به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۹ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب : ۴۳۶۹۹۶

چگونه متوجه گرفتگی عروق قلب شویم؟【سال2023】

گروه دانش: افراد بسیاری سالانه دچار بیماری های قلبی و گرفتگی عروق قلبی می شوند اما برخی مواقع ممکن است شخص متوجه این گرفتگی نشود و در نهایت خطرات جبران ناپذیری برای او در پی داشته باشد.
چگونه متوجه گرفتگی عروق قلب شویم؟【سال2023】
از این رو بهتر است همه افراد به خصوص اشخاص میان سال، کسانی که در معرض بیماری قلبی هستند، افرادی که سابقه گرفتگی عروق قلبی در اقوام خود دارند، هر 6 ماه الی یک سال به مطب بهترین دکتر قلب در تهران مراجعه کنند و تحت نظرشان باشند. برای تشخیص گرفتگی عروق قلب روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه آن ها را شرح خواهیم داد.
گرفتگی عروق قلب چه علائمی دارد؟
در صورتی که عروق قلبی گرفته شوند، ممکن است برخی علائم در بدن ظاهر شوند که با کمک آن ها می توان بهتر و سریع تر بیماری قلبی را تشخیص داد؛ برخی از این علائم را در ادامه ذکر خواهیم کرد :
•    قسمت قفسه سینه سوزش و درد بسیار زیادی دارد.
•    بر روی قفسه سینه (Angine) فشار و سنگینی حس می شود.
•    تپش قلب شدید و نامنظم است.
•    تنگی نفس رخ می دهد.
•    فشار خون بالا می رود.(در صورتی که گرفتگی در رگ‌های منتهی به کلیه‌ها اتفاق بیفتند)
•    درد در پا و عضلات حس می شود. (در صورتی که گرفتگی در قسمت رگ‌های پا باشد)

روش های تشخیص گرفتگی عروق قلب توسط پزشک
برای تشخیص دادن گرفتگی عروق می توان از روش های مختلفی می توان استفاده کرد که در ادامه بعضی از این روش ها را برای شما شرح خواهیم داد: 
الکتروکاردیوگرام (ECG) : این آزمایش به معنای تست کردن نوار قلب می باشد و در طول انجام آن سیگنال‌های الکتریکی قلب ثبت می گردند.
اکوکاردیوگرام : در آزمایشی به نام اکوکاردیوگرام از امواج صوتی جهت مشاهده شدن چگونگی حرکت خون در شریان ها استفاده می‌شود.
آزمایش خون : آزمایش خون برای چک کردن میزان قند و کلسترول توصیه می‌شود. افزایش مقدار قند خون و کلسترول خطر مبتلا شدن به تصلب شرایین را بیشتر می شود. در برخی موارد، آزمایش پروتئین واکنشی C هم جهت بررسی سطح التهاب شریان‌ها انجام می‌شود.
سونوگرافی داپلر : دکتر متخصص امکان دارد از دستگاه سونوگرافی مخصوص (سونوگرافی داپلر) جهت بررسی کردن فشار خون در بخش های مختلف دست یا پا استفاده کند. این اندازه‌گیری‌ها به دکتر کمک شایانی می کند تا میزان انسداد و در ضمن سرعت جریان خون در شریان‌های را تعیین کند.

شاخص مچ پا – بازویی (ABI) : با استفاده از این آزمایش، دکتر تشخیص می‌دهد که آیا گرفتگی در شریان‌های پا رخ داده است یا خیر. در طی آزمایش ABI، پزشک فشار خون پا را با فشار خون دست مقایسه می‌کند. تفاوت غیرطبیعی ممکن است نشانه‌ای از بیماری عروق محیطی باشد که معمولاً در اثر تصلب شرایین ایجاد می‌شود.
کاتتریزاسیون قلبی و آنژیوگرافی : رگ های کرونر تنگ یا مسدود شده با کمک این آزمایش شناسایی می گردند. در طی انجام روش آنژیوگرافی، بهترین دکتر آنژیوگرافی در تهران، لوله ای باریک و قابل انعطاف (کاتتر) را به رگ خونی وارد می کند. در ادامه ماده ای حاجب به وسیله کاتتر وارد جریان خون می گردد. حرکت رنگ از طریق رگ ها می تواند به شناسایی مناطق بسته شده کمک کند.
اسکن کلسیم کرونری : این آزمایش متداول که اسکن قلب هم گفته می شود، از تصویربرداری سی تی جهت تهیه عکس های دقیق از قلب استفاده می کند. این آزمایش می تواند رسوبات کلسیم را در دیواره عروق برجسته کند. پاسخ آزمون به شکل نمره می باشد. هر اندازه این امتیاز بیشتر باشد، خطر مبتلا شدن به بیماری قلبی افزایش می یابد. دکتر متخصص امکان دارد از آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی (MRA) یا توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) جهت بررسی کردن عروق استفاده کند. این تست ها می توانند سخت شدن و باریک شدن رگ ها و در ضمن آنوریسم ها را نمایش دهند.
روش های تشخیص گرفتگی عروق قلب توسط پزشک

درمان گرفتگی عروق قلب با دارو
برای درمان کردن گرفتگی رگ های قلب از دارو های مختلفی می توان استفاده کرد که در ادامه برخی از این دارو ها را به شما معرفی می‌کنیم :
استاتین ها و سایر داروهای کاهش دهنده کلسترول: با کمتر شدن میزان کلسترول بد یا LDL در خون فرد، چربی در رگ ها دیگر رسوب نمی کند و یا حتی این روند معکوس می گردد. داروهایی که مورد استفاده قرار می گیرند شامل ازتیمایب، معمولاً جهت کمتر شدن میزان کلسترول، بهتر شدن سلامت رگ ها و جلوگیری از تصلب شرایین است.
داروهای ضد انعقاد: آسپرین یک داروی ضد انعقاد است که خطر جمع شدن پلاکت ها در وریدها را کمتر می کند، از تشکیل لخته خون جلوگیری می کند و در پیشگیری از انسداد بیشتر تاثیر گذار است.
داروهای فشار خون: داروهای فشار خون نمی توانند به لخته نشدن خون کمک کنند، بلکه از مشکلات مرتبط با لخته جلوگیری می کنند. به عنوان مثال، برخی از داروهای فشار خون در کمتر شدن ریسک حمله قلبی موثر هستند.
سایر داروها: امکان دارد که دکتر متخصص داروهای دیگری را جهت کنترل سایر عوامل زمینه‌ای مانند دیابت که به تصلب شرایین کمک می‌کنند، تجویز کند.

برای جلوگیری از گرفتگی عروق قلب، چه کنیم؟
شما باید به برخی نکات و توصیه های مهم در زندگی روزمره خود توجه کنید که شامل موارد زیر است:
•    اشخاص چاق می بایست بر روی وزن شان کنترل کافی را داشته باشند تا چاقی سبب به وجود آمدن گرفتگی رگ قلب در بدن آن‌ها نشود.
•    تلاش خود را کنید تا در طول روز فعالیت بدنی کافی داشته باشید.
•    تحرک داشته باشید و این روش را به طور کاملا منظم و متناسب با وضعیت سنی و فیزیکی خود انجام دهید.
•    رژیم غذایی بسیار خوب و مفیدی را برای خود آماده کنید.
•    مصرف الکل، سیگار و چربی‌های اشباع شده را به حداقل برسانید.
•    پرخوری نکنید.

برای جلوگیری از گرفتگی عروق قلب، چه کنیم؟

کلام آخر
بسیاری از افراد از جمله اشخاص میانسال ممکن است دچار گرفتگی عروق قلبی شوند که در این صورت باید این مشکل سریعا تشخیص داده شود. در این مقاله برخی نکات و روش های مهم در این زمینه را برای شما شرح دادیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شود، در صورتی که هر گونه انتقاد یا پیشنهاد در این باره دارید، می توانید از طریق سایت جراحا یا jaraha.com با ما در میان بگذارید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها