در رابطه با آماده سازی نیز هرجایی که نیاز به مجوز بود به ما مراجعه کنید تا در تهران پیگیری و حل کنیم.

مالکی با اشاره به تامین زمین برای کارگران صنایع اظهار کرد: مسکن کارگران جزو اولویت‌های ماست و تامین مسکن بیش از ۱۴۰ هزار خانواده را در کشور در دست بررسی داریم که طی هفته‌های آینده تعیین تکلیف‌ می‌شود. متاسفانه در اراک در مورد مسکن‌های کارگری، کم‌کاری شده است. در ورزقان تبریز یک شهرک را برای کارگران مس سونگون در نظر گرفتیم و تحویل دادیم. صنایع برای همکاری در این راستا، می‌توانند در مدیریت ساخت و ساز نیز به ما ‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه از شهرک‌سازی ویلایی نباید غافل شویم گفت: بسیاری از مردم به دنبال یک جای خوش آب و هوا هستند تا به صورت ویلایی خانه‌سازی کنند و در استان مرکزی نیز باید مثل همه کلان‌شهرها از ظرفیت شهرک‌های ویلایی استفاده ‌شود.

مالکی با اشاره به تعهد دولت در ساخت ۴ میلیون مسکن تصریح کرد: تعهد دولت در تولید ۴ میلیون مسکن هم در بخش های تولید، بافت، خودمالکی و اراضی دولتی است. در راستای تامین زمین بالغ بر ۳۲ هزار هکتار از اراضی وزارت راه و شهرسازی در اختیار طرح قرار داده شده و بخشی از آن به مردم واگذار شده که باید مردم کار ساخت را انجام دهند و کار بخشی از پروژه‌ها مانند اراک شروع شده است.

حمید انعامی، مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز اظهار کرد: مهمترین مشکل ما در استان، طرح ۸۱۰۰ واحدی اراک است که قسمت زیادی از آماده‌سازی را انجام داده‌ایم ولی در تامین هزینه‌های آن نیاز به کمک داریم. هزینه واحدهای ساوه نیز زیاد است که نیاز به کمک داریم.

وی با اشاره به مدنظر قرار دادن طرح مسکن کارگری در شهرهای اراک، ساوه و مامونیه گفت: مدیران صنایع اراک برای کمک در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند. ۱۰ هزار واحد برای کارگران به صورت ویلایی می‌توانیم آماده کنیم. در کنار شهرک صنعتی کاوه نیز زمینی‌ را برای مسکن کارگری در نظر گرفتیم. موضوع شهرک تفریحی نراق را نیز در دست اقدام داریم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی تصریح کرد: هر هفته قرارگاه مسکن را به ریاست معاونت امور عمرانی استان داشتیم و دو هفته یکبار شورای مسکن استان را به ریاست استاندار مرکزی برگزار می کنیم. در خصوص مسکن دانشگاه آزاد نیز سه شهر نراق، ساوه و اراک را در نظر گرفته‌ایم. در این جلسه مسائل و مشکلات اراضی طرح ملی مسکن در تمام شهرستان‌های استان مرکزی بررسی و رسیدگی شد.
برچسب ها: مسکن ملی مسکن مهر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها