به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۰۱ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۴۱۷۵۲۳

باارزش‌ترین پول‌های جهان در سال 2023 کدامند؟

باارزش‌ترین پول‌های جهان در سال 2023 کدامند؟
گروه اقتصادی: امروزه سازمان ملل متحد 180 واحد پول ملی در جهان را به رسمیت می‌شناسد که محبوبیت و کارایی یکسانی با یکدیگر ندارند. ارزش پول ملی هر کشور معمولا بر اساس قدرت خرید مردم آن کشور در مواقع تبادل با کالا، خدمات و پول ملی دیگر کشورها ارزیابی می‌شود. بدین گونه که با یک واحد پول ملی کشور و تبادل آن با پول دیگر کشورها تا چه میزان می‌توان کالا خرید و خدمات دریافت کرد.به نقل از Forbesindia، باارزش‌ترین پول‌های رایج جهان بر اساس نرخ تبادل آنها با دیگر پول‌ها در لیست زیر آورده شده است.

دینار کویت (KWD)
دینار کویت از باارزش‌ترین پول‌های جهان به حساب می‌آید؛ آن هم از همان ابتدا یعنی سال 1960. دلایل عمده تقاضای بالا برای دینار کویت را می‌توان ثبات اقتصادی، ذخایر نفتی و همچنین سیستم معافیت مالیاتی این کشور برشمرد. لازم به ذکر است که در  میان هندی‌ها معاوضه روپیه هند با دینار کویت از محبوبیت زیادی برخوردار است.

دینار بحرین (BHD)
اقتصاد بحرین، کشوری کوچک در قلب خلیج فارس به شدت به صادرات نفت وابسته است. دینار بحرین وابستگی بسیاری به دلار آمریکا داشته، به طوری‌که پول ملی آمریکا به شکل مجزا در بحرین قابل استفاده است. به سبب داشتن جامعه قدرتمندی از مهاجران (به‌ویژه مهاجران هندی)، پول ملی بحرین جایگاه دومین پول باارزش در جهان را دارد.

ریال عمان (OMR)
ریال به عنوان واحد پول ملی عمان، از زمانی در این کشور استفاده شد که روپیه هند به عنوان پول رسمی عمان کنار گذاشته شد. به عنوان کشوری با ذخایر نفتی فراوان، اقتصاد عمان به شدت به بخش نفت وابسته است. ریال عمان که به شدت به دلار آمریکا گره خورده است، در رده سوم با ارزش‌ترین پول جهان قرار دارد.

دینار اردن (JOD)
دینار اردن از سال 1950 جانشین پوند فلسطین شد. نرخ بهره ثابت و همچنین اقتصاد متنوع از جمله دلایل ارزش بالای پول ملی اردن است.

پوند بریتانیا (GBP)
بریتانیای کبیر از پوند به‌عنوان پول ملی استفاده می‌کند که البته در دیگر کشورها و قلمروها نیز رایج است. پنجمین پول رایج جهان، پوند نقش قابل توجهی را در نظام مالی بین‌الملل ایفا می‌کند. جایگاه لندن به‌عنوان هاب مالی و فعالیت‌های تجاری بریتانیا از جمله دلایل قوت گرفتن پوند هستند.

پوند جبل‌الطارق (GIP)
پوند جبل‌الطارق وابستگی زیادی به پوند بریتانیای کبیر دارد. یکی از قلمروهای خارجی بریتانیا، پول ملی جبل‌الطارق به بخش‌هایی مانند توریسم و بازی‌های اینترنتی وابسته است. جبل‌الطارق در حال حاضر ششمین پول باارزش جهان را در اختیار دارد.

جزایر کیمن (KYD)
از سال 1972 و پس از کنار گذاشتن دلار جامائیکا، این کشور دلار خود را جایگزین دلار جامائیکا کرد. دلار جزایر کیمن هم‌اکنون هفتمین پول باارزش جهان است.

فرانک سوئیس (CHF)
فرانک سوئیس پول ملی دو کشور سوئیس و لیختن‌اشتاین است. نظر به ثبات اقتصادی، سوئیس یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است.

اتحادیه اروپا (EUR)
یورو به عنوان پول واحد 19 کشور اتحادیه اروپا عمل می‌کند. یورو در حال حاضر دومین پول ذخیره شده در جهان قلمداد شده و همچنین دومین پول رایج تجاری در جهان است. یورو به‌عنوان یکی از قدرتمندترین پول‌های جهان، جایگاه نهم را به خود اختصاص داده است.

ایالات متحده آمریکا (USD)
دلار به عنوان واحد پول ملی کشور آمریکا گسترده‌ترین پول تجاری در جهان قلمداد شده و بیشترین ذخایر ارزی در جهان را به خود اختصاص داده است. به‌رغم محبوبیت گسترده دلار آمریکا، این پول در جایگاه دهم باارزش‌ترین پول‌های جهان قرار دارد.
مرجع : تجارت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها