به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۰ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۴۴۲۴۸۵

فرار مالیاتی امر طبیعی شده است

فرار مالیاتی امر طبیعی شده است
گروه اقتصادی:احمد اشتیاقی کارشناس اقتصادی  با اشاره به افزایش مالیات در بودجه ۱۴۰۳ گفت: در بودجه سال آینده بیشتر بحث مالیات آن هم برروی فرار مالیاتی متمرکز شده است. به گزارش فراز دیلی، با توجه به توفیقی که طبق آمارهایی که سازمان امور مالیاتی در روند افزایش اخذ مالیات از حوزه‌هایی که قبلاً فرار مالیاتی داشتند، طی مدل جدیدی که در حوزه مالیات بر تراکنش بانکی انجام شده قدری توفیق وجود داشت که طی دو سال اخیر روند افزایشی بوده که بواسطه این توفیق بخشی از افزایش مالیات‌ها در این حوزه است.
 
او ادامه داد: در حقیقت فرار مالیاتی قبلی را بواسطه آمار و اطلاعات بانک مرکزی از تراکنش‌های بانکی بدست آوردند. به نظر می‌رسد با توجه به این موضوع و با توجه به وصولی‌های جدیدی که داشتند نظر بر این است می‌تواند این روند ادامه دار باشد و توفیق بیشتری در حوزه مالیات ایجاد شود. همچنین مالیات بر ارزش افزوده که ۹ درصد است به ده درصد افزایش یافته که این هم یکی از آیتم هایی که می‌تواند در حوزه تامین بیشتر بودجه کشور از محل مالیات‌ها موثر باشد.

این کارشناس متذکر شد: متاسفانه وضعیت مالیاتی در ایران خوب نیست و فرار مالیاتی امری طبیعی شده است. این نکته را نیز اشاره کنم، در حوزه اخذ مالیات شرکت‌های بورسی را با افزایش نرخ مالیات درگیر نکردند که چه بسا برنامه‌های تدریجی در برنامه توسعه هفتم دارند که ضرایب مالیاتی تا ۱۵ درصد نیز افزایش یابد. بنابراین، در حوزه مالیات که در بودجه دیده شده ریسکی را متوجه بازار سرمایه نمی‌کند. به دلیل اینکه عمده آن در حوزه‌های مربوط به مالیات بر مشاغل و اشخاص حقیقی است.
 
اشتیاقی براین باور است: آن چیزی که در پیش نویش بودجه ۱۴۰۳ آماده فروش نفت عاقلانه‌تر دیده شده است. آنچه در حوزه نفت دیده شده به نظر می‌رسد به واقعیت نزدیک‌تر است. به نظر می‌رسد بودجه منطقی‌تر از سال قبل دیده شده است. مشروط به اینکه در بحث مالیات آنچه سازمان امور مالیاتی بیان کرده که می‌توانیم به آن مالیات دست یابیم منجر به امر بدی نشود. فضای مالیاتی تیغ دولبه است. اگر فشارهای بی‌مورد قرار دهید و بر اساس واقعیت چرخه مالی اتفاق افتاده مالیات کسب نکنید و بی دلیل بخواهید مزاحم کسب و کار شوید در بحث تولید به مشکل خواهیم خورد. به دلیل اینکه منجر به فرار سرمایه یا مهاجرت می‌شود.
 
او اضافه کرد: اگر از قاعده منطقی این مالیات خارج شود و بخواهید بیش از حد مالیات دریافت کنید، تا دسترسی به بودجه پیدا کنید مشکلاتی را برای ساختار چرخه عملیاتی اقتصادی ایران ایجاد می‌شود. به دلیل اینکه روند افزایش ۴۹ درصد دیده شده که باید مراقبت بیش از حد کنند که از روال طبیعی اقتصاد ایران را خارج نکند. به نظر من، این امر مهمی که اگر به درستی بدان پرداخته نشود خسارت به اقتصاد ایران وارد خواهد شد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها