به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۲ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : ۴۴۱۱۳۱

 افرادی را می خواهند که عین موم باشد

 افرادی را می خواهند که عین موم باشد
گروه سیاسی:  رییس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه کار‌هایی در دهه ۶۰ صورت گرفت که برخلاف اهداف اولیه انقلاب بود و باید از برخی عملکرد‌ها از مردم عذرخواهی کنیم و صادقانه به مردم بگوییم که اشتباه کردیم، به استفاده از واژه «خالص‌سازی» در ادبیات سیاسی امروز کشور اشاره کرد و گفت: «خالص‌سازی» که امروز یک راهبرد شده است ریشه در عملکرد گذشته عده‌ای دارد که خود الان گرفتار خالص‌سازی شده‌اند. آیا حاضرند بپذیرند که چقدر خودشان در خالص‌سازی نقش داشتند؟
به گزارش اعتماد، محمدرضا عارف در نشست کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان با قدردانی از رییس و اعضای این کمیسیون به دلیل برگزاری منظم جلسات و تهیه اسناد متقن و قابل اعتناء برای نظام حکمرانی کشور به شرایط جامعه در سال‌های اول انقلاب اشاره کرد و گفت: در سال‌های اول انقلاب همه ضعف‌ها و مشکلات اداره کشور را به بهانه شرایط زمانی از آن غفلت کردیم و تمام تلاش این بود که همه امور حکومتی و دولتی شود. حتی جنبش دانشجویی را می‌خواستند متصل به حاکمیت کنند در حالی که خیانت به جنبش دانشجویی است که این جنبش حکومتی شود که در این صورت کارایی خود را از دست می‌دهد.
وی با بیان اینکه نتیجه آن نگاه در اوایل انقلاب وضعیت بغرنج امروز ما است و واقعیت این است که چالش‌های امروز ما انباشت شده مسائل ۴ دهه گذشته است، خاطرنشان کرد: صحبت‌هایی در این جلسه به درستی در خصوص حذف نخبگان انجام شد ولی این معضل به اوایل انقلاب بر می‌گردد یعنی راهبرد حذف نخبگان از اول انقلاب در دستور کار برخی جریانات در حاکمیت قرار گرفته بود. با شعار‌هایی عوامانه افراد نخبه را با برچسب وابستگی از میدان به در کردند و این روند تاکنون ادامه دارد. متاسفانه در اوایل انقلاب شخصیت‌های برجسته‌ای را با برچسب لیبرالی کنار گذاشتند. کار‌هایی در دهه ۶۰ صورت گرفت که برخلاف اهداف اولیه انقلاب بود. یک حالت خود بزرگ‌بینی و حق‌پنداری از اول انقلاب بین مسوولان حاکم بود که خود را صاحب کشور و قیم مردم می‌دانستند. کار‌هایی در دهه ۶۰ صورت گرفت که برخلاف اهداف اولیه انقلاب بود.
وی با بیان اینکه اتکای انقلاب اسلامی ایران بر مردم بوده و مردم قبل از انقلاب مشارکت‌شان را در مسائل سیاسی و اجتماعی به خوبی نشان دادند، گفت: بعد از پیروزی انقلاب به جای آنکه مزیت‌ها را تقویت کنیم به حذف روی آوردیم مثلا در آموزش و پرورش هر مدرسه‌ای که از یک سطحی بالاتر بود به بهانه حذف مدارس خصوصی منحل کردیم مانند دبیرستان هدف، خوارزمی و البرز. چون نمی‌خواستیم یا نمی‌توانستیم قد‌ها را بلند کنیم. در بخش دانشگاهی هم همین‌طور، تعدادی از مراکز آموزش عالی را منحل کردیم به جای آنکه از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده مطلوب کنیم.
عارف با اشاره به استفاده از واژه «خالص‌سازی» در ادبیات سیاسی امروز کشور، تصریح کرد: «خالص‌سازی» که امروز یک راهبرد شده است ریشه در عملکرد گذشته عده‌ای دارد که خود الان گرفتار خالص‌سازی شده‌اند. آیا حاضرند بپذیرند که چقدر خودشان در خالص‌سازی نقش داشتند؟
وی در همین زمینه تاکید کرد: باید از برخی عملکرد‌ها از مردم عذرخواهی کنیم و صادقانه به مردم بگوییم که اشتباه کردیم. رییس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه نتیجه برخی عملکرد‌ها دهه‌های گذشته فاصله انداختن بین نخبگان با دولت و حکومت بود، گفت: اگر توسعه بخواهد در کشور محقق شود باید نخبگان میدان‌دار شوند ولی چه میزان دولت فعلی و حتی ۲ دولت قبل با نخبگان تعامل داشته و دارند؟ فضا الان به گونه‌ای فراهم شده است که یک عده فرصت‌طلب رشد می‌کنند و با رنگ عوض کردن می‌خواهند چند روزی در مسند قدرت حضور داشته باشند. در حالی که مشخصه اغلب مدیران کشور در مقطع فعلی کارنابلدی است.
عارف با تاکید بر اینکه در دو انتخابات اخیر عملا جمهوریت نظام آسیب جدی دید، تصریح کرد: با برخورد‌های تنگ‌نظرانه‌ای که در روند تایید صلاحیت‌ها در پیش گرفته‌اند نشان می‌دهد جریان حاکم به دنبال افرادی هستند که عین موم در دست‌شان باشد و این افراد اگر وارد مجلس شوند دو هدف را دنبال می‌کنند یک آنکه به دنبال منافع شخصی و باندی خود خواهند بود و دوم آنکه کار نکنند که شورای نگهبان در دور بعد ردصلاحیتش کند. آیا رسالت نماینده مجلس این موارد است؟
وی با اشاره به برخی اظهارنظر‌ها درخصوص ناامیدی از اصلاحات در کشور با بیان اینکه ناامیدی سم مهلکی برای کشور است، گفت: هنوز برای اصلاحات دیر نشده است ولی هر چه بگذرد هزینه اصلاح بیشتر از گذشته خواهد شد.
رییس بنیاد امید ایرانیان با یادآوری آسیب‌شناسی که در دهه ۸۰ در خصوص مسائل اساسی کشور صورت گرفت، گفت: در سال ۸۴ مسائل کشور را در ۵۲ محور آسیب‌شناسی کردیم که اگر با این ۵۲ محور برخورد جدی شود بخشی از مسائل و مشکلات فعلی را نداشتیم. به ویژه آنکه در آن مقطع شرایط برای حل چالش‌های کشور فراهم‌تر بود. چون کشور در مسیر درستی قرار گرفته بود هم به دلیل اجماعی که در داخل کشور بود و هم تعامل خوبی که با کشور‌های دنیا داشتیم و آن ایران‌ستیزی که در نیمه اول دهه هفتاد حاکم بود و اکنون هم به اوج خود رسیده است در آن مقطع وجود نداشت ولی متاسفانه از آن کار تحقیقاتی و آسیب‌شناسی استفاده نشد.
وی همچنین درخصوص آسیب‌شناسی جریان اصلاحات هم گفت: در اواخر دهه ۹۰ هم با محوریت گروه امید جریان اصلاحات را آسیب‌شناسی کردیم و در ۱۰ محور این آسیب‌ها احصا شد ولی عملا هیچ اتفاقی نیفتاد و جریان اصلاحات در مقطع فعلی با همان چالش‌ها درگیر است.
 
برچسب ها: محمدرضا عارف
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها