به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۳ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۴۳۳۸۶۰

آیا زینک برای درمان جوش صورت مفید است؟

آیا زینک برای درمان جوش صورت مفید است؟
گروه علمی: طی سال‌های اخیر، شیوه‌های درمانی مختلفی برای مقابله با آکنه آمده‌اند و رفته‌اند، اما یکی از این شیوه‌های درمانی که بیشتر مورد توجه قرار گرفته و به‌نظر نتایج بهتری دارد، استفاده از زینک (روی) است. دلیلش هم شاید این باشد که زینک به‌عنوان یک ماده معدنی از جنبه‌های مختلفی با جوش‌های آکنه‌ای مبارزه می‌کند.به گزارش سلامت، دکتر نیکول هایر (متخصص پوست‌ومو) می‌گوید که آکنه در گروه بیماری‌های التهابی مزمن قرار می‌گیرد، درحالی که خواص ضدالتهابی زینک می‌تواند از همین نظر برای پوست‌های مبتلا به آکنه مفید باشد. 
 
 دکتر ماریسا گارشیک (متخصص پوست‌ومو) هم بر خواص ضدباکتریایی زینک تاکید می‌کند و می‌گوید که این ماده می‌تواند نقش مثبتی در تنظیم ترشحات سبوم داشته باشد. در ادامه با زوایای بیشتری از اثرگذاری زینک در جهت برطرف کردن جوش‌های آکنه‌ای آشنا خواهیم شد. 
 
محصولات موضعی حاوی زینک چگونه به درمان آکنه کمک می‌کنند؟ 
استفاده موضعی از محصولات حاوی زینک به کاهش قرمزی پوست و تحریکات پوستی ناشی از آکنه کمک می‌کند، نقش مثبتی در لایه‌برداری از پوست و باز کردن روزنه‌های پوستی دارد، به تنظیم ترشحات سبوم کمک می‌رساند و برای از‌بین‌بردن باکتری‌های آکنه‌زا هم مفید است. 
 
محصولات موضعی حاوی زینک می‌توانند در قالب‌های مختلفی تولید شوند، اما همه آنها درنهایت مستقیما برای پوست مفید هستند. امروزه بعضی از تولیدکنندگان از ترکیبات مختلف زینک با نام‌های سولفات زینک، پیدلات زینک، استات زینک و اکتوات زینک در ساخت محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌کنند. 
 
دکتر مونا گوهارا (متخصص پوست‌ومو) استفاده از محصولات ضدآفتاب حاوی زینک را به افراد مبتلا به آکنه توصیه می‌کند. این متخصص پوست‌ومو می‌گوید که بیشتر افراد مبتلا به آکنه تمایلی به استفاده روزانه و منظم از محصولات ضدآفتاب ندارند، درحالی که همین اشتباه درنهایت باعث انسداد روزنه‌های پوستی و فراهم‌سازی زمینه لازم برای شکل‌گیری آکنه خواهد شد. به نظر دکتر گوهارا، محصولات ضدآفتاب حاوی اکسید زینک می‌توانند گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به آکنه باشند. 
 
آیا رژیم غذایی سرشار از زینک می‌تواند به درمان آکنه کمک کند؟ 
 دکتر هایر می‌گوید: «رژیم غذایی حتما از جنبه‌های مختلفی بر شرایط پوست تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل هم من از مراجعه‌کنندگان و بیماران می‌خواهم که رژیم غذایی متعادل، استاندارد و البته دارای شاخص گلایسمی پایین داشته باشند، زیرا بالا بودن شاخص گلایسمی یک رژیم غذایی به معنای افزایش احتمال شکل‌گیری التهاب مزمن و تشدید آکنه است». 
 
یک رژیم غذایی متعادل معمولا حاوی مقادیر خوبی از زینک است و از این نظر می‌تواند نیازهای افراد مبتلا به آکنه را برطرف کند، اما کسانی که به آکنه شدید مبتلا هستند، می‌توانند درباره استفاده از مکمل زینک با متخصصان تغذیه یا متخصصان پوست‌ومو مشورت کنند. با این‌حال، بهترین منابع غذایی حاوی زینک هم عبارتند از انواع لوبیا، انواع مغزهای خام، مرغ، گوشت گوساله، محصولات لبنی، دانه کدو و غلات صبحانه غنی‌شده با زینک.
 
توجه داشته باشید که زیاده‌روی در دریافت زینک می‌تواند مشکل‌ساز شود. به همین دلیل هم متخصصان بر استفاده از مکمل‌های زینک تحت نظر پزشکان تاکید می‌کنند. استفاده بی‌رویه از مکمل زینک می‌تواند این مشکلات را به‌وجود بیاورد: ناراحتی‌های گوارشی، درد در ناحیه شکم، اسهال، حالت تهوع، استفراغ و کاهش اشتها. 
برچسب ها: زینک
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها