به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۱۸:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۲۰ ساعت ۱۷:۱۹
کد مطلب : ۴۴۴۲۱۸
درگیری‌های شدید در دو شهر بزرگ غزه ادامه دارد؛ تانک‌های اسرائیلی به مرکز خان‌یونس رسیدند

جلسه ویژه مجمع عمومی سازمان ملل برای آتش‌بس برگزار می‌شود

گروه بین‌الملل: جنگ بین اسرائیل و حماس روز دوشنبه در سراسر غزه تشدید شد و تانک‌های اسرائیلی در عملیاتی بزرگ توانستند راه خود را به سوی مرکز شهر خان یونس، دومین شهر بزرگ نوار غزه باز کنند.
جلسه ویژه مجمع عمومی سازمان ملل برای آتش‌بس برگزار می‌شود
غزه که یک نوار ساحلی باریک است، از زمان آغاز درگیری‌ها که بیش از دو ماه پیش رخ داد، تحت محاصره کامل اسرائیل بوده است و مرز با مصر تنها راه خروج از آن است. سفیران شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه برای بازدید از گذرگاه مرزی رفح با نوار غزه وارد مصر شدند. چند روز پیش از آن، ایالات متحده قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس را وتو کرد. در حال حاضر بیشتر ۲.۳ میلیون نفر از مردم ساکن غزه از خانه‌های خود رانده شده‌اند و ساکنان می‌گویند که یافتن پناهگاه در این منطقه پرجمعیت غیرممکن است. نیروهای اسرائیلی روز دوشنبه در دو شهر بزرگ غزه، یعنی شهرهای غزه و خان یونس، با افراد مسلح نبرد کردند و گزارش‌ها حاکی است که غیرنظامیان متعددی همچنان در بین این تبادل آتش گرفتار مانده‌اند.
تانک‌های اسرائیلی به مرکز خان یونس رسیدند
تانک‌های اسرائیلی در عملیاتی بزرگ توانستند راه خود را به سوی مرکز شهر خان یونس، دومین شهر بزرگ نوار غزه باز کنند در حالی که مقامات وزارت بهداشت غزه، ارگانی تحت کنترل حماس، می‌گویند آمار کشته‌شدگان فلسطینی در این جنگ به حدود ۱۸ هزار نفر رسیده است. رهبران اسرائیلی می‌گویند که ده‌ها تن از اعضای گروه حماس تسلیم شده‌اند و از دیگر اعضای حماس نیز خواستند که اسلحه‌های خود را زمین بگذارند. اما حماس این امر را تکذیب کرد و مدعی شد که سخنان رهبران اسرائیل «دروغ و بی‌پایه» است. ساکنان خان یونس در جنوب نوار غزه، گفته‌اند که تانک‌های اسرائیلی هم‌اکنون به جاده اصلی شمال به جنوب این شهر رسیده‌اند.
جلسه ویژه مجمع عمومی سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه برگزار می‌شود
خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات و دیپلمات‌ها گزارش داد که مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه برای بررسی بحران انسانی در غزه تشکیل جلسه می‌دهد. این نشست در حالی قرار است برگزار شود که پیشتر در روز جمعه، ایالات متحده، قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس در غزه را وتو کرد. سخنگوی رئیس مجمع عمومی سازمان ملل گفت: نمایندگان مصر و موریتانی از گروه عربی و سازمان همکاری اسلامی برای جلسه‌ای ویژه در بعدازظهر سه‌شنبه فراخوان دادند. به گفته منابع دیپلماتیک، مجمع عمومی که قطعنامه‌های آن الزام‌آور نیست، می‌تواند در این نشست به متن قطعنامه آتش‌بس رای دهد. پیش‌نویس متنی که توسط خبرگزاری فرانسه دیده شده، از زبان قطعنامه وتو شده شورای امنیت پیروی می‌کند و «نگرانی شدید خود را در مورد وضعیت فاجعه‌بار انسانی در نوار غزه ابراز می‌کند».
این پیش‌نویس همچنین خواستار «آتش‌بس فوری بشردوستانه» و «آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌ها» است. یکی از مقامات ارشد حقوق بشر سازمان ملل متحد روز یکشنبه همزمان با گرامی‌داشت روز جهانی حقوق بشر، واکنش اسرائیل به حمله روز هفتم اکتبر حماس را نامتناسب توصیف کرد. لین هستینگز، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، در بیانیه خود حمله روز هفتم اکتبر حماس به اسرائیل را نیز محکوم کرد، اما در ادامه به انتقاد از روش اسرائیل در غزه پرداخت.
 اسرائیل: حدود ۶۰۰ سرباز از آغاز عملیات زمینی در غزه زخمی شده‌اند
وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد که از آغاز تهاجم زمینی ارتش این کشور به اسرائیل در روز ۲۷ اکتبر (۵ آبان) تاکنون حدود ۶۰۰ سرباز این کشور زخمی شده‌اند. بر اساس اطلاعیه این نهاد، تاکنون در مجموع حدود هزار و ۶۰۰ سرباز اسرائیلی از آغاز جنگ در روز هفتم اکتبر مجروح شده‌اند.
یک روز قبل نیز ارتش اسرائیل اعلام کرده بود که با کشته شدن ۴ سرباز دیگر، شمار تلفات سربازان این کشور به ۹۶ نفر رسیده است. وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است هم روز یکشنبه گفت که از آغاز این جنگ تاکنون حدود ۱۷ هزار و ۷۰۰ فلسطینی کشته شده‌اند.
ایتالیا، فرانسه و آلمان خواستار «تحریم‌های ویژه» علیه حماس و حامیانش شدند
وزیران خارجه سه کشور ایتالیا، فرانسه و آلمان در نامه‌ای مشترک به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از این اتحادیه خواستند که یک رشته تحریم‌های موردی و ویژه را علیه حماس و حامیانش اِعمال کند. در این نامه که به دست خبرگزاری رویترز رسیده، وزیران خارجه این سه کشور اروپایی تأکید کردند: «پذیرش سریع این رژیم تحریمی ما را قادر می‌سازد پیام سیاسی قوی دربارهٔ تعهد اتحادیه اروپا علیه حماس و همبستگی ما با اسرائیل ارسال کنیم». جمهوری اسلامی ایران از حامیان اصلی گروه حماس به‌شمار می‌آید و مشخص نیست درخواست تحریم‌های جدید سه دولت اروپایی ایران را نیز دربر می‌گیرد یا نه. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه از رهبران غربی انتقاد کرد و به کابینه خود گفت که رفتار این کشورها با اعلام حمایتشان از هدف اسرائیل برای نابودی حماس ناسازگار است. نتانیاهو روز یک‌شنبه در توضیحی در این باره در یک نشست کابینه خود گفت که به رهبران فرانسه، آلمان و دیگر کشورها گفته بود: «شما نمی‌توانید از یک سو از حذف حماس حمایت کنید و از سوی دیگر ما را برای پایان دادن به جنگ تحت فشار قرار دهید، پایانی که مانعِ از بین رفتن حماس می‌شود.»
خبرگزاری دولتی سوریه از حمله اسرائیل به مناطقی در حومه دمشق خبر داد
خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، بامداد دوشنبه گزارش داد که مناطقی در اطراف دمشق، پایتخت این کشور، هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفته است. به نوشته سانا، این مناطق با موشک‌های شلیک‌شده از جنگنده‌های اسرائیلی در بلندی‌های جولان هدف قرار گرفتند و موشک‌هایی که توسط پدافند هوایی سرنگون نشدند «خسارات مادی» برجای گذاشتند. در همین حال دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد که در جریان حملاتی سه منطقه، شامل فرودگاه بین‌المللی دمشق و دو منطقه در اطراف پایتخت، هدف قرار گرفتند و این حملات هشت مجروح برجای گذاشت. در هفته‌های اخیر حملات منسوب به اسرائیل در مناطق مختلف سوریه افزایش یافته و طی ده روز گذشته سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان کشته شدن مجموعاً پنج نفر از نیروهای خود در این حملات را تأیید کرده‌اند.
مقام اسرائیلی: آمریکا مدام توصیه‌هایی می‌کند اما ما کار خودمان را می‌کنیم
نشریه آمریکایی پولیتیکو نوشت که دولت بایدن از اسراییل خواسته تا پایان سال ۲۰۲۳ عملیات زمینی خود را در غزه پایان دهد.
اما یک مقام ارشد اسراییلی که خواست ناشناس بماند، به پولیتیکو گفت: آن‌ها (آمریکایی‌ها) به ما توصیه کردند که وارد غزه نشویم، اما ما رفتیم. ما به غزه رفتیم، زیرا این تنها راهی بود که می‌توانستیم حماس را نابود کنیم و اسرایمان را آزاد کنیم. آن‌ها به ما گفتند، وارد تونل‌ها نشوید. اما اگر وارد تونل‌ها نشویم، راهی برای نابودی حماس وجود ندارد. او در پایان افزود: آن‌ها به ما گفتند به بیمارستان‌ها نرویم، اما ما به آن بیمارستان‌ها رفتیم و آنچه را که لازم بود انجام دادیم؛ و ما برای رسیدن به پیروزی قاطع آنچه را که باید انجام دهیم، انجام خواهیم داد.
برچسب ها: نوار غزه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها