به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۰۲:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۹ ساعت ۲۳:۴۲
کد مطلب : ۴۴۲۴۲۹
نتانیاهو خطاب به بلینکن: هیچ چیز مانع ما در از بین بردن حماس نمی‌شود

سی‌ان‌ان: جنگ اسرائیل و حماس احتمالا از سر گرفته می‌شود

گروه بین‌الملل: شبکه خبری سی ان ان آمریکا اعلام کرد: اسرائیل و حماس از تمدید آتش بس موقت سود زیادی برده اند اما به هر حال، احتمالا جنگ از سر گرفته می‌شود.  
سی‌ان‌ان: جنگ اسرائیل و حماس احتمالا از سر گرفته می‌شود
نخست‌وزیر اسرائیل پس از دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در تلآویو بیانیه‌ای منتشر کرد. بنیامین نتانیاهو به حمله مرگبار امروز در بیت‌المقدس که حماس مسئولیت آن را برعهده گرفت، اشاره کرد و گفت: «این همان حماس است که در همه جا تلاش می‌کند ما را بکشد.» نتانیاهو گفت که به وزیر خارجه آمریکا گفتم: «سوگند خورده‌ایم و قسم خورده‌ام که حماس را از بین ببریم و هیچ چیز مانع ما نمی‌شود.» نخست‌وزیر اسرائیل همچنین گفت که به بلینکن گفته که اسرائیل تا رسیدن به «سه هدف» که به گفته او «آزادی همه گروگان‌ها، از بین بردن حماس و اطمینان از این دیگر هیچ تهدیدی مانند این از غزه نخواهد آمد» به جنگ ادامه خواهیم داد.
شبکه تلویزیونی سی ان ان نزدیک به دموکرات‌ها و دولت جو بایدن روز پنجشنبه به وقت محلی در گزارشی اعلام کرد: هم اسرائیل و هم حماس ممکن است از تمدید وقفه در جنگ کنونی سود زیادی برده باشند اما کارشناسان می گویند که از سرگیری عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه اجتناب ناپذیر است. در این گزارش آمده است: وقفه در نبرد بین اسرائیل و حماس که منجر به آزادی گروگان‌های حماس در ازای آزادی فلسطینیان در زندان‌های اسرائیل شد، اکنون وارد ششمین و احتمالا آخرین روز خود شده است. با این حال، مذاکره‌کنندگان در حال کار بر روی تمدید دوباره این توافق هستند که می‌تواند منجر به آزادی گروگان‌های بیشتر و طولانی‌تر شدن وقفه در کارزار جنگی ارتش اسرائیل در غزه شود. برای اسرائیل، تمدید وقفه در جنگ به معنای بازگشت ده‌ها گروگان دیگر است، که به ویژه برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر، که تحت فشار شدید مردم اسرائیل برای بازگرداندن گروگان‌ها قرار گرفته است، بسیار مهم است. تمدید این وقفه برای حماس، فرصتی برای سازماندهی مجدد و بهره مندی از کمک‌ها که به تدریج به غزه محاصره شده ارسال می شوند، ارائه می کند.
در پنج روز اول آتش بس، حماس ۸۱ گروگان را آزاد کرد که عمدتاً زنان و کودکان بودند. در جریان حمله حماس به اسرائیل، حدود ۲۴۰ گروگان ربوده شدند. اسرائیل ۱۸۰ زن و نوجوان فلسطینی را از زندان آزاد کرده است که بسیاری از آنها بازداشت شده و هرگز متهم نشده اند. گرشون باسکین، مذاکره‌کننده سابق اسرائیلی به سی‌ان‌ان گفت: «منافع اصلی برای اسرائیلی‌ها بازگرداندن گروگان‌ها به خانه است. تمام مردم اسرائیل اخبار تلویزیون را دنبال می کند و گروگان‌های آزاد شده را در خودروهای صلیب سرخ تماشا می کنند.» باسکین گفت: برای حماس نیازی به گروگان گیری غیرنظامیان نیست. «آنها باری بر دوش تدارکات این گروه هستند.» وی افزود که آنها احتمالاً فقط می خواهند سربازان اسرائیلی را به عنوان گروگان حفظ کنند.
اسرائیل اطلاعی در مورد تعداد سربازان اسیر خود نداده اما باسکین گفت که انتظار کمی وجود دارد که حماس آنها را به عنوان بخشی از توافق فعلی آزاد کند. باسکین افزود که با تمدید آتش بس، حماس همچنین امیدوار است که فشارهای بین المللی بر اسرائیل برای جلوگیری از از سرگیری جنگ افزایش یابد، در حالی که جامعه اسرائیل به شدت از درگیری ای که حماس را یکبار برای همیشه از بین ببرد، به شدت حمایت می‌کند. سی ان ان ادامه داد: یک نظرسنجی از مردم اسرائیل که در اوایل ماه جاری توسط مؤسسه دموکراسی اسرائیل انجام شد، نشان داد که اکثر شرکت کنندگان معتقدند «اسرائیل باید فوراً با حماس درباره آزادی گروگان‌ها در غزه مذاکره کند، اما نباید جنگ را متوقف کند». برخی از وزرای دولت راست اسرائیل برای اطمینان از از سرگیری درگیری‌ها تلاش می‌کنند. ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل روز سه شنبه تهدید کرد در صورت پایان جنگ، ائتلاف حاکم را ملغی خواهد کرد. اما گزارش‌هایی وجود دارند که ادعا می کنند حماس احتمالا همه گروگان‌ها را در اختیار ندارد و این امر مذاکرات را پیچیده می کند. یک منبع دیپلماتیک مطلع از مذاکرات به سی‌ان‌ان گفت که در حال حاضر بیش از ۴۰ گروگان در دست حماس نیستند و سی‌ان‌ان قبلاً گزارش داده بود که حدود ۴۰ تا ۵۰ گروگان توسط جهاد اسلامی فلسطین یا سایر گروه‌ها یا افراد گروگان گرفته شده‌اند. دفتر نتانیاهو چهارشنبه به سی‌ان‌ان گفت که اسرائیل معتقد است ۱۵۹ گروگان هنوز در غزه هستند. باسکین گفت بسیار بعید است که پس از هفت هفته، حماس سایر گروگان‌ها را پیدا نکرده باشد. این گروه احتمالاً این اخبار را برای متوقف کردن مذاکرات منتشر می کند. او گفت: این یک تاکتیک برای ایجاد تاخیر از سوی حماس است.
ارتش اسرائیل از آزادی دو گروگان دیگر توسط حماس خبر داد
ارتش اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرد دو گروگان دیگر اسرائیلی در نوار غزه تحویل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ شده‌اند. بر اساس بیانیه ارتش، این دو گروگان در حال بازگشت به کشور هستند. بیانیه یاد شده می‌افزاید که «گروگان‌های اسرائیلی بیشتری قرار است در ساعات آینده تحویل صلیب سرخ شوند». هنوز مشخص نیست چه تعداد گروگان اسرائیلی در شامگاه پنجشنبه آزاد می‌شوند. رسانه‌های اسرائیلی پیشتر گفته بودند که احتمالا هشت نفر آزاد خواهند شد. تحویل سه جسد نیز در دستور مذاکرات بوده است. اسرائیل و گروه حماس لحظاتی پیش از پایان وقفه‌های بشردوستانه در شامگاه چهارشنبه، این مهلت را به مدت یک روز دیگر تمدید کردند.
اعلام آمادگی حماس برای تمدید آتش ‎بس به مدت ۴ روز دیگر
خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نزدیک به حماس از اعلام آمادگی برای تمدید آتش‎بس به مدت ۴ روز دیگر خبر داد. با امروز، تاکنون ۷ روز برای تبادل اسرا آتش‌بس اجرا شده است. اسراییل می‌گویید همچنان ۱۴۷ گروگانش در دست نیروهای حماس و جهاد اسلامی در غزه در اسارت به سر می‌برند.
 عملیات پلیس آلمان و بلژیک برای مقابله با طرفداران حماس
پلیس در دو کشور آلمان و بلژیک روز خانه چند تن از ساکنین را که مظنون به حمایت از گروه حماس هستند، تفتیش و آن‌ها را بازداشت کرد. به گزارش خبرگزاری آلمان، پلیس این کشور در شهرهای مونستر و نوردهورن و پلیس بلژیک در شهر «او» در این زمینه اقدام کرده اند. مظنونین در شبکه‌های اجتماعی مطالبی در حمایت از حماس نوشته بودند. دو تن از مظنونین ۴۶و ۴۹ ساله اعلام شدند، اما گفته نشده که مسلمان بوده‌اند یا نه. هفته گذشته نیز صدها افسر پلیس آلمان به منازل مظنونان حمایت از حماس و فعالان شبکه «صامدون» رفتند که از جمله در پی شنیدن خبر حمله حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر، در خیابان‌های شهرهای آلمان شیرینی پخش کرده بودند. آلمان ماه گذشته هر نوع حمایت از حماس و شبکه «صامدون» را غیرقانونی اعلام کرد.
حماس رسما مسوولیت حمله مرگبار صبح پنجشنبه در بیت‌المقدس را بعهده گرفت
حماس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد عاملان حمله مرگبار صبح پنجشنبه در اورشلیم، ‌از اعضای این گروه بوده‌اند.
در این بیانیه که در شبکه تلگرام منتشر شده، آمده که «این عملیات،‌ واکنشی طبیعی به جنایات بی‌سابقه اشغالگران بوده است». حماس در ادامه این بیانیه خواستار «تشدید مقاومت» شده است. ایتامار بن‌گویر وزیر امنیت داخلی اسرائیل هم در واکنش به تیراندازی اورشلیم،‌ با اشاره به همین موضوع که حماس «از یک‌سو از آتش‌بس صحبت می‌کند و از سوی دیگر دست به حمله به شهروندان اسرائیلی می‌زند»، این گروه را به «دورویی‌» متهم کرده بود.
بهبود نسبی روند کمک‌رسانی به مردم غزه
هلال احمر فلسطینی تأیید کرد که در پنج روز نخست وقفه بشردوستانه در جنگ غزه ۱۱۳۲ کامیون حامل مایحتاج ضروری وارد نوار غزه شده‌اند. نهادهای امدادی و خیریه اما می‌گویند برای برطرف کردن نیازهای مردم غزه به کمک‌های بسیار بیشتری نیاز است. پیشتر فیلیپه لاتزارینی مدیر کل آژانس کمک‌رسانی به آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل متحد، اونروا، گفته بود پیش از جنگ،‌ روزانه حدود ۵۰۰ کامیون به این منطقه وارد می‌شده اند. این در حالیست که در شش هفته ابتدایی جنگ و پیش از آغاز وقفه بشردوستانه، تقریبا هیچ کامیونی وارد این باریکه و بخصوص مناطق شمالی آن نشد.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها