به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۶:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۲۹ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۴۱۷۰۲۸

5 درمان خانگی دندان قروچه کودکان در خواب

گروه سلامت: دندان قروچه یکی از مشکلاتی که برای کودکان مخصوصا در زمان خواب پیش می‌آید، در این حالت کودک به طور مداوم دندان‌ها را به یکدیگر فشار می‌دهد و این فشار دندان ها صدایی تولید کرده که باعث آسیب به دندان‌های کودک می‌شود که بیشتر کودکان ممکن است در 5 ماهگی و 5 سالگی که معمولا زمان رویش دندان‌های شیری و اصلی است به این مشکل دچار شوند.
5 درمان خانگی دندان قروچه کودکان در خواب
دندان قروچه که به آن بروکسیسم نیز گفته می‌شود، به دلایل مختلفی در کودکان اتفاق می‌افتد. دندان قروچه معمولا در هنگام خواب عمیق اتفاق افتاده و در بسیاری از کودکان رایج است. و حتما باید برای درمان دندان قروچه فرزند خود با پزشک متخصص در این زمینه صحبت کنید. ما در این مقاله سعی داریم بهترین دندانپزشکی کودکان در تهران را به شما عزیزان معرفی کنیم. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه برای شما عزیزان ارائه دهیم.

دندان قروچه چیست؟
دندان قروچه وضعیتی است که در آن کودکان دندان های خود را به یکدیگر فشار می دهند. اگر کودک شما به دندان قروچه دچار است، ممکن است به طور ناخودآگاه هنگام بیداری دندان های خود را به یکدیگر بفشارد که به آن براکسیسم بیدار و یا اگر در هنگام خواب آنها را بفشارد که به آن دندان قروچه در خواب گفته می شود و همچنین اگر کودک شما در خواب دچار دندان قروچه شود یک اختلال حرکتی مرتبط با خواب در نظر گرفته می شود و کودکانی که در هنگام خواب دندان های خود را به هم می ساید بیشتر در معرض سایر اختلالات خواب، مثل خروپف و وقفه در نفس کشیدن است. دندان قروچه خفیف، بیشتر امکان دارد نیازی به درمان نداشته باشد، اما در برخی از کودکان، دندان قروچه می تواند به اندازه ای شدید و مکرر باشد که منجر به اختلالات فک، سردرد، فشار به دندان های آسیب دیده و سایر مشکلات شود. اگر فرزند دلبند شما دندان قروچه درخواب داشته باشد و تا زمانی که عوارض آن دیده شود از آن بی خبر باشید، دانستن نشانه ها و علائم  دندان قروچه و مراجعه منظم به دندانپزشکی بسیار مهم است.

علل دندان قروچه کودکان در خواب
علت دندان قروچه کودکان در خواب یا حتی بیداری آن ها می تواند شامل موارد زیر باشد:
•    وجود آلرژی
•    درگیری ذهنی
•    بیماری های انگلی
•    بی‌نظمی و نامرتبی دندان‌ها
•    در آوردن دندان (در بین نوزادان و کودکان)
•    استفاده نادرست از دارو (به خصوص آمفتامین)
•    استرس احساسی همچون عصبانیت یا تشویش
•    تلاش یا فشار فیزیکی مانند ابتلا به بیماری، سوء تغذیه یا از دست دادن آب بدن
 
علت دندان قروچه کودکان در خواب

علائم و نشانه های دندان قروچه
علائم و نشانه های دندان قروچه ممکن است شامل موارد زیر باشد:
•    ایجاد اختلال در خواب
•    درد فک، گردن یا صورت
•    افزایش حساسیت یا درد دندان
•    آسیب ناشی از جویدن در قسمت داخلی گونه کودک شما
•    دندان هایی که صاف، شکسته، بریده شده یا لق شده اند
•    دردی که شبیه گوش درد است، اما در واقع مشکلی از گوش فرزند شما نیست
•    فک به طور کامل باز یا بسته نمی شود و عضلات فک خسته یا سفت و یا فک قفل شده
•     لایه های عمیق تر دندان فرزند شما را در معرض دید قرار می دهد و باعث فرسودگی مینای دندان می شود

5 روش درمان خانگی دندان قروچه کودکان
باید به این مشکل رسیدگی شود و آن را بر طرف کرد.ما چند درمان خانگی که می تواند به درمان دندان قروچه فرزند شما کمک کند را شرح داده ایم :
1.     رژیم غذایی مناسب: روش های زیادی برای درمان خانگی دندان قروچه کودکان در خواب وجود دارد تا احتمال ایجاد آن را هنگام خواب کم نماید؛ به عنوان مثال می‌توانید غذاها و نوشیدنی‌هایی که کافئین دارند را از برنامه غذایی فرزند خود حذف کنید. این غذاها شامل نوشابه، شکلات، قهوه و... هستند. همچنین از انجام عادت های غلطی که فرزند شما انجام می دهد جلو گیری کنید، مثل :جویدن مداد یا اشیایی که غذا نیستند  و تا حد امکان از آدامس جویدن خودداری نمایند تا عادت عضلات فک به ایجاد فشار و سایش از بین برود.
2.     آتل درمانی: آتل درمانی اولین روش درمانی در برابر دندان قروچه است. این شامل پوشیدن نایت گارد دندانی سفارشی، بایت گارد یا اسپلینت اکلوزال است و همچنین این محافظ یک مانع فیزیکی برای محافظت از دندان ها است و باعث کمک کردن به کاهش علائمی مثل درد فک و سردرد  می شود.
3.    انجام تمرینات کششی عضلانی: شما می توانید به فرزند خود تمرینات کششی عضلانی را آموزش دهید که به کاهش ناراحتی مربوط به دندان قروچه کمک می کند و از بیشتر شدن آن جلوگیری می کند. تمرینات شامل: ورزش فک: دهان خود را تا جایی که به راحتی می توانید باز کنید و سعی کنید زبان خود را به دندان های جلویی خود لمس کنید. این تمرین به شل شدن عضلات فک شما کمک می کند.
4.    کمپرس گرم: اگر فرزند شما به صورت ناخودآگاه دندان های خود را فشار می دهید، یک کمپرس گرم می تواند ماهیچه ها را شل کرده و گردش خون را در آن ناحیه افزایش دهد. به فرزند خود بگویید دراز بکشد و یک طرف صورت خود را روی یک پد حرارتی قرار دهد. یک کمپرس گرم را به مدت 15 دقیقه بگذارید و سپس روی طرف دیگر تکرار کنید.
5.    تمرین یوگا و مدیتیشن: مسائلی که مربوط به سلامت روان هستند، مثل استرس، اضطراب و افسردگی همگی از دلایل اصلی دندان قروچه هستند. تکنیک های کاهش استرس می تواند به بهبود سلامت کلی شما کمک کند.

5 روش درمان خانگی دندان قروچه کودکان

سایر روش های درمانی دندان قروچه
با تشخیص سریع دندان قروچه، می‌توان با پیدا کردن علت اولیه و رفع آن، این مساله را درمان کرد چرا که درمان آن وابسته به دلیل بروز آن است. اما اگر دیر شده باشد، دندان قروچه برای فرزند شما به یک عادت همیشگی تبدیل می شود و حالا باید آن را با روش‌های اصلاح عادتی، درمان کرد، اما در اینجا به چند روش درمانی اشاره می‌کنیم:
•     از گارد دهانی و یا محافظ  که روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و از سایش آنها به یکدیگر جلوگیری می‌کند استفاده کنید.
•    استفاده از دستگاهی به نام بیوفیدبک که روی سر قرار می‌گیرد و با حس کردن انقباض عضلات صورت هنگام دندان قروچه صدایی تولید می‌کند. این صدا از کم شروع شده و به کم‌کم افزایش می‌یابد تا زمانی که از بین برود.
•    و همچنین اگر دلیل مشکلات مربوط به خود دندان‌ها باشد با انجام اقداماتی مانند پر کردن دندان و بر طرف کردن مشکلات دندان، فرزند شما از دندان قروچه رها می‌شود.
•    استفاده از روکش دندان برای درمان دندان قروچه شدید که باعث ساییدگی دندان‌ها می‌شود.
•    اگر فرزند شما به داشتن استرس دچار است، دندانپزشک با دادن مشاوره‌ و آرام کردن بیمار و تشویق او به حفظ آرامش خود به درمان دندان قروچه می‌پردازد.
•    در صورتی که عوارض ناشی از مصرف برخی داروها باشد با تعویض دارو و یا راهکارهای برای جلوگیری از آن می‌توان دندان قروچه را درمان کرد.

کلام آخر
همان‌طور که گفته شد ما در این مقاله سعی داشتیم 5 درمان خانگی دندان قروچه کودکان در خواب را به شما عزیزان ارائه دهیم و بهترین دندانپزشک کودکان در تهران را به شما والدین عزیز معرفی کنیم. از شما عزیزان کمال تشکر را داریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر وارد سایت ایران دنتال یا (irandental.org) شوید و خوشحال می شویم نظرات و ایده های خود را با ما در میان بگذارید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها