به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۴:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۲۹ ساعت ۲۳:۰۳
کد مطلب : ۴۴۰۶۴۶
خشکسالی امتحان بزرگ الهی است

طالبان: دعا می‌کنیم باران ببارد تا حقابه ایران را بدهیم

گروه بین‌الملل: سرپرست وزارت انرژی و آب حکومت طالبان گفته است که خشکسالی در افغانستان و ایران «امتحان بزرگ الهی» است و «دعا می‌کنیم» باران ببارد که مشکل حقابه ایران از رود هیرمند نیز حل شود.
طالبان: دعا می‌کنیم باران ببارد تا حقابه ایران را بدهیم
به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا) در افغانستان، مولوی عبداللطیف منصور هدف از سفر خود و هیئت طالبان به تهران در هفته گذشته را مذاکره با مقام‌های ایران برای «تمدید قرارداد صادرات برق» ایران به افغانستان، جلوگیری از قطع و «کاهش تعرفه» آن اعلام کرده است. ایران از دوران پیش از روی کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان، به این کشور برق صادر می‌کند. این مقام طالبان گفته است به همین دلیل مقام‌های جمهوری اسلامی او را به نمایشگاه صنعت برق ایران دعوت کردند و او خواستار استفاده از «تجارب» ایران برای تولید برق در افغانستان شده است.
خبرگزاری آوا همچنین خبر داده ملا عبدالغنی برادر، معاون رئیس‌الوزرای طالبان، هفته گذشته به مقام‌های ایران گفته است «اگر که آبی باشد» حقابه ایران از هیرمند رهاسازی خواهد شد. مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران روز ۲۰ آبان گفته بود در جریان سفر اخیر ملا عبدالغنی برادر به تهران تفاهم اولیه «شفاهی» درباره لزوم تخصیص حقابه ایران از رودخانه هیرمند به دست آمده است. به ادعای علی‌محمد طهماسبی، ملا برادر قول داد که به محض «مساعد شدن شرایط زیست‌محیطی در بالادست»، افغانستان روند رهاسازی را آغاز کند تا «حداقل بستر مجموعه تالاب‌های هامون مقداری مرطوب شود». او در عین ‌حال از ادامه «اختلاف» ایران و طالبان بر سر حقابه هیرمند خبر داده بود.

a
Romania
۱۴۰۲/۰۸/۳۰ ۱۱:۰۴
به نام الله ماهم دعا می کنیم که مردم ایران و افغانستان از شر مکر شما در امان باشند. (438555)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها