به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۳ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۴۳۰۰۹۷

مسکن در شهریورماه چقدر گران شد؟

مسکن در شهریورماه چقدر گران شد؟
گروه اقتصادی: مرکز آمار ایران روز گذشته جزئیات نرخ تورم در شهریورماه 1402 را اعلام کرده است. بر این اساس طی شهریورماه تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، 39.5 درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، 39.5 درصد بیشتر از شهریور ماه 1401 برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند. همچنن تورم نقطه به نقطه شهریورماه 1402 در مقایسه با ماه قبل 0.3 واحد درصد کاهش را تجربه کرده است.

تورم مسکن در شهریورماه
به گزارش تجارت نیوز،بخشی از گزارشی که مرکز آمار ایران از نرخ تورم ارائه می‌دهد مربوط به تورمی است که بازار مسکن و اجاره طی یک ماه تجربه کرده‌اند.گزارش شهریورماه نیز نشان می‌دهد قیمت مسکن در این بازه یک ماهه تورمی معادل 3.4 را پشت سر گذاشته و تورم نقطه به نقطه این بخش نیز 38.7 درصد ثبت شده است. تورم سالانه قیمت مسکن میزان کمتری از تورم نقطه به نقطه آن دارد و به 37.3 درصد رسیده است.

اجاره‌بها چقدر رشد کرد؟
از سوی دیگر تورم ماهانه اجاره نیز برابر با تورم قیمت مسکن 3.4 درصد، تورم ماهانه 38.7 درصد و تورم سالانه نیز 37.1 درصد برآورد شده است.گزارش تورم ماه گذشته یعنی مردادماه 1402 نیز نشان‌دهنده آن است که تورم ماهانه این نیاز اساسی 3.3 درصد و تورم نقطه به نقطه آن نیز 38.5 درصد بوده است. تورم سالانه مسکن نیز در مردادماه به 36.6 رسیده بوده است.

رشد تورم ماهانه در بازار اجاره نیز همسو با بازار مسکن 3.3 درصد ثبت شده است. همچنین تورم سالانه این بازار تا 36.5 درصد رشد کرده و تورم نقطه به نقطه آن 38.4 درصد برآورد شده است.مقایسه این آمارها با یکدیگر نشان می‌دهد تورم بخش مسکن و اجاره در سه سنجه ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه در شهریور نسبت به مردادماه روندی افزایشی را پشت سر گذاشته است.

ادعای دولت در مورد کاهش قیمت مسکن
تورم بازار مسکن بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در حالی هر ماه بر مدار افزایشی قرار دارد که دولت ادعا می‌کند از ابتدای تابستان امسال بازار مسکن با کاهش قیمت مواجه بوده است.از سوی دیگر از ابتدای زمستان سال گذشته آمارهای مربوط به بازار مسکن سانسور شده و توانایی قضاوت و تصمیم درست از فعالان این حوزه را گرفته است. بنابراین اقدامات دولت در عرصه مسکن به جای اینکه بتواند وضعیت آن را بهبود دهد موجبات رکود و توقف معاملات را فراهم آورده است.
برچسب ها: تورم مسکن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها