به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۲:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۱ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب : ۴۲۹۵۹۰
علت سفرهای ممتد مقامات طالبان به ولایات شمالی

آسیای میانه در تیررس رژیم تروریستی‎ ‎طالبان

دیدار وزیر سرحدات، اقوام و قبایل طالبان از بندر آقینه در استان فاریاب
دیدار وزیر سرحدات، اقوام و قبایل طالبان از بندر آقینه در استان فاریاب
گروه بین‌الملل: هیئت‌هایی از طالبان، شامل مقام‌های ارشد این حکومت، از استان‌های شمالی افغانستان هم‌مرز با کشورهای آسیای میانه بازدید می‌کنند. تمرکز بیشتر مقام‌های طالبان بر استان‌های بلخ و بدخشان در مرز با تاجیکستان است. به‌دلیل خودداری دولت تاجیکستان از سپردن سفارت افغانستان به این گروه، روابط طالبان با تاجیکستان پر تنش بوده است.  
به نوشته ایندیپندنت، هفته گذشته، ملا نورالله نوری، وزیر سرحدات، اقوام و قبایل طالبان، از گذرگاه‌های مرزی با تاجیکستان و ترکمنستان بازدید کرد. این وزیر طالبان ادعا کرد که روابط سیاسی و ترانزیتی و بازرگانی با تاجیکستان بهبود یافته است. در ماه‌های اخیر، سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) طالبان و رهبر شبکه حقانی، ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، قاری فصیح‌الدین، رئیس ستاد ارتش طالبان، عبدالحکیم حقانی، قاضی‌القضات طالبان، و شماری دیگر از مقام‌های طالبان به استان‌های هم‌مرز با کشورهای آسیای میانه سفر کرده‌اند.
حکومت تاجیکستان از مخالفان انحصار سلطه‌جویانه قدرت طالبان است. تاجیکستان برخلاف تقاضاهای مکرر طالبان سفارت افغانستان در شهر دوشنبه را به طالبان واگذار نکرده است و تا امروز، محمد ظاهر اغبر، سفیر گمارده‌شده نظام سرنگون‌شده جمهوری، به کارش ادامه می‌دهد. حکومت تاجیکستان متهم به میزبانی از سران جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود بود، اما دولت تاجیکستان اقامت سران این جبهه را تایید نکرد.   استان بلخ هم‌مرز با تاجیکستان و ازبکستان را حاجی‌ یوسف مشهور به حاجی‌وفا اداره می‌کند. او یکی از افراد بسیار نزدیک به ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، است. در اسفند گذشته، پس از کشته شدن داوود مزمل، استاندار طالبان در بلخ در حمله جنگجویان داعش، حاجی وفا به این سمت منصوب شد. گمان می‌رود که یکی از هدف‌های برگماری حاجی‌وفا به استانداری بلخ، انسجام و تقویت صفوف طالبان بوده است.
طالبان در پایگاه‌های نظامی‌ در استان‌های هم‌مرز با آسیای میانه سرگرم آموزش نیروهای تازه‌نفس‌اند. وزارت دفاع طالبان روز ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) اعلام کرد که ۶۵۰ تن از نیروهایش پس از سپری کردن دوره‌های «نظامی و عقیدتی» از سپاه ۲۰۹ الفتح در بلخ فارغ‌التحصیل شدند.
زیر حاکمیت طالبان، گروه‌های تروریستی که تهدیدی برای امنیت منطقه و جهان‌اند در افغانستان حضور دارند. در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد، از حضور حدود ۲۰ گروه تروریستی، از جمله القاعده و شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) و تی‌تی‌پی، در افغانستان ابراز نگرانی شد. کشورهای آسیای میانه از قدرت گرفتن داعش در نزدیکی مرزهایشان با افغانستان نگران‌اند و بارها از طالبان خواسته‌اند که برای مهار تهدید امنیتی و قاچاق مواد مخدر اقدام کنند. اما حکومت طالبان تاکید دارد که به هیچ کشور یا گروهی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده کند و در افغانستان گروه‌های تروریستی حضور ندارند.  
کشورهای آسیای میانه از رشد افراط‌گرایی دینی نیز نگران‌اند. برخی از شهروندان این کشورها زیر پرچم دولت اسلامی (داعش) در عراق و سوریه جنگیده‌اند و پس از شکست داعش در این دو کشور، به کشورهایشان بازگشته‌اند. امام‌علی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، چهارشنبه ۲۹ شهریور در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که خطر تروریسم و قاچاق مواد مخدر از افغانستان افزایش یافته است. او گفت که امنیت منطقه به امنیت افغانستان ارتباط دارد و در حال حاضر زمان و شرایط برای تقویت یکپارچگی منطقه‌ای در آسیای میانه مناسب است. 
حکومت پاکستان نیز از طالبان خواسته بود که جنگجویان تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) را از نزدیک مرزهایش به نقاط دیگر افغانستان منتقل کنند. تی‌تی‌پی پس از پایان آتش‌بس با حکومت پاکستان در نوامبر سال گذشته، حمله‌هایش در آن کشور را به میزان چشمگیری افزایش داده است. دولت پاکستان حکومت طالبان را زیر فشار گذاشته است که تهدیدهای تی‌تی‌پی را خنثی کند.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، ماه خرداد گذشته گفته بود که مهاجران پاکستانی به بخش‌های مرکزی و جنوبی و شمالی افغانستان منتقل خواهند شد. او ادعا کرده بود که انتقال این مهاجران به بخش‌های گوناگون افغانستان هیچ تهدید و تبعیضی در مورد هیچ استانی از کشور نیست، بلکه این تصمیم بر اساس منافع مشترک افغانستان و پاکستان گرفته شده است. وزیران خارجه کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی (روسیه، تاجیکستان، ارمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، و بلاورس) از گروه طالبان خواسته بودند از جابه‌جایی اجباری جمعیت به‌ دلایل قومی-مذهبی جلوگیری کنند. خروج کامل نیروهای آمریکایی و ناتو در اوت ۲۰۲۱ و سرنگونی حکومت افغانستان، خلئی امنیتی در آن کشور و منطقه ایجاد کرده است. هرچند طالبان در توافق‌نامه دوحه با آمریکا متعهد به قطع رابطه با گروه‌های تروریستی شده‌ بودند، گزارش شورای امنیت سازمان ملل در پنجم مرداد حاکی از آن بود که برخی از مقام‌های طالبان از شبکه القاعده حمایت می‌کنند و القاعده برای تقویت نیروهایش، با گروه‌های تروریستی غیر‌افغان مانند جنبش اسلامی ازبکستان و حزب اسلامی ترکستان و جماعت انصارالله همکاری می‌کند. در نشست شورای امنیت که  در ۲۵ اوت برگزار شد، داعش تهدیدی جدی برای افغانستان و منطقه ارزیابی شد.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها