به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۷:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۴ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب : ۴۲۲۰۶۱

نرخ تورم در عربستان به پایین‌ترین میزان رسید

گروه اقتصادی: نرخ تورم در عربستان سعودی در ژوییه ۲۰۲۳ به پایین‌ترین سطح در بیش از یک سال گذشته رسید. در این ماه، نرخ تورم ۲.۳ درصد اعلام شد که نسبت به نرخ ۲.۷ درصدی ماه ژوئن روند کاهشی داشت.
نرخ تورم در عربستان به پایین‌ترین میزان رسید
بر مبنای گزارش اداره کل آمار عربستان سعودی، افزایش سالانه نرخ تورم در این کشور به دلیل جهش ۸.۶ درصدی قیمت مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها و افزایش ۱.۴ درصدی بهای مواد غذایی و آشامیدنی‌ها بوده است.
به گزارش اسکای‌نیوز عربی، در ماه ژوییه قیمت مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها نسبت به ژوئن ۰.۳ درصد و نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ۹.۱ درصد افزایش یافت. قیمت مواد غذایی و آشامیدنی هم نسبت به ژوئن ۰.۴ درصد بالا رفت. از طرفی نرخ پوشاک و کفش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۹ درصد و نسبت به ماه ژوئن ۰.۸ درصد کاهش یافت. قیمت وسایل منزل نیز سالانه ۲.۵ درصد و ماهانه ۰.۳ درصد کمتر شد. کاهش نرخ تورم در عربستان سعودی پس از کاهش ۳.۴ درصدی در ژانویه تاکنون ادامه دارد. دولت این کشور به‌تازگی در گزارشی آماری اعلام کرده که در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۳، تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی ۱.۱ درصد رشد کرده است.
 داده‌های اداره کل آمار عربستان سعودی نشان می‌دهد که با وجود ثبت رشد ۱.۱ درصدی، فعالیت‌های نفتی عربستان سعودی در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ۴.۲ درصد کاهش یافته که بر رشد کلی تاثیرگذار بوده؛ اگرچه هم‌زمان فعالیت‌های غیرنفتی ۵.۵ درصد افزایش یافته است. عربستان سعودی قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ رشد تولید ناخالص داخلی‌اش را به ۶۵ درصد برساند. این کشور در عین بهره‌مندی از منابع نفتی، تلاش می‌کند از طریق ایجاد پروژه‌های بلندمدت مانند تولید خودروهای الکتریکی و توسعه گردشگری وابستگی اقتصادش به نفت را کم کند. در سال ۲۰۲۲، فعالیت‌های غیرنفتی و خدمات دولتی در عربستان سعودی به ترتیب ۵.۴ و ۲.۲ درصد افزایش یافتند. در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳ نیز بازار کار در عربستان سعودی شاهد رشد مثبت بود.   عربستان سعودی طی سال‌های اخیر، تلاش‌ها برای جذب سرمایه‌های خارجی را افزایش داده است و می‌کوشد در عین کاهش وابستگی‌اش به فروش نفت، به یکی از قدرت‌های اقتصادی جهان تبدیل شود.
برچسب ها: عربستان سعودی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها