به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۳ ساعت ۱۹:۵۹
کد مطلب : ۴۴۳۱۳۷

چند واکنش تازه درباره اختلاس ۳/۳ میلیارد دلاری!

چند واکنش تازه درباره اختلاس ۳/۳ میلیارد دلاری!
گروه اقتصادی: در حالیکه خبرها حاکیست که مدیرعامل گروه کشت ‌و صنعت دبش با بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی، از اواخر ماه گذشته با تعیین وثیقه ۵۰۰۰ میلیاردی بازداشت و روانه زندان شده، واکنش‌ها به به اختلاس ۳/۳ میلیارد دلاری در این مرکز ادامه دارد که چند مورد آن را می‌خوانید:

تحلیلی در باره اختلاس در واردات چایی
در کشور حدود ۱۳۰ هزار تن برگ چای تولید میشود که هر کیلو بطور میانگین ۱۲۵۰۰ تومان خریداری می‌شود.  و جمعا چایکاران کشور حدود ۱۶۲۵ میلیارد تومان و یا ۳۲میلیون و پانصد هزار دلار درآمد دارند. رقم اختلاس ۳میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری؛ حدود ۱۱۳ برابر  درآمد سالانه تمام چایکاران کشور با آنهمه هزینه هست. به بیان دیگر تمام چایکاران کشور باید ۱۱۳ سال کار کنند تا به اندازه رقم اختلاس شده چای؛ درآمد داشته باشند!
* منابع ۱. سایت تحلیل بازار  _ مصاحبه رییس سازمان چای کشور - امسال ۳۰ هزار تن چای خشک تولید میشود . دوازدهم خرداد ۱۴۰۲.
۲.خبرگزاری فارس - اختلاس ۳ و نیم میلیارد دلاری در واردات چایی - دوازدهم آذر ۱۴۰۲

واکنش نماینده مجلس نسبت به ماجرای چای دبش
 جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس نوشت: بانک مرکزی نزدیک به ۴ میلیارد دلار ارز برای واردات چای بی کیفیت که جز نارضایتی و فساد چیزی به دنبال نداشته دارد اما برای واردات خودرو که خواست عموم مردم همراه با تبعات مثبت اقتصادی و اجتماعی برای کشور است ندارد. هرچند معتقدم برای واردات خودرو یک سنت ارز دولتی لازم نیست.

ساختار اختاپوسی فساد خیز، یک فرزند تازه بدنیا آورد
✍️پژمان موسوی
نه اشتباه نکنید! موضوع نه چای «دبش» است، نه هیچ نشانِ تجاریِ دیگری که هر روز نام‌اش در کنارِ یک «فسادِ» تازه می‌نشیند.
موضوع دقیقا و تماما ساختارِ اختاپوسیِ فساد خیزی است که هر روز به یک شرکتِ تازه اجازه‌ی فساد و اختلاس و دزدی و غارت می‌دهد.
دیروز موسسه‌ی «نور» بود امروز چای «دبش»؛ نام‌ها می‌آیند و می‌روند و آن‌چه می‌ماند فساد است و ساختارِ دولتیِ فساد خیزی که می‌ماند تا یک آدمِ دیگر، یک شرکتِ دیگر، یک نهاد و بانک و سازمانِ دیگر بیایند و فسادی تازه بکنند و صفرهای تازه را کنارِ هم ردیف کنند.
اتفاقا دیگر نباید از هیچ عددی و از هیچ فسادِ تازه‌ای تعجب کرد، این هم روزگارِ ماست دیگر، اگر روزی خبری از فساد و اختلاس نشنیدید تعجب کنید!
پی‌نوشت: گروه تجاری چای دبش ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار برای ⁧ واردات چای ⁩ ارز گرفته و چای وارد نکرده. به همین سادگی!
 
فقط دو فقره فساد برای کشور حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان آب خورده است
✍️مریم شکرانی
‏مورد اول فساد خیره‌کننده مالک برند چای دبش است. فقط همین یک واردکننده ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار ارز یارانه‌ای نیما گرفته تا در سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ چای وارد کند.
‏چقدر پول برای واردات چای لازم است؟!
سالانه حدود ۲۴۰ میلیون دلار. در واقع این واردکننده معادل ۱۴ سال واردات چای، دلار ارزان گرفته است.
میانگین قیمت تمام شده هرکیلوگرم چای خارجی بنا به اعلام سندیکای کارخانه های چای شمال کشور به شرق، حدود ۳.۵ دلار است و چای دبش هرکیلوگرم چای را پای مردم بالای ۲۰ دلار حساب کرده است.‏
این واردکننده بنا به گزارش سندیکای کارخانه‌های چای شمال کشور، ۵۰ درصد واردات چای کشور را به تنهایی انجام می‌داده و بنا به اعلام اتحادیه بنکداران مواد غذایی "واردات انحصاری توسط یک فرد خاص" در مقاطعی باعث شده است که عرضه چای به بازار کم شود و قیمت‌ چای خارجی پارسال ۱.۲ برابر شود.‏ حالا پارسال چقدر چای وارد شده بود؟ حدود ۱۱۰ هزار تن که دو برابر نیاز کشور بوده است. در واقع هم چای به صورت بی‌رویه وارد شده، هم واردکننده دلار ارزان گرفته اما نتیجه اینکه قیمت چای را ۶ برابر قیمت جهانی پای مصرف‌کننده حساب کرده و از آن طرف هم با احتکار چای را گران کرده‌اند. به جز این به کشاورز چایکار هم با واردات بی‌رویه خسارت هنگفت رسیده است.
‏️مورد دوم
‏موسسه مالی و اعتباری نور است که بنا به گزارش‌های منتشر شده، متعلق به تعدادی خواص نجومی‌بگیر بوده که با حمایت نمایندگان مجلس وقت، تخلفات متعدد مرتکب شده و سهامداران اصلی آن با حساب‌های صوری تسهیلات کلان گرفته‌اند و اسناد را از بین برده‌اند.
‏بنا به گزارش فرهیختگان، وکیل موسسه نور گفته که بانک مرکزی در ۲۸ تیر ۱۴۰۰ در نامه‌ای اعلام کرده که بر اثر اقدامات زیان‌بار این مؤسسه در سال‌های ۹۷ و ۹۸ تورمی معادل ۸.۲ درصد ایجاد‌ شده و در واقع هزینه آن را عموم مردم ایران پرداخته‌اند و حالا این موسسه با ۴۰ هزار میلیارد تومان بدهی به بانک به شدت زیان‌ده ملی تحمیل شده است و کارشناسان بانکی می‌گویند احتمالا این زیان هم در نهایت با تورم از جیب مردم پرداخت می‌شود.

۸۰ درصد از ارز تخصیص یافته به «چای دبش» در دو سال اخیر بوده است!
روزنامه شرق نوشت: یک روز پس از افشای فساد نجومی در حوزه واردات چای توسط گروه کشت و صنعت «دبش»، افکار عمومی تحت‌تاثیر اتفاقات صورت‌گرفته به دنبال پاسخ به این سوال است که چنین فسادی چگونه در حجمی گسترده رخ داده و چه برخوردی با بازیگران این ویژه‌خواری گسترده شده است؟ در حالی که دفتر بازرسی ریاست‌جمهوری در اطلاعیه‌ای گفته است: «ریشه تخلف و فساد ارزی یک شرکت مطرح در زمینه واردات چای به سال ۱۳۹۸ بازمی‌گردد» اسناد خلاف این موضوع را نیز اثبات می‌کند و نشان می‌دهد که بخش بزرگی از تخلف گروه «دبش» در همین دو سال گذشته و با مشارکت شبکه وسیعی از مدیران شاغل در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان توسعه تجارت صورت گرفته است. 

یک شرکت خاص!!
✍️سلمان کدیور
سازمان بازرسی به یک شرکت رانت‌خوار فاسد می گوید "شرکت خاص". اسمش را افشا نمی‌کند و برای مفسدین اینجا ستارالعیوب می‌شود. حالا کافی بود در همین شرکت چند خانم با کشف حجاب عکس منتشر می‌کردند. قوه قدرقدرت و قوی شوکت قضائیه مانند سوپرمن وارد می‌شد و با معرفی شرکت و هفت جد آبادش، در آنجا را گل می‌گرفت و یک عده هم وا اسلام‌گویان و پیراهن‌دران، روبرویش تجمع می‌کردند. و صدا و سیما هم برایشان مستند می‌ساخت و اعترافات اجباری خانم‌های مکشفه را در حالی که از حجاب و عفاف دفاع می‌کنند، پخش می‌کرد. (..........)

خدا پدر نمایندگان مجلس آمریکا را بیامرزد...! 
✍️محمدحسین روانبخش 
1- در بودجه سال آینده قرار است سقف حقوق کارمندان دولت برداشته شود. البته کارمندان عادی که وضع‌شان معلوم است و در واقع مدیران ناکارآمد ریز و درشت خوش به حال‌شان می‌شود.
2- طبق برنامه هفتم توسعه قرار است بودجه صدا وسیما (رسانه‌ای که ریزش مخاطب دارد و برای خودش برنامه پخش می‌کند) برای سال آینده ۴۳ درصد افزایش پیدا کند.
3- فساد ۳ میلیارد دلاری در واردات چای توسط شرکت محترم چای دبش افشا شد. 
🔸 ... همین سه فقره کافی است که بگوییم خدا پدر نمایندگان مجلس امریکا را بیامرزد که خواسته‌اند ۶ میلیارد دلار مردم ایران در قطر بماند و امکان دسترسی به آن وجود نداشته باشد. آن‌جا جایش واقعا امن است و مطمئن هستیم وارد حقوق مدیران بی‌عرضه و بودجه صدا‌و‌سیما و حلقوم شرکت‌های نورچشمی مثل چای دبش نمی‌شود! 

۱۴۰۲/۰۹/۱۳ ۲۰:۲۷
چه چاى دبشى به خورد ملت دادند, ٣/٣ ميليارد دلار براى واردات چاى؟! مگه کشور اينقدر چاى نياز داره؟ چه خبره مگه نون و آبه که اينقدر ارز بهش دادن جز اين بوده که بخور بخور کلان تو کار بوده (438681)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۹/۱۴ ۰۰:۱۳
یکی از نهاد های فساد خیز شهرداری است
لطفا لطفا لطفا
حساب مالی پرسنل شهرداری را قبل از استخدام و پس از اشتغال و ۱۰ سال کار چک بفرمایید
مخصوصا پرسنلی که داخل مناطق میچرخند و جلوی ساخت و ساز قاچاق را میگیرند !!!!!!
چطور ممکنه یک پرسنل شهرداری بعد از ۴ الی ۵ سال
چند تا خونه و چند ماشین و ...
پس انداز کند در صورتی که حقوق وزارت کاری میگیرد !!! (438690)
۱۴۰۲/۰۹/۱۴ ۱۰:۰۲
گیریم این فساد ریشه در دوران روحانی دارد. رئیس قوه قضاییه در آن زمان چه می کرده است؟ (438693)
بقوری
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۹/۱۴ ۱۶:۰۴
اسلام بی تفاوتی را بر نمیتابد ،🤔 (438703)
رضا
United States
۱۴۰۲/۰۹/۱۵ ۱۶:۴۵
بانک ها با وام دادن به مدیران خودش و راند و رشوه باعث اینهمه تورم در کشور شدن و جالب تر اینکه هیچ مقام ارشد حتی در سخنرانی ها اشاره ای به اینهمه فساد گسترده نمی‌کنند. حالا چه فسادهایی که هنوز افشا نشده و شاید هم هیچوقت افشا نشه . همینکه اکثر ملت ایران در این اوضاع اقتصادی له شدن . (438719)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها