به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۱۹:۱۵

تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۰۷ ساعت ۱۱:۲۲

چند کهکشان در جهان هستی وجود دارد؟

گروه علمی: کافی است در یک شب صاف به آسمان پرستاره نگاه کنید تا عظمت جهان هستی شما را مسحور کند. در حقیقت هنوز انسان نتوانسته است وسعت جهان هستی را تخمین بزند و برای درک عظمت دنیا کافی است تصور کنید که قطر کهکشان راه شیری حدود ۸۷ هزار و ۴۰۰ سال نوری است.به گزارش سیناپرس، پرسش های بی پاسخ زیادی در مورد زندگی، کیهان و جهان هستی در ذهن بشر وجود دارد، اما در این گزارش ما قصد داریم فقط روی یک مورد تمرکز کنیم: چند کهکشان در جهان وجود دارد؟

از منظر ستاره شناسی، فراتر از ماه، خورشید و دیگر سیارات موجود در منظومه شمسی، جهان هستی از کهکشان ها و مجموعه‌ های غول ‌پیکر غبار، گاز، ستاره ‌ها، سایر منظومه‌های خورشیدی و در بیشتر موارد سیاه‌ چاله‌ ها تشکیل شده ‌اند.

برای قرن های متمادی، ساختار کهکشان ها ستاره شناسان را مجذوب خود کرده بود و ما هنوز در حال کشف کهکشان های جدید و گسترش دانش خود از جهان شناخته شده هستیم. با توجه به این که دانش ما در مورد جهان هستی هنوز بسیار اندک است، تقریباً غیرممکن است که با وضوح کامل پاسخ دهیم که چه تعداد کهکشان در جهان وجود دارد. با این حال، این موضوع دانشمندان را از تلاش برای پاسخ به این سوال باز نمی‌دارد و ما در حال حاضر یک تخمین عملی از تعداد کهکشان های جهان داریم.

مطالعات انجام شده به ما می‌گویند که ممکن است دو تریلیون کهکشان در کیهان قابل مشاهده وجود داشته باشد. البته باید اذعان داشت دو تریلیون کهکشان تنها یک تخمین محاسباتی است و دانشمندان قادر نیستند تک تک کهکشان هایی را که در کیهان وجود دارد، بشمارند. در عوض، آن ‌ها بخش‌های کوچکی از کیهان را مطالعه و بر اساس آن تخمین کلی داشته اند.

ذکر این نکته ضروری است که این عدد یعنی دو تریلیون  کهکشان از برآوردی بر اساس تبدیل‌ های سه ‌بعدی تصاویر تلسکوپ فضایی هابل و مدل ‌های جدید ریاضی بدست می ‌آید.از سوی دیگر باید اذعان داشت که از نظر تئوری، ممکن است تعداد نامتناهی کهکشان در جهان هستی وجود داشته باشد، زیرا اندازه خود جهان می تواند بی نهایت باشد.

بزرگترین کهکشان شناخته شده در کیهان چیست؟
 بزرگترین کهکشان کیهان احتمالاً کهکشان بیضوی غول پیکر ESO 383-76 محسوب می شود که قطر آن یک میلیون و ۷۶۴ هزار سال نوری است و در صورت فلکی قنطورس در فاصله ۶۵۴ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. با این حال، دانستن اینکه بزرگترین کهکشان کیهان کدام کهکشان است، کاری دشوار محسوب می شود زیرا به لطف فناوری‌های جدید از جمله تلسکوپ جیمز وب، هر روز در حال یادگیری و کشفیات بیشتری در مورد فضا هستیم.
برچسب ها: کهکشان