به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۹:۱۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب : ۲۲۸۰۹

ساخت اولین نیروگاه‌ هوایی با شبکه‌ پهپادها

گروه علمي وفناوري: شرکت انگلیسی «انرژی موج نو» به دنبال ساخت نخستین نیروگاه هوایی دارای ارتفاع بالا با استفاده از شبکه‌ای از پهپادها است.
ساخت اولین نیروگاه‌ هوایی با شبکه‌ پهپادها
این پهپادها قادر به برداشت انرژی از منابع چندگانه و انتقال آن به صورت بی‌سیم به ایستگاه‌های دریافت‌کننده بر روی زمین است. این فناوری، استفاده از شبکه‌های پهپادی موجود در هوا را با برداشت انرژی از هر دوی نیروی باد و انرژی خورشیدی دنبال می‌کند. پهپادها به منظور رهگیری حرکت خورشید با سرعت پایین حرکت می‌کنند. این پهپادها در ارتفاعات بالا و در نقاطی عمل می‌کنند که در آن بادها با ثبات‌ترند و امکان کمی برای بروز الگوهای آب‌وهوایی یا مداخله هواپیماها در عملکرد آنها وجود دارد. هر یک از پهپادها با ابعاد 20x20 متر دارای چهار چرخان، توربین‌های بادی چندگانه و یک قاعده مسطح برای تولید انرژی خورشیدی خواهند بود. پهپاد قادر است خود را با انرژی برداشت‌شده نیرودهی کرده و 50 کیلووات اضافی تولید کند که به صورت بی‌سیم به زمین منتقل می‌شود.

آرایه‌های Rectenna که بر روی زمین یا در دریا نصب شده‌اند، می‌توانند امواج الکترومغناطیسی را دریافت کرده و آ‌نها را به نیروی قابل کاربرد تبدیل کنند.مقامات شرکت طراح این پروژه مدعی شده‌اند این نیروگاه هوایی شامل هزاران پهپاد است که می‌توانند حدود 400 مگاوات نیرو تولید کنند؛ این میزان برای نیرودهی بیش از 205 هزار منزل در سال کفایت می‌کند. شبکه‌های پهپادی را می‌توان به راحتی به‌روزرسانی کرد و ژنراتورهای کارآمدتری را در آ‌ن‌ها تعبیه کرد. این نیروگاه هوایی نیرو را به مکان‌های دوردست با طیف انتقال طولانی ارائه می‌دهد یا در موارد اورژانسی و بلایای طبیعی به تامین انرژی کمک کند.علاوه بر عدم استفاده از زمین، شبکه‌های پهپادی همچنین برای چشم غیرمسلح نامرئی خواهند بود و بنابراین می‌توان آنها را در هر جایی نصب کرد. شرکت طراح در ابتدا قصد دارد از فضای هواپیمایی خالی بر روی اقیانوس آرام، اطلس و هند استفاده کند.
مرجع : ايسنا