به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۰۲:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۷ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : ۴۲۰۶۸۳

غیبت قالیباف در زمان رای‌گیری استمزاجی 

غیبت قالیباف در زمان رای‌گیری استمزاجی 
گروه سیاسی: روزنامه هم میهن پشت‌پرده غیبت محمدباقر قالیباف در زمان رای‌گیری استمزاجی برای لایحه حجاب‌وعفاف را افشا کرد و نوشت: درحالی‌که انتظار می‌رفت لایحه‌ی حجاب و عفاف در صحن مجلس بررسی شود تا ایرادات محتوایی آن به نفع مردم اصلاح شود اما روز یکشنبه در جلسه غیرعلنی مجلس درباره تعیین نحوه بررسی لایحه «حجاب و عفاف» که یکی از کلیدی‌ترین و مهمترین مسائل یک‌سال اخیر است، تصمیم بر آن شد تا بررسی آن براساس اصل 85 قانون اساسی انجام شود. 
این روزنامه در ادامه به نقل از ابوالفضل عمویی، سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی نوشت:  پیشنهاد شد که این لایحه به صورت اصل ۸۵ بررسی شود و برمبنای همین اصل اجرای قانون هم از لحاظ زمانی محدود و آزمایشی باشد. این پیشنهاد به‌صورت استمزاجی مورد رای‌گیری در فراکسیون قرار گرفت و ۷۳ درصد از اعضا با ادامه رسیدگی این لایحه براساس اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند.
هم میهن در ادامه نوشت: رای‌گیری استمزاجی برای اصل 85 شدن لایحه حجاب و عفاف از دو جنبه حائز اهمیت و توجه است.نخست اینکه، رای‌گیری استمزاجی در حالی انجام می‌شود که مشخص نشود مخالفان و موافقان یک طرح یا لایحه چه کسانی هستند. این نوع رای‌گیری هیچ اجباری برای هیئت رئیسه ایجاد نمی‌کند و این حق را به آنها می‌دهد که یک طرح یا لایحه را به تدریج از دستورکار صحن خارج کند، طوری که هیئت رئیسه درباره آن پاسخگو نباشد. دوم اینکه ، با اصل 85 شدن این لایحه در کمیسیون حقوقی بررسی و مصوب می‌شود نمایندگان فقط در صحن به آن رای می‌دهند. در حقیقت راه فرار رو به جلوی نمایندگان و هیئت رئیسه مجلس فراهم می‌شود تا در آینده مسئولیت لایحه حجاب و عفاف را بر عهده اعضای کمیسیون حقوقی مجلس بگذارند و خود را مبرا کنند.روز یکشنبه هنوز مجلس به بررسی لایحه «حجاب و عفاف» نرسیده بود که محمدباقر قالیباف صحن علنی مجلس را ترک کرد تا به این شائبه قوت بخشید که «تصمیم ندارد این لایحه با ریاست او به تصویب برسد یا تعیین‌تکلیف شود.»
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها