به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۰:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۸ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۴۴۳۷۷۴
چرا انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنان در حال افزایش است؟

شکست جهانی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

شکست جهانی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای
گروه جامعه: با وجود هشدارهای مکرر دانشمندان آب و هوا، انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنان در حال افزایش است. این امر منجر به افزایش دمای زمین و تشدید رویدادهای شدید آب‌وهوایی شده است.به گزارش تجارت‌نیوز، از آتش‌سوزی در اروپا تا سیل در پاکستان، نتیجه شکست انسان‌ها در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در مقیاس جهانی است. هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم (IPCC) می‌گوید: «اگر می‌‌خواهیم به اهداف توافق‌نامه پاریس برسیم، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای باید قبل از سال 2025 به اوج خود برسد، اما زمان به سرعت در حال اتمام است.» 

از زمان امضای توافقنامه در سال 2015، پیشرفت‌هایی حاصل شده است. پیش‌بینی می‌شود انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال 2030 تا 13 درصد کاهش پیدا کند. اما اگر بخواهیم گرمایش را محدود کنیم باید با سرعت بیشتری انتشارگازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم. با توجه به گزارش UNEP، با افزایش 1.2 درصدی گازهای گلخانه‌ای بین سال‌های 2021 تا 2022 و با رسیدن میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای به رکورد 57.4 گیگاتن دی اکسید کربن در همان سال، آیا امیدی به کاهش انتشار تا قبل از 2025 وجود دارد؟

چرا انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنان در حال افزایش است؟
به گزارش یورونیوز، با وجود هشدارهای مکرر در مورد عواقب این وضعیت، همراه با افزایش رویدادهای شدید آب‌وهوایی، انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنان در حال افزایش است.در حالی که کشورهای اتحادیه اروپا مانند اسپانیا متعهد شده‌اند تا معادن زغال سنگ را تا سال 2030 حذف کنند و آمریکا 13.5 گیگاوات ظرفیت انرژی زغال سنگ را در سال 2022 تعطیل کرد، همچنان ظرفیت زغال سنگ در سال 2022 افزایش یک درصدی داشت. این به دلیل 44.5 گیگاوات ظرفیت افتتاح شده در چین بود.هزینه جنگ نیز در حال افزایش است؛ به طوری‌که دولت اوکراین پیش‌بینی می‌کند که تا اکتبر سال 2022، جنگ اوکراین 31 میلیون تن دی اکسید کربن را در جو منتشر کرده است.


بر اساس آمارهای منتشر شده، از آغاز سال 2023 تا اوایل اکتبر، 86 روز با دمای بیش از 1.5 درجه سانتی گراد بالاتر از سطوح پیش از صنعتی شدن وجود داشته است. در حالی که داده‌های جمع‌آوری‌شده از سوی سرویس تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک، 17 نوامبر 2023 اولین روزی بود که دمای کره زمین از 2 درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح پیش‌صنعتی فراتر رفت.

مسیر رسیدن به توافقنامه پاریس
با این همه خطر، COP28 مکانیزم اولین سرمایه‌گذاری جهانی را برای ما به ارمغان می‌آورد. مکانیزمی که نگاهی طولانی و سخت به تلاش‌های جهانی برای دستیابی به اهداف مندرج در توافق‌نامه پاریس خواهد داشت.
کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای باید قبل از سال 2025 به اوج خود برسد تا دمای زیر 1.5 درجه سانتیگراد باقی بماند. مگر اینکه کاهش شدید در حال حاضر انجام شود که این امر بعید به نظر می‌رسد.

اتحادیه اروپا امیدوار است که انتشار کربن را محدود کند. این محدودیت زمانی اتفاق می‌افتد که شرکت‌های مستقر در اتحادیه اروپا تولید کربن فشرده را به کشورهای غیر اتحادیه اروپا با سیاست‌های کمتر سختگیرانه اقلیمی منتقل کنند.مکانیسم تنظیم مرز کربن اتحادیه اروپا (CBAM) با هدف تعیین قیمت منصفانه برای کربن منتشر شده در طول تولید کالاهای کربن‌فشرده که وارد این بخش می شوند، هم برای تشویق تولید پاک‌تر و هم تضمین عدم تضعیف اهداف آب‌وهوایی آن است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها