به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۶:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۰۴ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب : ۴۲۴۲۸۸
دومین زن ایرانی‌تبار به فضا رفت

آغاز سفر فضاپیمای ناسا به ایستگاه فضایی با فرماندهی یاسمین مقبلی

گروه فناوری: سفر فضاپیمای ناسا با راکت فالکون کمپانی اسپیس‌ایکس و فرماندهی یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی آمریکایی، روز شنبه، چهارم شهریور، آغاز شد.
یاسمین مقبلی صبح شنبه در حال رفتن به سوی فضاپیما
یاسمین مقبلی صبح شنبه در حال رفتن به سوی فضاپیما
راکت فالکون روز شنبه آغاز سفر فضاپیمای ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی را استارت زد، و اکنون تیم چهار نفره به سرپرستی خانم مقبلی پس از ۱۱ دقیقه با سرعتی بیش از ۲۷ هزار کیلومتر در ساعت به سوی ایستگاه در حرکت است. ناسا، سازمان فضایی آمریکا،‌ آغاز این سفر چهار فضانورد از ملیت‌های مختلف در تیمی به نام «کرو سِوِن» [گروه هفت] به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی را به صورت مستقیم در حساب توئیتری خود پخش می‌کند. چندین ساعت است که تمام مراحل آغازین این سفر نمایش داده شده و ده‌ها نفر هم‌اکنون در این ساعات بامدادی در محل پرتاب یعنی مرکز کِندی در ایالت فلوریدا حاضرند تا از نزدیک شاهد پرتاب راکت باشند. این سفر قرار بود روز جمعه آغاز شود و به دلایلی به تعویق افتاد. فضاپیمای ناسا با عنوان «دراگون» [اژدها] روز یک‌شنبه به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رسد.

در طول ماموریت کرو سون در فضا که تقریباً شش ماه به طول خواهد انجامید، اعضای تیم بیش از ۲۰۰ آزمایش علمی و تکنولوژیکی انجام خواهند داد. یاسمین مقبلی روز پنج‌شنبه عکس‌هایی از خود و همکارانش را به همین مناسبت در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. سه نفر دیگر شامل آندرئاس موگِنسِن از دانمارک و از آژانس فضایی اروپا، ساتوشی فوروکاوا از ژاپن و کنستانتین بوریسوف از روسیه خانم مقبلی را همراهی می‌کنند. پرواز راکت فالکون ۹ متعلق به اسپیس‌ایکس روز شنبه از مرکز فضایی کندی در فلوریدا آغاز شد. یاسمین مقبلی که اهل شهر بالدوین در ایالت نیویورک آمریکاست، مدرک مهندسی خود را از دانشگاه‌های ام‌آی‌تی و دانشکده عالی نیروی دریایی ارتش آمریکا دریافت کرد و در دوران خدمت در ارتش در بیش از ۱۵۰ مأموریت جنگی شرکت داشته است. خانم مقبلی اواخر سال ۱۳۹۸ به‌عنوان یکی از فضانوردان جدید ناسا انتخاب شد.
این دومین پرتاب فضایی است که یک فضانورد ایرانی-آمریکایی در آن حضور داشته است. اولین نفر، انوشه انصاری، گردشگر فضایی بود که در سال ۲۰۰۶ هزینه‌ی ماموریت به ایستگاه فضایی را خود تامین کرد.
برچسب ها: یاسمین مقبلی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها