به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۰۹:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۱۵ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب : ۴۴۸۷۲۷

حمله نیروی هوایی اردن به قاچاقچیان در سوریه

گروه بین‌الملل: منابع اطلاعاتی اردن و چند کشور دیگر در منطقه گفتند نیروی هوایی اردن دیروز پنج‌شنبه، ۱۴ دی، به انبارها و مخفی‌گاه‌های مشکوک قاچاقچیان مواد مخدر در سوریه که مدعی است «مورد حمایت ایران» هستند، حمله کرد.
حمله نیروی هوایی اردن به قاچاقچیان در سوریه
ارتش اردن پس از درگیری‌های ماه‌های گذشته با عوامل نفوذی از خاک سوریه که مرتبط با شبه‌نظامیان طرفدار ایران توصیف شدند، کارزار علیه قاچاقچیان مواد مخدر را تشدید کرده و محموله‌های بزرگی از مواد منفجره و همچنین سلاح را که از سوریه وارد اردن شده بود، کشف کرده است. منابع اطلاعاتی به خبرگزاری رویترز گفتند جت‌های جنگی اردن در عملیات خود در روز پنج‌شنبه از جمله خانه فردی را در شهر شعب در استان سویدا در سوریه بمباران کردند که مظنون است از قاچاقچیان عمده مواد مخدر به اردن باشد. در عملیات نیروی هوایی اردن اماکنی که انبارهای وابسته به قاچاقچیان یادشده توصیف شده، در مزرعه‌ای در نزدیکی دهکده الغَریه در استان سویدا در جنوب سوریه که هم‌مرز با اردن است، هدف قرار گرفته است.
مقامات اردن مانند متحدان غربی این کشور مدعی‌اند حزب‌الله لبنان و سایر شبه‌نظامیان حامی تهران که در رهگذر جنگ داخلی سوریه اکنون کنترل بخش‌های زیادی از جنوب سوریه را در دست دارند، عاملان پشت پرده قاچاق تسلیحات و مواد مخدر به خاک اردن هستند.
کارشناسان سازمان ملل و مقامات آمریکایی و اروپایی گفته‌اند تجارت مواد مخدر در تأمین مالی شبه‌نظامیان هوادار ایران و سایر شبه‌نظامیان حامی دولت بشار اسد و تقویت و افزایش شمار اعضای این گروه‌ها نقش دارد. به گفته مقامات مرتبط با مبارزه با مواد مخدر در غرب و بر اساس گزارش‌های دولت آمریکا، قاچاقچیان خاورمیانه آمفِتاین (ماده مخدر شیشه یا قرص‌های موسوم به کاپتاگون) را که با حمایت حکومت سوریه در این کشور تولید می‌شود، از اردن به کشورهای حوزه خلیج فارس می‌رسانند. در گزارش‌های پیشین از ماهر اسد، برادر بشار اسد، که فرمانده یکی از لشگرهای مهم ارتش سوریه نیز هست، به عنوان یکی از حامیان عمده تولید این قرص‌های روانگردان نام برده شده بود. مقامات اردن از قول آمریکا برای برخورداری از کمک‌های نظامی بیشتر جهت بهبود امنیت مرزهای خود خبر داده‌اند.

 
برچسب ها: قاچاقچیان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها