به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۲ - ۲۱:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۶ ساعت ۰۲:۰۴
کد مطلب : ۴۳۰۶۵۴
پس از اخراج از کره شمالی

سرباز آمریکایی تحویل مقام‌های ایالات متحده شد

گروه بین‌الملل: آمریکا تحویل یک سرباز وظیفه این کشور که ژوئیه امسال به قلمرو کره شمالی فرار کرده بود را تایید کرد.
سرباز آمریکایی تحویل مقام‌های ایالات متحده شد
ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه پنجم مهر اعلام کرد تراویس کینگ ۲۳ ساله، سیاه‌پوست و اهل ویسکانسین، از سوی نهادهای کره شمالی تحویل نماینده دولت سوئد در این کشور شد و سپس به مرز با چین منتقل و در اختیار نهادهای مسئول امريکايی قرار گرفت.  کینگ که در پایگاه نیروهای آمریکایی در کره جنوبی خدمت می‌کرد ژوئیه امسال با پیوستن به جمع یک گروه گردشگری در دهکده «پانمونجوم» و پریدن از روی دیوار مرزی، وارد قلمرو کره شمالی شده بود.
پیونگ‌یانگ پس از هفته‌ها سکوت، نهایتا در ماه اوت بازداشت او را تایید کرده و گفته بود که این سرباز آمریکایی به خاطر عبور غیرقانونی از مرز، تحت بازجویی است. اگرچه جزئیاتی از روند مذاکرات و تحویل کینگ منتشر نشده، اما این یک پدیده همکاری بسیار نادر بین آمریکا، چین و کره شمالی طی دهه‌های گذشته است.
آمریکا می‌گوید در ازای آزادی این سرباز، امتیازی به کره شمالی نداده است. کینگ همچنین اولین آمریکایی است که طی پنج سال گذشته بازداشتش در کره شمالی تایید شده است. او پیش از فرار، به اتهام حمله فیزیکی به ماموران پلیس کره جنوبی مدتی در بازداشت بود و پس از آزادی، توسط ارتش آمریکا به فرودگاه آورده شده بود تا به پایگاه نظامی «فورت بلیس» در تگزاس منتقل شود اما او به‌جای پرواز به آمریکا، در همان فرودگاه به یک تور گردشگری ملحق شد و همراه آن‌ها به مرز کره شمالی سفر کرد. خبرگزاری دولتی کره شمالی با اعلام پایان تحقیقات از این سرباز فراری گزارش داده است که تراویس کینگ به ورود غیرقانونی به قلمرو این کشور اعتراف کرده و دلیل آن را «نارضایتی از رفتار بد، غیرانسانی و تبعیض نژادی در ارتش آمریکا و ناامیدی از بی‌عدالتی در جامعه آمریکا!!» عنوان کرده است.
این گزارش می‌افزاید کینگ، خواهان پناهندگی در کره شمالی یا کشوری دیگر بود، اما نهادهای مسئول کره شمالی نهایتا تصمیم به اخراج او گرفتند. مقامات آمریکایی پیشتر با توجه به سابقه بدرفتاری کره شمالی با شهروندان زندانی، در مورد وضعیت سلامتی او ابراز نگرانی کرده بودند. مادر تراویس کینگ ماه گذشته در مصاحبه با رسانه‌ها گفت: «اصلا نمی‌توانم تصور کنم او بخواهد در کره شمالی بماند. خانواده او در آمریکاست و او برای بازگشت انگیزه‌های زیادی دارد.»
عبور غیرقانونی از نوار مرزی بین دو کره اتفاقی بسیار نادر است و آمریکایی‌های انگشت‌شماری از اين نوار مرزی عبور کرده و وارد خاک کره شمالی شده‌اند و انگیزه آن‌ها نیز اغلب کنجکاوی درباره یکی از بسته‌ترین جوامع جهان امروزی بود.
در برخی از موارد قبلی، فرستاده‌ای از طرف دولت آمریکا برای تحویل زندانیان در کره شمالی اعزام می‌شد؛ مانند مورد استرداد اوتو وارمبیر، دانشجوی آمریکایی، در سال ۲۰۱۷ که هنگام تحویل به هیات آمریکایی در کما بود و مدتی پس از رسیدن به خاک آمریکا درگذشت. با این‌حال، مقامات آمریکایی روز چهارشنبه تایید کردند که کینگ در سلامتی کامل است، روحیه بالایی دارد و خوشحال است و پس از خروج از کره شمالی، با خانواده‌اش تماس تلفنی داشته است. مقامات آمریکایی می‌گویند مجازات کینگ می‌تواند زندان، جریمه نقدی و یا اخراج از ارتش به خاطر رفتار ناشایسته باشد.
برچسب ها: کره شمالی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها