به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۳:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۱۶ ساعت ۲۳:۰۲
کد مطلب : ۴۲۶۷۲۰
بر اساس نظرسنجی تازه سی‌ان‌ان:

بایدن در معاملات تجاری پسرش دست داشته است

گروه بین‌الملل: شبکه سی‌ان‌ان نزدیک به دموکرات‌ها با استناد به نظرسنجی تازه‌ای، می‌گوید اکثریت آمریکایی‌ها معتقدند جو بایدن به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری وقت در معاملات تجاری پسرش دست داشته است.
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به همراه پسرش هانتر بایدن
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به همراه پسرش هانتر بایدن
بر اساس نظرسنجی تازه سی‌ان‌ان، اکثر آمریکایی‌ها یعنی ۶۱ درصد پاسخ‌دهندگان معتقدند جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، تا اندازه‌ای در معاملات تجاری پسرش با اوکراین و چین در دوران باراک اوباما دست داشته است، دورانی که جو بایدن در مقام معاون وقت ریاست‌جمهوری آمریکا فعالیت می‌کرد. در مقابل، ۳۸ درصد آمریکایی‌ها معتقدند که جو بایدن در آن دوره در معاملات تجاری پسرش دخالتی نداشته است.
به باور ۴۲ درصد از پاسخ‌دهندگان، جو بایدن در این زمینه غیرقانونی عمل کرده است و ۱۸ درصد نیز اقدامات بایدن در خصوص معاملات پسرش را نه غیرقانونی، بلکه غیراخلاقی ارزیابی کرده‌اند. بر اساس این نظرسنجی، بیش از نیمی از مردم (۵۵ درصد پاسخگویان) عملکرد رئیس‌جمهوری آمریکا را در مورد تحقیقات مرتبط با جرائم احتمالی هانتر بایدن را نامناسب ارزیابی کرده‌اند. با این حال، کمتر از نیمی از پاسخگویان می‌گویند او عملکرد درستی داشته است.
ساعاتی پیش از انتشار نتایج این نظرسنجی، دیوید وایس، بازپرس ویژه در پرونده قضایی هانتر بایدن، روز چهارشنبه ۶ سپتامبر، اعلام کرد که قصد دارد تا پایان ماه جاری میلادی و قبل از تشکیل دادگاه، کیفرخواستی را علیه هانتر بایدن در رابطه با اتهامات مرتبط با سلاح صادر کند. دادگاه هانتر بایدن قرار است روز ۲۹ سپتامبر تشکیل شود. وکیل‌های هانتر بایدن پیش‌تر اعلام کرده بودند که هم‌زمان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، دادستان‌ها با رد توافقی که می‌توانست اتهام‌ها را حل‌و‌فصل کند، احتمال صدور کیفرخواست را تقویت کرده‌اند.
جو بایدن بارها دست داشتن در هر یک از معاملات تجاری پسرش را رد کرده است. از سوی دیگر، کمیته ناظران جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگاه آمریکا نیز هیچ مدرک مستقیمی مبنی بر سوء‌استفاده شخصی رئیس‌جمهوری از مقام و جایگاه خود ارائه نکرده‌اند.
کمتر از یک‌سوم دموکرات‌ها نیز بر این باورند که بایدن در معاملات تجاری پسرش دخالت داشته، یا اینکه در رابطه با تحقیقات نامناسب عمل کرده است. حتی در میان رای‌دهندگان همسو با دموکرات‌ها که ترجیح می‌دهند حزبشان شخص دیگری را در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نامزد کند، تنها ۳۷ درصد معتقدند جو بایدن در معاملات تجاری پسرش دست داشته است و تنها ۲۹ درصد اقدامات او را درخصوص تحقیقات، نامناسب می‌دانند. در مقابل، اکثریت گسترده جمهوری‌خواهان (یعنی ۷۶ درصد) بر این باورند که جو بایدن در رابطه با معاملات تجاری پسرش غیرقانونی عمل کرده است، و ۹۰ درصد جمهوری‌خواهان می‌گویند بایدن در تحقیقات بعدی در مورد هانتر بایدن عملکرد نامناسبی داشته است.
گرایش مستقل‌ها عمدتا به جمهوری‌خواهان نزدیک‌تر است و ۶۴ درصد آن‌ها می‌گویند جو بایدن در حین خدمت به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری در معاملات تجاری هانتر بایدن دخالت داشته است. ۳۹ درصد آن‌ها نیز رفتار بایدن را غیرقانونی ارزیابی کرده‌اند. نزدیک به نیمی از پاسخ‌دهندگان مستقل احساس می‌کنند که جو بایدن در رابطه با تحقیقات مرتبط با پرونده پسرش نامناسب عمل کرده است.
نظرسنجی سی‌ان‌ان را گروه تحقیقاتی اس‌اس‌آر‌اس، از ۲۵ تا ۳۱ اوت، با حجم نمونه تصادفی ۱۵۰۳ بزرگسال در مقیاس ملی انجام داده است. این نظرسنجی به‌صورت آن‌لاین (online) یا تلفنی انجام شده و نتایج آن با درنظر گرفتن حاشیه خطای مثبت و منفی ۳.۵ درصد قابل‌تعمیم به کل جامعه آماری آمریکا است. با قوت گرفتن گمانه‌ها مبنی بر تلاش جمهوری‌خواهان برای استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا در مجلس، رسانه‌های آمریکایی هفته گذشته خبر دادند که جو بایدن اتاق جنگی متشکل از ده‌ها وکیل در کاخ سفید ایجاد کرده است تا در صورت طرح استیضاح، به کمک او بیایند. پیش‌تر، مارجوری تیلور گرین، نماینده جمهوری‌خواه، گفته بود که تا شروع تحقیقات با هدف استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا، به بودجه دولت رای نخواهد داد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها