به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۲۷ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۴۴۰۰۹۲

دردهای قفسه سینه کودکان چه دلایلی دارد؟

دردهای قفسه سینه کودکان چه دلایلی دارد؟
گروه سلامت: دردهای قفسه سینه در کودکان  یکی از مهمترین و شایع ترین علت های مراجعه به پزشکان است. اینگونه دردها در اکثر مواقع سمت چپ قفسه سینه احساس می شود  و بیشتر به صورت دردهای خنجری اتفاق می افتد.به گزارش بهداشت نیوز، اکثر این دردها بدون علت قلبی است و ماهیتی خوش خیم دارد. اما باعث غیبت کودک از مدرسه، محدود شدن فعالیت های ورزشی و نگرانی های شدید والدین می شود.
 
دردهایی که در سنین بین پنج سال تا قبل از بلوغ رخ می دهد بیشتر  به صورت دردهای کوتاه و ناگهانی است و کودک اینگونه دردها را به عنوان تیر کشیدن قفسه سینه ابراز می کند (مانند فرو کردن جسم نوک تیز در قفسه سینه ).دردها بیشتر در طرف چپ و گاهی در سمت راست قفسه سینه رخ می دهد و بسیار کوتاه مدت در حد چند ثانیه است و هیچ علائم همراهی ندارد. چند دقیقه بعد از گذشت دوره درد نیز کودک به فعالیت عادی خود برمی گردد.

با توجه به شدت زیاد درد ممکن است واکنش کودک همراه با فریاد زدن و یا به زمین انداختن خودش باشد که در این حالت والدین باید آرامش خود را حفظ کرده و با در آغوش کشیدن کودک و یا انتقال او به محیط آرام، به کودک کمک کنند. در همین زمان احتمال برخورد جسم سنگین یا هر گونه آسیب به قفسه سینه در حین بازی باید از سوی پدر و مادر بررسی شود و در صورتی که علائمی از آسیب قفسه سینه وجود نداشته باشد، باید علائم همراه از کودک پرسیده شود. این علائم شامل سرگیجه، احساس تپش قلب، حالت تهوع و احساس مور مور کردن اندام ها است.

گاهی این گونه دردها در زمان فعالیت رخ می دهد، به ویژه در زمان فعالیت های شدید که در صورتی که درد گذرا باشد و باعث کم شدن فعالیت های کودکان نشود، به احتمال زیاد ماهیت خوش خیمی دارد.در صورتی که درد به شکل گفته شده رخ دهد و علائم همراه وجود نداشته باشد، نیاز به مراجعه سریع و اورژانسی به پزشک نیست؛ اما در صورتی که علائم همراه گفته شده رخ دهد و یا دفعات تکرار این حالت بیش از یک مرتبه باشد بهتراست کودک از سوی پزشک معاینه شود.

در شرایطی که دردها بیش از چند دقیقه طول بکشد و پایدار باقی بماند، سطح هوشیاری کودک افت کند، اندام ها بی حس شود و یا سرد شود و کودک در مقایسه با ساعت های قبل سر حال نباشد، باید به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کرد.

با وجود اینکه در بررسی های انجام شده، علت دردهای قفسه سینه در کودکان علت های خوش خیم است، اما در صورت بروز اینگونه دردها به همراه علائم گفته شده، بررسی پزشک الزامی است.نحوه برخورد پدر و مادر با این دردها بسیار اهمیت دارد و حفظ آرامش مهمترین بخش کمک به کودک است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها