به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۲۳:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۴۴۳۲۱

شن؛ راهکار جدید بکارگیری انرژی‌های پاک

گروه علمي: هر روز شاهد ایجاد راهکارهای جدیدتر و بهینه‌تری برای استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر هستیم؛ اما روزهایی که هوا ابري است یا باد نمي‌وزد، باتری‌های خورشیدی، توربین‌های بادی و ابزار‌هایی که با استفاده از این روش‌ها انرژی‌ خود را تأمین می‌کنند، کارایی خاصی ندارند.
شن؛ راهکار جدید بکارگیری انرژی‌های پاک
باتری‌ها، یکی از راه‌هایی هستند که می‌توان با استفاده از آن‌ها، ساعات نبود نور خورشید را به گونه‌ای سپری کرد، اما با شرایط این روزها، هیچ‌گاه شاهد ساخت یک باتری ۵ مگاواتی توسط تولیدکننده‌ نام‌آشنایی همچون دوراسل نخواهیم بود؛ چراکه ساخت یک باتری با چنین ظرفیتی هزینه‌ای سرسام‌آور به‌همراه خواهد داشت.

یک کمپانی بریتانیایی با نام Isentropic سیستمی طراحی کرده است که انرژی را در سلول‌هایی که با استفاده از شن پر شده‌اند، ذخیره می‌نماید. با استفاده از گاز آرگون و یک مبدل تبدیل گرما، انرژی الکتریسیته حاصل از پنل‌های خورشیدی یا توربین‌های بادی برای گرم‌کردن شن‌های ذخیره شده در سلول‌های باتری‌های عظیم‌الجثه استفاده خواهد شد.



زمانی که انرژی الکتریسیته مورد نیاز باشد، این پروسه‌ بصورت بالعکس در خدمت خواهد بود و گرمای موجود در دل این سلول‌ها برای راه‌اندازی موتوری استفاده خواهد شد که به تولید نیروی برق مشغول خواهد شد. هرچند این پروسه چندان بهینه نیست، اما هزینه‌ پایین این سیستم در کنار نصب و استفاده‌ آسان از آن منجر به استقبال از آن شده است.
مرجع : زوميت