به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۸ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۴۳۴۶۶۳
مردم تا مجبور نباشند پوشاک ایرانی نمی‌خرند

دولت به دنبال درآمد از تولیدکنندگان است نه حمایت

دولت به دنبال درآمد از تولیدکنندگان است نه حمایت
گروه اقتصادی: کاهش قدرت اقتصادی مردم و رکود در بازار پوشاک سبب شده که تولیدکنندگان این حوزه که چند سالی در سایه ممنوعیت واردات و نبود رقیب خارجی در بازار 85 میلیونی کشور جولان دادند، حالا به دلیل رکود و تورم به دنبال حضور در بازارهای منطقه به‌ویژه عراق و روسیه باشند.

به گزارش تجارت نیوز،صاحبان این صنایع مدعی کیفیتی برتر نسبت به همتایان ترک خود هستند، اما صنایع پوشاک ترکیه یک ابزار دوپینگ قوی به نام حمایت دولتی و سوبسید حمل و نقل برای مقاصد صادراتی دارند که صنعت نساجی ایران از آن بی‌بهره است. این درحالیست که تولیدکنندگان پوشاک، نساجی، کیف و کفش و چرم ایرانی باید به فکر افزایش مالیات و بیمه باشند و به طور کلی در صنعت و تجارت ایران دولت به هیچ وجه از حقوق خود کوتاه نخواهد آمد و قدم اول ممنوع‌الخروجی و بستن حساب‌های بانکی است.

مردم دیگر برای پوشاک هزینه نمی‌کنند
رحیم چگینی، عضو هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان پوشاک  در مورد وضعیت تولیدکنندگان گفت: الان مشکلی که واحدهای تولیدی دارند کمبود سرمایه در گردش است. با توجه به افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت اقتصادی مردم، گردش مالی در این حوزه به حداقل رسیده است.وضعیت اقتصادی به گونه‌ای است که دیگر پوشاک اولویت سابق را برای مردم ندارد و سعی می‌کنند فقط در صورت نیاز اقدام به خرید پوشاک کنند. همین امر سب شده تمام واحدهای تولید صنایع نساجی در بحث سرمایه در گردش دچار مشکل شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه دولت به واحدهای تولیدی نگاه تورمی دارد، تولید ایجاد تورم نمی‌کند، بر اساس همین نگاه، مدیران به ما سرمایه در گردش نمی‌دهند، اگر از تولیدکننده‌ای که 400 پرسنل دارد حمایت نشود پس دولت چه نقشی در اقتصاد کشور دارد.رئیس هیات مدیره تعاونی تامین مواد اولیه تولیدکنندگان پوشاک در مورد تامین مواد اولیه خارجی گفت: برای شفافیت و حمایت از فعالان این حوزه انجمن یک تعاونی تامین نیازمندی‌ها تشکیل داده و مشکل را حل کرده است. اما شرایط تورمی و رکود حاکم بر بازار سبب شده که نه تعاونی و نه اعضا سرمایه‌ای برای خرید مواد نداشته باشند.

پوشاک ایران بهتر از ترکیه
مدیرعامل زاگرس درباره حضور پوشاک ایرانی در بازارهای صادراتی گفت: من خودم شخصا به دو کشور عراق و روسیه سفر کردم و بازار آنجا را مطالعه کردم، به جرات می‌توانم به شما بگویم به لحاظ کیفیت، چیزی از کالاهای موجود در آن بازارها کم نداریم. من و همکارانم هزاران بار گفتیم اگر دولت می‌خواهد صادرات داشته باشیم و ارز وارد کنیم آن بخشی که به عهده ما تولیدکننده‌هاست، که همان طراحی، نوآوری و کیفیت است انجام شده و حالا نوبت حمایت دولت است.

چگینی تصریح کرد: در عراق و روسیه اصلی‌ترین رقیب ما ترکیه است و همین جا اعلام می‌کنم کالاهای ما خیلی راحت محصولات ترکیه را کنار می‌زنند اما موضوع این است امکاناتی که دولت ترکیه در اختیار تولیدکنندگان پوشاک و صنایع نساجی خود قرار داده دولت ما یک‌دهم آن را نیز انجام نداده، مسلم است زور ما به ترکیه نمی‌رسد.
وی افزود: عراق امروز مرهون خدمات و زحمات ایران است اما اکنون که نوبت به بهره‌برداری اقتصادی رسیده، ترکیه مالک بازار پوشاک و نساجی این کشور شده است؛ به طوری‌که هر روز یک فروشگاه یا شو روم بزرگ از برندهای ترکیه‌ای در شهرهای بزرگ عراق افتتاح می‌شود.

نگاه کاسبکارانه دولت به تولید
عضو هیئت رئیسه انجمن تولیدکنندگان نساجی با انتقاد از اعتبار سنجی بانک‌ها گفت:بانک‌ها همان رفتار یا اعتبار سنجی که با یک تاجر یا سرمایه گذار دارند، با یک واحد تولیدی نیز همانگونه رفتار می‌کنند. تولید‌کننده سرمایه خود را به صورت جنس تبدیل کرده؛ پس آن گردش مالی تاجر یا سرمایه گذار را ندارد، لازم است دولت با یک سری تبصره‌ها بانک‌ها را وادار کند که نگاه خود را نسبت به تولید‌کننده تغییر دهد. دولت اگر می‌خواهد صادرات و اشتغال داشته باشد باید نگاه کاسب کارانه خود را تغییر دهد و به دنبال معامله و گرفتن سود از تولید کننده‌ها نباشد، وام‌های کم بهره، سوبسید‌های صادراتی و جوایز مالیاتی همه اینها سبب خواهد شد که دغدغه تولید‌کننده کمتر شود و تمرکز خود را بر روی بازارهای جدید بگذارد، زیرا به لحاظ کیفیت و برندینگ قوی هستیم و فقط نیازمند حمایت دولت برای صادرات هستیم.
برچسب ها: پوشاک ایرانی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها