به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۸:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۰ ساعت ۰۱:۱۳
کد مطلب : ۴۴۲۴۵۵

گروسی: برنامه هسته‌ای ایران را فراموش نکنید!

گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به کشورهای جهان هشدار داد اکنون که تمام توجهشان را به موضوع غزه معطوف کرده‌اند، «خطرات» برنامه هسته‌ای ایران را نادیده نگیرند.
گروسی: برنامه هسته‌ای ایران را فراموش نکنید!
رافائل گروسی، از قدرت‌های جهان خواست مذاکرات با ایران را از سر بگیرند و خطرات ناشی از انباشت اورانیوم غنی‌شده را فراموش نکنند. او در گفت‌وگو با فایننشال تایمز، بازآفرینی سیستم گفت‌وگو با تهران را ضروری توصیف کرد و هشدار داد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران می‌توانند خطرناک باشند.
گروسی ضمن اشاره به اینکه اکنون غزه در کانون توجه جهانی است، گفت که در شرایط کنونی احتمالا کسی به موضوع هسته‌ای ایران توجه نمی‌کند اما این مشکل همچنان وجود دارد. وی افزود که مذاکره با ایران به چارچوبی جدید نیاز دارد و تلاش برای احیای توافق هسته‌ای با نام برجام «کارساز» نخواهد بود.
به گفته او، چارچوب جدید می‌تواند برجام ۲ نامیده شوند؛ مشروط بر اینکه با شرایط روز مطابقت داشته باشند. گروسی در ادامه تصریح کرد که وضعیت برنامه هسته‌ای ایران بسیار نامشخص است و کشورهای جهان باید دوباره بنشینند و در این زمینه تعامل کنند.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه، با اشاره وضعیت سیاسی در کشورهای مختلف که مانع از مشارکت کامل برخی از آن‌ها می‌شود یکی از موانع پیش روی پیگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران را حواس‌پرتی داخلی خواند. او تصریح کرد: «ما از دیگران نمی‌خواهیم بر ایران فشار بیاورند، بلکه با ما تعامل کنند. برای موفقیت این امر باید حداقل سطح اجماع در جامعه بین‌المللی وجود داشته باشد و ایران هم باید با ما واقعا همکاری کند.»
تنش‌ها بین ایران و غرب پس از حمله ویرانگر حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر افزایش یافت. ایران از حماس و از چندین گروه شبه‌نظامی ضداسرائیلی و ضدغرب در سراسر منطقه حمایت می‌کند. این گروه‌ها از زمان شروع درگیری، اسرائیل و نیروهای آمریکایی را هدف قرار داده‌اند. این جنگ تلاش‌های دولت ایالات‌ متحده برای تنش‌زدایی با جمهوری اسلامی و مهار بحران هسته‌ای را متوقف کرد. در ماه سپتامبر، آمریکا و ایران پس از ماه‌ها مذاکره، برای تبادل زندانیان به توافق رسیدند. در نتیجه واشنگتن شش میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران را که در کره جنوبی بلوکه‌ شده بودند، آزاد کرد. در کنار توافق مبادله زندانیان، تهران و واشنگتن با اقدا‌م‌های تنش‌زدایی موافقت کردند که برخی را امیدوار کرد برای گفت‌وگوهای بیشتر در مورد کاهش فعالیت هسته‌ای ایران بستری مناسب فراهم کند.
ایران فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را از سال ۲۰۱۹ و در واکنش به خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های بیشتر، افزایش داد و میزان ذخایر اورانیومش را به بالاترین سطح رساند. به گفته گروسی، ذخایر اورانیوم ایران برای رسیدن به سلاح هسته‌ای در حال افزایش است، به‌ طوری‌ که آخرین گزارش آژانس نشان می‌دهد از اواخر ماه اوت تاکنون، میزان ذخایر ۶۰ درصدی نزدیک به هفت کیلوگرم بیشتر شده است. مقام‌های آمریکایی می‌گویند ایران در عرض حدود دو هفته می‌تواند سلاح هسته‌ای تولید کند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کمی پیش‌تر نیز گفته بود که ایران هنوز بمب هسته‌ای ندارد اما مواد هسته‌ای لازم برای ساخت سلاح اتمی را دارد.
مقام‌های جمهوری اسلامی همواره گروسی را به «رفتار سیاسی و تاثیرپذیری» از کشورهای غربی متهم کرده‌اند.
برچسب ها: رافائل گروسی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها