به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۱۵:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۲۷ ساعت ۱۸:۲۴
کد مطلب : ۴۴۵۴۴۱

طالبان: تمام مردم افغانستان پیرو یک مذهب‌اند!

گروه بین‌الملل: ندامحمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی رژیم طالبان، ادعا کرد که تمام مردم افغانستان پیرو یک مذهب‌اند و آن هم مذهب سنی حنفی است!
طالبان: تمام مردم افغانستان پیرو یک مذهب‌اند!
او که در میان جمعی از دانشجویان در دانشگاه سیدجمال‌الدین در استان کنر در شرق افغانستان سخنرانی می‌کرد، تاکید کرد: «یکی از علت‌های کامیابی افغانستان در برابر مشکلات این است که در افغانستان چند مذهب وجود ندارد و همه پیرو یک مذهب‌اند که مذهب امام ابوحنیفه است.» وزیر تحصیلات عالی رژیم طالبان در حالی ادعای تک‌مذهبی در افغانستان را مطرح می‌کند که بخش قابل‌توجهی از جمعیت افغانستان را شهروندان شیعه‌مذهب تشکیل می‌دهد. طالبان با نگاه تک‌قومی و تک‌مذهبی در تلاش برای حذف و به حاشیه راندن مذاهب، اقوام و زبان‌های دیگر در افغانستان‌اند. عملکرد این گروه در دو سال گذشته نشان می‌دهد که این گروه نه‌تنها با مسائل حقوق بشری و حقوق زنان از جمله کار و تحصیل آن‌ها مشکل دارند، بلکه در تلاش برای سلب آزادی‌های مذهبی‌اند. 
کمیسیون آزادی‌های مذهبی آمریکا ماه اوت در گزارشی تاکید کرد که طالبان آزادی‌های مذهبی در افغانستان را هدفمندانه محدود کرده‌اند. در این گزارش آمده است که طالبان از‌ طریق یک سلسله فرمان‌ها، دستورها و بخشنامه‌ها آزادی مذهبی افغان‌ها را به‌طور سازمان‌یافته محدود کرده‌اند.
در گزارش کمیسیون آزادی‌های مذهبی آمریکا آمده است که تفسیر‌ طالبان از مذهب سنی حنفی برگرفته از مکتب دیوبندی است که آن را بر همه‌ شهروندان افغانستان از‌ جمله سایر پیروان اهل سنت، شیعیان و اقلیت‌‌های مذهبی دیگر تحمیل می‌کنند.
این گروه در دو سال گذشته، تدریس فقه جعفری در دانشگاه‌های افغانستان را متوقف و برای برگزاری مراسم مذهبی شیعیان از‌ جمله عید غدیر و عزاداری محرم محدودیت‌هایی اعمال کرده‌اند. آن‌ها اقوام هزاره پیرو مذهب اسماعیلیه در استان بدخشان را هم به تغییر مذهب واداشته‌اند.
در گزارش سال ۲۰۲۲ کمیسیون آزادی مذهبی آمریکا، به سرکوب هزاره‌ها، پیروان مذهب احمدیه، بهائیان، بی‌دین‌ها، سیک‌ها، هندوها و مسیحیان به دست طالبان اشاره شده است. این کمیسیون تاکید کرد: «اعضای این گروه‌ها نمی‌توانند عقایدشان را آشکارا بیان کنند زیرا چنانچه طالبان یا داعش [عقاید ] آن‌ها را کشف کنند، با عواقب وخیم از جمله مرگ، مواجه خواهند شد.»
در پی سلطه طالبان بر افغانستان در پانزدهم اوت ۲۰۲۱، این گروه محدودیت‌های زیادی را بر پیروان مذاهب مختلف به ویژه شیعیان تحمیل کردند و شیعه دوازده‌امامی را که دولت‌های پیشین افغانستان به عنوان یکی از مذاهب رایج این کشور به رسمیت شناخته شده بود، از این عنوان محروم کردند. اکثر آگاهان باور دارند که طالبان می‌خواهد نسخه سنی حکومت جمهوری اسلامی ایران را در افغانستان پیاده کند. مقام‌های طالبان هرچند پیش از این بارها برای آزادی‌های مذهبی در افغانستان محدودیت‌هایی وضع کرده بودند، هیچ‌وقت به طور علنی در مورد مذهب و به‌ویژه انکار مذاهب دیگر حرفی نزده بود. اظهارات اخیر این مقام طالبان نشان می‌دهد که طالبان در حال آماده‌سازی اذهان عمومی برای اجرای اهدافشان‌‌اند.
برچسب ها: طالبان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها