به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۳ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب : ۴۲۷۹۶۵

چه‌ کسانی به «قانون مهسا» رای منفی دادند؟

از چپ: ایلهان عمر، توماس مسی و کوری بوش-AFP
از چپ: ایلهان عمر، توماس مسی و کوری بوش-AFP
گروه بین‌الملل: لایحه موسوم به «قانون مهسا» دیروز چهارشنبه، ۲۲ شهریور در  مجلس نمایندگان ایالات متحده در اقدامی فراجناحی و با ۴۱۰ رای موافق در برابر سه رای مخالف به تصویب رسید. مصوبه موسوم به «قانون مهسا» در صورت تصویب در مجلس سنا و امضا رئیس جمهوری آمریکا به قانون تبدیل می‌شود و براساس آن دولت ایالات متحده موظف خواهد بود مسئولان ایران را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کند. 
اما چه‌کسانی به این لایحه رای منفی دادند؟ کوری بوش و ایلهان عمر، نمایندگان دموکرات و توماس مسی، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده.
کوری بوش
او پرستار، کشیش، فعال جنبش «جان سیاهان مهم است» و سیاست‌مدار دموکرات ۴۷ ساله آمریکایی است که از سال ۲۰۲۱ از ایالت میزوری عضو مجلس نمایندگان آمریکا شده است. مواضع او در حمایت از «جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل» و رای منفی او به طرح کمک به سامانه ضد موشکی اسرائیل موسوم به «گنبد آهنین» در ژوئیه ۲۰۲۲ مورد انتقاد دیگر نمایندگان قرار گرفته بود. بوش همچنین به همراه ۹ تن دیگر از نمایندگان آمریکایی در ژوئیه سال جاری در بیانیه‌ای حضور و سخنرانی اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل در کنگره ایالات متحده را محکوم کرده و به قطع‌نامه کنگره مبنی بر این که «دولت اسرائیل آپارتاید یا نژادپرست نیست و کنگره هرگونه یهودستیزی و بیگانه‌هراسی نفی می‌کند» رای منفی داده بودند.
ایلهان عمر
او سیاست‌مدار مسلمان و زاده سومالی آمریکایی است که از سال ۲۰۱۸ از ایالت مینه‌سوتا عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده شده است.
او در دوم فوریه سال جاری از کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان اخراج شد. نمایندگان جمهوری‌خواه که خواستار اخراج او از این کمیسیون شده بودند، مواضع او را «ضد اسرائیلی و یهودستیزانه» عنوان کرده بودند. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اخراج او از این کمیسیون گفته بود: «اخراج ایلهان عمر نماینده زن، سیاهپوست، مسلمان و البته منتقد رژیم آپارتاید اسرائیل از کمیته روابط خارجی کنگره، شاخصی از میزان التزام عملی رژیم آمریکا به شعار زن، زندگی، آزادی است. شعاری برای مداخله در امور داخلی ایران.» عمر همچنین از مخالفان تحریم‌های دولت دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی است و در سال ۲۰۱۹ گفته بود: «تحریم اقتصادی فلج‌کننده به رنج (ایرانیان) افزوده و راه حل بحران نیست.» او هچنین در سال ۲۰۲۰ نیز گفته بود که امیدوار است جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا «فرصت را غنیمت شمرد» و در لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی بکوشد. ایلهان عمر هم به همراه کوری بوش از نمایندگانی بود که در بیانیه‌ای حضور و سخنرانی اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل در کنگره ایالات متحده را محکوم کرده بود.
توماس مسی
او سیاست‌مدار جمهوری‌خواه و کهنه‌کار آمریکایی است که از سال ۲۰۱۲ و از ایالت کنتاکی به عضویت مجلس نمایندگان ایالات متحده درآمده است. مسی تنها نماینده‌ای است که در سال ۲۰۱۵ به برجام رای ممتنع داد. او همچنین در سال ۲۰۱۶ با تمدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی مخالفت کرد و در سال ۲۰۱۷ نیز با طرحی مبنی بر وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، روسیه و کره شمالی مخالف بود. مسی در ششم بهمن سال گذشته، تنها نماینده‌ای بود که به قطعنامه مجلس نمایندگان با عنوان حمایت از معترضان ایران رای منفی داد. او دلیل این رای خود را راه‌گشایی برای تحریم‌های جدید و در نتیجه فشار اقتصادی مضاعف بر مردم ایران عنوان کرد. این قطعنامه در اقدامی فراجناحی با ۴۲۰ رای موافق و تنها یک رای مخالف مسی تصویب شد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها