به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۱۳:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۲ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۴۲۹۸۴۱
تاخیر 5 ماهه در پرداخت طلب گندمکاران

سال زراعی، بدون اطلاع از قیمت گندم آغاز شد

سال زراعی، بدون اطلاع از قیمت گندم آغاز شد
گروه اقتصادی: در حالی شش ماه از سال گذشت و تابستان هم به پایان رسید که دولت حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان از طلب گندمکاران را پرداخت نکرده است. شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، قیمت گندم در سال زراعی گذشته را 15 هزار تومان اعلام کرده بود اما دولت هنگام پرداخت طلب گندمکاران، کیلویی 11 هزار و 500 تومان به حساب آنها واریز کرد.

به گزارش تجارت نیوز، در ادامه، مسئولان دولتی دلیل این اختلاف را کمبود اعتبار دانستند و در چند نوبت بخشی از طلب کشاورزان را پرداخت کردند. آنها همچنین وعده دادند که مابه‌التفاوت این دو قیمت را تا پایان شهریور به کشاورزان پرداخت می‌کنند. حتی رئیس دولت سیزدهم نیز چندی پیش دستور داد که طلب گندمکاران تا پایان تابستان با آنها تسویه شود. اما امروز اول مهر است و هنوز خبری از عمل به این وعده‌ها نیست.

در همین زمینه، عطاءالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران در یک برنامه تلویزیونی از بدهکاری ۴۵ هزار میلیارد تومانی دولت به گندمکاران خبر داد و گفت: با وجود وعده دولت برای پرداخت بدهی گندمکاران تا پایان شهریور، این بدهی هنوز پرداخت نشده است.

این در حالی است که بر اساس قانون دولت باید تا 24 ساعت پس از تحویل گندم، پول آن را به کشاورزان پرداخت کند. به گفته هاشمی، از زمانی که برخی گندمکاران محصول خود را به سیلوهای دولتی تحویل داده‌اند، حدود پنج ماه می‌گذرد. او همچنین تاکید کرده است که دولت باید دیرکرد تسویه با گندمکاران را به آنها پرداخت کند. این در حالی است که مقامات دولتی تا کنون سختی از احتمال پرداخت دیرکرد مطرح نکرده‌اند.

عدم اعلام قیمت گندم برای سال زراعی جدید
از سوی دیگر، پاییز آمد و سال زراعی جدید آغاز شد اما دولت هنوز قیمت گندم برای سال 1403-1402 را به صورت رسمی اعلام نکرده است. البته به گفته اعضای شورای قیمت‌گذاری و نمایندگان صنفی گندمکاران، نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری 19 هزار و 500 تومان خواهد بود. در واقع، ظاهرا این نرخ را شورای قیمت‌گذاری تصوب کرده است اما بر اساس قانون، وزیر جهاد کشاورزی باید مصوبات این شورا را ظرف یک هفته تایید و از طریق رسانه‌ها به صورت رسمی اعلام کرد.

این مهلت روز چهارشنبه 29 شهریور به پایان رسید اما خبری از اعلام نرخ مصوب نشد. حالا تاخیر 53 روزه‌ای که پیش از این در تصمیم‌گیری شورای قیمت‌گذاری رخ داده بود، باعث شده است که سال زراعی جدید بدون اعلام رسمی قیمت گندم آغاز شود.

البته این مساله فقط مختص نرخ خرید تضمینی گندم نیست و تکلیف دیگر محصولات کشاورزی مشمول قیمت‌گذاری هم مشخص نشده است. آنگونه که فارس در این مورد گزارش داده، سال زراعی جدید در حالی آغاز شده است که 4.5 میلیون بهره بردار بخش کشاورزی، قیمت خرید‌های تضمینی را نمی‌دانند. این مساله می‌تواند امنیت غذایی جامعه را با خطر مواجه کند.

هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران در مورد قیمت گندم وعده اعلام آن در آینده نزدیک را داده است. به گفته او، قیمت خرید تضمینی گندم با تایید سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌زودی توسط وزیر جهاد کشاورزی اعلام می‌شود (ایرنا). هفته گذشته برخی فعالان صنفی بخش کشاورزی، موعد اعلام نرخ‌های مصوب را حداکثر دوشنبه هفته جاری (سوم مهر) اعلام کرده بودند.

دولت در سال زراعی پیشین (که 31 شهریور به پایان رسید) سرخوش از رکودشکنی در خرید تضمینی گندم بود. چرا که حجم خرید این محصول به ۱۰ میلیون و ۳۳۰ هزار تن رسید. برخی مسئولان دولتی وعده داده‌اند در سال جدید میزان خرید تضمینی گندم افزایش می‌یابد اما با توجه به رخدادهایی که تا کنون در مورد قیمت گندم و طلب کشاورزان رخ داده است، نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد. ضمن اینکه، در صورت نهایی شدن قیمت 19 هزار و 500 تومان برای خرید تضمینی گندم، مخالفت برخی کشاورزان دور از انتظار نیست.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها