به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۳:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۱۶ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۴۳۷۹۱۲

متهم ردیف اول کمر درد را بشناسیم

متهم ردیف اول کمر درد را بشناسیم
گروه سلامت: عضو هیأت علمی گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: هر فردی به طور متوسط یکبار در سال کمر درد را تجربه می کند که 90 درصد این دردها با درمان طبی بهبود می یابد اما 10 درصد باقی مانده نیاز به بررسی های بیشتر دارد .
 
به گزارش بهداشت نیوز، دکتر حمید رضائی با اشاره به اینکه شرح حال بیمار و معاینه در تشخیص علت دردهای کمری نقش مؤثری دارد، خاطرنشان کرد: دردهای کمری که همراه با علائم عصبی و یا کاهش قدرت اندام و اختلال در کنترل ادرار یا درد های شبانه است ، نیاز به بررسی بیشتری دارد.
 
وی با بیان اینکه بیمارانی که تحت درمان سرطان هستند و یا کورتون مصرف می کنند یا کمر درد آنها بیش از 4 هفته طول کشیده نیاز به بررسی بیشتر عکس و ام آر ای دارند، گفت: گام اول در تشخیص علت دردهای کمری، دردهای عضلانی و اسکلتی است که با درمان دارویی و آموزش اصلاح سبک زندگی بیمار رو به بهبودی می رود.
دکتر رضائی با اشاره به اینکه طرز خوابیدن، نشستن طولانی مدت و غیر استاندارد در ایجاد کمردرد تأثیر زیادی دارد، اظهار کرد: برای بیماران مبتلا به کمردرد استراحت مطلق بیش از 48 ساعت توصیه نمی شود .

وی گفت: افراد سالم نیز بیش از یک ساعت نباید نشسته باشند و در هنگام نشستن نیز باید چهارپایه ای زیر پاها قرار داده شود تا کمر فشار کمتری را حس کند.دکتر رضائی با بیان اینکه بالغ بر 90 درصد کمردرد ها با درمان دارویی و تغییرات سبک زندگی بهبود می یابد، گفت: اگر اصول سبک زندگی صحیح را بیماران فراموش کنند، دردهای کمری بعد از مدتی دوباره برمیگردد.

وی تأکید کرد: طرز خوابیدن، ورزش و استراحت در ابتلا مجدد به کمردرد و یا بهبود نهایی تأثیر به سزایی دارد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه برای 10 درصد از بیماران که نیاز به تشخیص های دقیق تر دارند ، آزمایشات تشخیصی انجام می شود، گفت: کمردرد در دو رِنج سنی کودکان و سالمندان از موضوعات با اهمیت است که درمان این افراد باید به دقت انجام شود.

وی با اشاره به اینکه بیمارانی که دچار پارگی دیسک کمر می شوند نیز ممکن است ورزش های سنگین انجام نداده باشند و یا از سبک زندگی درستی پیروی کنند اما به علت ژنتیک که یکی از شایعترین علت ابتلا به دیسک است ، دچار عارضه می شوند، گفت: ژنتیک، ورزش، وزن بالا، کار سنگین در واقع از مهمترین علل ناراحتی و درد کمر است.

عضو هیأت علمی گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه برخلاف ذهنیت نادرست تزریق بی حسی قبل از زایمان موجب دردهای کمری نمی شود، گفت: یک خانم باردار حدود 15 کیلو اضافه وزن را در دوره بارداری تحمل می کند و عضلات کف لگن و مفصل ها دچار کشیدگی می شود علاوه براین شیردهی پس از زایمان زمینه کمبود کلسیم و استخوان درد بانوان را فراهم می کند.

وی ابراز کرد: آغوش گرفتن طولانی مدت نوزاد و عدم تحرک و ورزش در دوران بارداری و پس از زایمان علت اصلی کمردرد است که البته به دلیل کمر درد مادر باردار نیاز به استرات مطلق ندارد و به جای آن باید سبک زندگی خود را در موقع خوابیدن و نشستن  اصلاح کند و از ورزش های مستمر برای تقویت عضلات بهره بگیرد.
برچسب ها: کمر درد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها