به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۹:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۸ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب : ۴۲۹۰۳۲
در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آلمان درباره شی جین‌‌پینگ

حکومت کمونیستی چین: رهبر ما دیکتاتور نیست

گروه بین‌الملل: چند روز پس از آن‌که آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، در توصیف رئیس جمهور چین او را «دیکتاتور» نامید، چین سفیر آلمان را احضار کرد.
حکومت کمونیستی چین: رهبر ما دیکتاتور نیست
وزیر خارجه آلمان روز ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) در سفر به آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز، دربارهٔ جنگ روسیه در اوکراین و دربارهٔ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، گفت: «اگر پوتین در این جنگ پیروز می‌شد، این چه پیامی برای دیگر دیکتاتورهای جهان به همراه می‌داشت؟ دیکتاتورهایی مانند شی [جین‌پینگ]، رئیس جمهور چین. بنابراین اوکراین باید در این جنگ پیروز شود. آزادی و دموکراسی باید پیروز شود.»
وزارت خارجه آلمان در برلین عصر دوشنبه تأیید کرد که چین پاتریشیا فلور، سفیر آلمان در پکن را در این باره احضار کرده است.
مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز روز دوشنبه در پکن به سخنان وزیر خارجه آلمان واکنشی تند داشت و گفت که این اظهارات «سراسر پوچ و حمله‌ای جدی به حیثیت سیاسی چین است.» مائو افزود که «این یک تحریک سیاسی آشکار است» و خبر داد که کشورش در این مورد از طریق دیپلماتیک با آلمان تماس گرفته است.
در حالی که آلمان و چین شرکای تجاری بسیار مهمی برای یکدیگر هستند، روابط برلین و پکن در دوره اخیر با اتخاذ موضع سختگیرانه‌تر شماری از سیاستمداران آلمانی در قبال وضعیت حقوق بشر و موضوع تایوان، با فراز و نشیب روبه‌رو شده است. تابستان امسال، دولت آلمان اولین «سند راهبردی چین» خود را اعلام کرد و در آن خواستار کاهش وابستگی آلمان به چین شد. با این حال، دولت آلمان اعلام کرده است که هدفش «گسست کامل» اقتصادی از دومین اقتصاد بزرگ جهان، یعنی چین، نیست. آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان که اکنون برای نشست‌های سازمان ملل در نیویورک در آن شهر به‌سر می‌برد، در پاسخ به سؤالی دربارهٔ واکنش تند چین به اظهارات تازه‌اش، تنها گفت که از واکنش پکن «آگاه است».
به نوشته روزنامه گاردین، خبرنگاران در این باره همچنین از یک سخنگوی دولت آلمان درباره دیدگاه اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، سؤال کردند. این سخنگو که نام او ذکر نشده از اظهار نظر مستقیم خودداری کرد ولی افزود که واضح است «چین توسط یک رژیم کمونیستی و تک‌حزبی اداره می‌شود و همچنین واضح است که این با ایده ما از دموکراسی مطابقت ندارد». احضار روز یکشنبه سومین مورد اخیر از احضار سفیر آلمان از سوی دولت چین است. دو مورد اخیر مربوط به سفر وزیر آموزش و پرورش آلمان به تایوان در ماه مارس و موارد دیگر مربوط به مسئله تایوان بود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها