به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۲ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۴۲۷۷۹۳
کاخ سفید: هر برداشتی از شش میلیارد دلار ایران، در گرو تأیید آمریکا است

آمریکا: هر زمان لازم باشد پول انتقال‌یافته ایران به قطر را مسدود می‌کنیم!

گروه بین‌الملل: پس از آن که ابراهیم رئیسی دیروز گفت جمهوری اسلامی در چگونگی مصرف شش میلیارد دلار آزادشده آزادی عمل دارد، یک مقام کاخ سفید این ادعا را رد کرد.
آمریکا: هر زمان لازم باشد پول انتقال‌یافته ایران به قطر را مسدود می‌کنیم!
جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ سفید، روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور به یک رسانه آمریکایی گفت که این اظهارات رئیسی درست نیست. ساعاتی قبل از آن، رئیس‌ جمهوری اسلامی گفته بود دولت او شش میلیارد دلار پول مسدود شده را که قرار است در جریان مبادله زندانیان با آمریکا آزاد شود «هر جا که لازم باشد» هزینه خواهد کرد. کربی گفت: «نه این درست نیست. سیستم به گونه‌ای تنظیم شده که این پول را فقط می‌توان برای اهداف بشردوستانه، دارو، ساخت تجهیزات پزشکی یا حتی اهداف آموزشی تقسیم کرد.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد: ایالات متحده اگر ضروری تشخیص دهد از این توانایی برخوردار است تا شش میلیارد دلار پول‌ مسدود شده ایران در کره جنوبی که در حال انتقال به قطر است، را بار دیگر مسدود کند. ماتیو میلر به خبرنگاران گفت: «وزارت خزانه‌داری نظارت سختگیرانه‌ای بر نحوه استفاده از این منابع دارد. ما در خصوص نحوه استفاده از این منابع هوشیاری به خرج می‌دهیم و این توانایی را داریم تا بر استفاده از آنها نظارت کنیم». به گفته او، از این پول‌ها قرار است برای اهداف بشردوستانه استفاده شود.
اظهارات این مقام آمریکایی ساعاتی پس از انتشار مصاحبه رئیس‌جمهور اسلامی ایران با شبکه ان‌بی‌سی بیان می‌شود که گفته بود «شش میلیارد دلار آزاد شده را هرجا لازم باشد هزینه می‌کنیم». ابراهیم رئیسی در این گفتگو با بیان اینکه ایران در مورد چگونگی هزینه کردن این پول­ها «مختار» خواهد بود، تصریح کرد: «این پول متعلق به ایران و ملت ایران است. بنابراین جمهوری اسلامی ایران در باره این‌که با این پول چه کار کند تصمیم‌گیری خواهد کرد».هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ سفید نیز تأیید کرد که وزارت خزانه‌داری آمریکا و بانک ملی قطر بر این برداشت‌ها نظارت خواهند داشت. این مقام کاخ سفید گفت اگر آمریکا برداشتی را تأیید نکند، ایران نمی‌تواند پولی منتقل کند. در قالب تفاهم میان تهران و واشینگتن، قرار است مراد طاهباز، عماد شرقی و سیامک نمازی، به همراه دو زندانی دیگر که هویت آنها به دلایل شخصی اعلام نشده، آزاد شوند.
هر سه نام اعلام‌شده دوتابعیتی هستند و طاهباز علاوه بر تابعیت ایرانی-آمریکایی، تابعیت بریتانیایی هم دارد. هر پنج شهروند آمریکایی هم‌اکنون در ایران در حبس خانگی به سر می‌برند. علی کریمی مقام، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل، روز سه‌شنبه در گفت‌گو با آسوشیتدپرس، اسامی پنج زندانی ایرانی را که جمهوری اسلامی امیدوار است در چارچوب مبادله زندانیان با آمریکا آزاد شوند تایید کرد. یکشنبه این هفته خبرگزاری رویترز به‌ نقل از منابع خود نوشت که اوایل هفته آینده با رسیدن پول ایران به قطر، مبادله زندانیان انجام خواهد شد. در همین حال، دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز سه‌شنبه نام پنج شهروند ایرانی را که قرار است از زندان‌های ایالات متحده آزاد شوند، اعلام کرد. مقام‌های جمهوری اسلامی اسامی این افراد را کاوه لطف‌الله افراسیابی، کامبیز عطارکاشانی، مهرداد معین‌انصاری، امین حسن‌زاده و رضا سرهنگ‌پور کفرانی معرفی کردند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد که حکومت ایران گروگان‌های آمریکایی را با «نیت خیر» آزاد نکرده است. به‌ گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دولت این کشور برای آزادی شهروندان آمریکایی از زندان‌های جمهوری اسلامی مجبور بوده است مذاکراتی پیچیده‌ را پشت سر بگذارد و به انتخاب‌های دشواری تن دهد.بر اساس گزارش‌ها حدود شش میلیارد دلار پول مسدود شده ایران در بانک­‌های کره جنوبی در حال انتقال به حساب‌هایی در قطر است. دولت بایدن روز دوشنبه به کنگره آمریکا اطلاع داد که برای فراهم کردن زمینه مبادله زندانیان اقدامات مشخصی انجام داده که بخشی از آن صدور فرمان معافيت از تحریم‌های آمریکا برای نقل‌وانتقال پول‌های مسدود شده ایران به قطر بوده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها