به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۸:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۱۶ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۴۴۸۸۴۲

آیا خرید تتر برای سرمایه گذاری مناسب است؟

گروه کسب و کار: معامله گران بازار کریپتوکارنسی برای انتقال دارایی های خود، تثبیت سود و یا تبدیل دارایی های دیجیتال به ارز فیات از استیبل کوین‌ها استفاده می کنند. به جرات می توان تتر (USDT) را محبوب ترین، پرکاربردترین و از نظر حجم بازار، بزرگترین استیبل کوین بازار کریپتوکارنسی دانست. هر توکن تتر بر مبنای 1 دلار آمریکا ارزش گذاری شده است.
آیا خرید تتر برای سرمایه گذاری مناسب است؟
فارغ از نوسانات بازار و قیمت لیدرهای بزرگ بازار مثل بیت کوین، شرکت تتر قیمت هر تتر را در محدوده ی یک  دلار، به صورت ثابت نگه می دارد. منبع اصلی این خبر مقاله بررسی ویژگی‌های بسیار مهم تتر برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد آنلاین و مقاله تتر چیست در نیپوتو می باشد.
در حال حاضر تتر با در دست داشتن بیش از 53 درصد از ارزش بازار استیبل کوین‌ها بزرگترین استیبل کوین از نظر ارزش بازار است. بعد از آن یو اس دی کوین (USDC) در رتبه ی دوم و بایننس کوین (BUSD) در رتبه سوم قرار دارند. معامله گران به برای تثبیت دارایی های خود و یک انتقال مطمئن به استفاده از استیبل کوین ها نیاز دارند. وقتی از استیبل کوین ها استفاده می کنید دیگر نگران نوسانات قیمت حین انجام تراکنش های مالی و انتقال دارایی های خود نیستید.

تتر چیست؟
تتر در جولای 2014 با نام ریل کوین RealCoin راه‌اندازی شد و در نوامبر 2014 به تتر Tether تغییر نام داد. تتر که در واقع مبتنی بر بلاک چین بیت‌کوین است اکنون از پروتکل‌های Omni و Liquid بیت‌کوین و همچنین اتریوم ، ترون، ایاس، الگورند، سولانا و بیت کوین کش پشتیبانی می‌کند. تتر Tether متعلق به نسلی از ارزهای دیجیتال به نام استیبل کوین ها است که به سرعت در حال رشد هستند و هدفشان ثابت نگه داشتن قیمت است که معمولاً با اتصال به قیمت یک ارز سنتی مانند دلار آمریکا حاصل می شود.

تاریخچه تتر 
ریشه تتر به یک دهه قبل برمی گردد، زمانی که جی آر ویلت J.R. Willet به دنبال ساخت ارزهای دیجیتال جدید بر بستر پروتکل بیت کوین بود. ویلت این ایده را با مسترکوین Mastercoin اجرا کرد و یکی از اعضای اصلی آن بعداً در سال 2014 یکی از بنیانگذاران تتر Tether شد.
استفاده از تتر برای نقدینگی زمانی آغاز شد که در ژانویه 2015 به صرافی بیتفینکس BitFinex اضافه شد.
در نوامبر 2017، تتر از سرقت 31 میلیون دلاری توکن USDT خبر داد. در آن زمان، این شرکت با انتقادات بسیاری مواجه بود که ذخایر آن را زیر سوال می بردند و همانطور که بررسی های بعدی نشان می داد، در دسترسی به خدمات بانکی با مشکل مواجه بودند.

در ماه آوریل ۲۰۱۹، دفتر دادستان کل نیویورک مدعی شد که بیتفینکس به منظور پوشش پنهانی ۸۵۰ میلیون دلار سرمایه از دست رفته Crypto Capital از تتر استفاده کرده است. سرمایه‌های از دست رفته منجر به مشکلاتی در خصوص برداشت سرمایه کاربران بیتفینکس در اواخر سال ۲۰۱۸ شد.
در فوریه 2021، تتر و بیتفینکس با پرداخت جریمه 18.5 میلیون دلاری، توقف خدمات به ساکنان یا شرکت های ایالت نیویورک و ارائه اطلاعات مربوط به ذخایر خود به دفتر دادستان کل نیویورک برای دو سال آینده، موافقت کردند.

در اکتبر 2021، کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC) اعلام کرد که تتر با پرداخت 41 میلیون دلار جریمه “به دلیل ادعاهایی که استیبل کوین تتر به طور کامل توسط دلار آمریکا حمایت می شود” موافقت کرد. در واقع، طبق گزارش CFTC، تتر  تنها برای 27.6 درصد از روزها در یک دوره زمانی 26 ماهه از سال 2016 تا 2018 ذخایر فیات کافی در حساب‌های خود برای پشتیبانی از توکن‌های در گردش تتر داشت». بیتفینکس نیز موافقت کرد که به عنوان بخشی از توافق، 1.5 میلیون دلار جریمه بپردازد.
سقوط قیمت TerraUSD به کمتر از 0.23 دلار باعث شد تتر پیوند 1 دلاری خود را از دست بدهد. این کاهش عمدتا ناشی از ترس سرمایه‌گذاران بود که اگر یک استیبل کوین بتواند پیوند خود را از دست بدهد بقیه نیز می‌توانند.

چرا تتر مهم است؟
تتر پل ارتباطی بین ارزهای دیجیتال و ارز فیات است. این یک روش آسان برای سرمایه‌گذاران برای دستیابی به معاملات یک به یک دلار، فارغ از نوسانات ذاتی سایر ارزهای دیجیتال است. با فراهم آوردن این ثبات، سرمایه‌گذاران می‌توانند یک دارایی دیجیتال مشابه ارز فیات در اختیار داشته باشندکه البته سهولت خرید و فروش آن مانند ارزهای دیجیتال است. ویژگی‌های کلیدی تتر آن را به یک سکه محبوب تبدیل کرده است، اگرچه این سکه نیز از خطرات در امان نیست.

ثبات قیمتی تتر چگونه تضمین می شود
شرکت تتر ادعا دارد که بیشتر از تعداد توکن های تتری که در بازار در گردش هستند، ذخایر دلار و غیر دلاری در اختیار دارد. این دارایی ها می توانند شامل ذخایر ارزی دلاری یا غیر دلاری بوده و یا به صورت نقد، اوراق قرضه و یا سپرده های مدت دار در اختیار شرکت تتر باشند. تتر به صورت روزانه درباره‌ی میزان دارایی ها و ذخایری که در اختیار دارد گزارشات لازم را منتشر میکند اما با این وجود هنوز در برخی جنبه‌ها درباره‍‌ی دارایی‌های تتر ابهاماتی وجود دارد. کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) و دادستان نیویورک نیز در مورد ذخایر این شرکت تحقیقاتی را به صورت فعال در دست دارند.

خرید تتر تقریبا در همه ی صرافی های معتبر دنیا از جمله صرافی ارز دیجیتال نیپوتو امکان پذیر است. وقتی شما اقدام به خرید 100 دلار تتر می کنید تقریبا 100 توکن تتر (USDT) دریافت میکنید و شرکت برای پوشش دادن خرید شما 100 دلار به ذخایر پشتیبانی خود اضافه میکند. در آخر وقتی شما توکن های خود را در ازای دریافت ارزهای فیات باز خرید می کنید، توکن های تتر نیز از گردش خارج می شوند.
تتر بلاکچین اختصاصی ندارد و نقل و انتقال توکن های تتر از طریق بلاکچین هایی مثل اتریوم، ترون، الگوراند، سولانا، آوالانچ و پالیگان انجام میشود.

ارز دیجیتال تتر (USDT) چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

مقایسه بیت کوین و تتر
دانیل رودریگرز مدیر عامل شرکت Hill Wealth Strategies ، تفاوت های بین بیت کوین و تتر را اینگونه بیان میکند: تتر یک دارایی رمزنگاری شده اما مبتنی بر دلار آمریکا است در حالی که بیت کوین فقط با توجه به عرضه و تقاضا ارزش گذاری می شود.
ارز های دیجیتالی که به دارایی ها و یا ارزهای واقعی متصل نیستند در معرض نوسانات بازار قرار دارند. بیشتر ارزهای دیجیتال مثل لایت کوین و اتریوم نیز تحت تاثیر نوسانات بازار، تورم و نرخ بهره قرار دارند.
رودریگز همچنین معتقد است " تتر برای کسب درآمد طراحی نشده بلکه نوعی ذخیره پایدار برای حفظ ارزش دارایی های شما است. شما می توانید تتر را همواره ، با اختلاف چند سنت بالا و یا پایین تر، با قیمت یک دلار خریداری کنید.

تتر برای سرمایه گذاری مناسب است ؟
استیبل کوین‌ها اصلا گزینه‌ی مناسبی برای سرمایه گذاری نیستند. زیرا اصلا قرار نیست ارزش آن‌ها افزایش پیدا کند. برای مثال قیمت تتر به عنوان یک استیبل کوین قرار است همیشه ارزشی برابر با یک دلار داشته باشد. تتر به عنوان یک ذخیره ارزش می تواند در قالب یک دارایی دیجیتال و رمزنگاری شده برای خرید و فروش و انجام معاملات تجاری مورد استفاده قرار بگیرد.
ارزش گذاری شرکت هایی که بر مبنای بیت کوین سرمایه گذاری کرده اند به دلیل نوسانات قیمتی بیت کوین بسیار دشوار است. اما استیبل کوین‌ها می توانند علاوه بر استفاده از مزیت‌های دارایی های رمزنگاری شده از ثبات قیمتی نیز برخوردار باشند. بنابراین اگر قصد دارید دارای دیجیتال داشته باشید و از نوسانات قیمتی در امان بمانید بهتر است دارایی خود را تبدیل به تتر کنید.
با وجود اینکه شرکت تتر در تمام این سال ها حتی در مورد بازخرید یک توکن تتر از سرمایه گذاران معتبر و شناسایی شده نیز دچار مشکل نشده اما برخی ابهامات موجود در گزارشات ارائه شده، خطر عدم توانایی شرکت تتر در بازخرید دارایی ها را زنده نگه داشته است. بهترین راه خرید تتر ، استفاده از از صرافی نیپوتو می باشد . شما می توانید عمیق ترین بازار با کمترین گپ قیمتی را در این بازار پیدا کنید.

images_1703447040_65888a00675ec.png

3 دلیل برای خرید تتر
1- تراکنش های ساده و سریع: نقل و انتقال توکن‌های تتر بسیار آسان و سریع انجام می شود. این ویژگی برای سرمایه گذاران حوزه کریپتو و تریدر‌ها بسیار مهم است. تراکنش های مرتبط با این استیبل کوین‌ها در کمتر از چند دقیقه پردازش می شود. این ویژگی برای دوره هایی که سرمایه گذاران سعی می کنند تا دارایی های خود را به سرعت از بازار خارج کنند و یا قصد انجام معاملات آربیتراژ را دارند بسیار کاربرد دارد. آربیتراژ یعنی کسب سود با استفاده از اختلاف قیمت ارز بین صرافی ها. به شکلی که دارایی را از یک صرافی خریداری می کنید و کمتر از چند دقیقه در صرافی دیگر با قیمتی دیگر به فروش می رسانید.
2- تتر برای تراکنش ها مبلغی دریافت نمی کند: تریدرها و سرمایه گذاران برای خرید تتر مجبور به پرداخت هیچ هزینه ی اضافه ای نیستند. نقل و انتقال تتر بین کیف پول های مختلف تقریبا رایگان انجام میشود. البته شما باید هزینه های معمول و مرتبط با شبکه ی بلاکچین را پرداخت کنید.
3- ثبات قیمتی و ایمن در برابر نوسان: یکی از دلایلی که تریدرها و سرمایه گذاران را به سمت خرید استیبل کوین ها، خصوصا تتر جذب می کند، ثبات قیمتی تتر در مقابل نوسانات بازار است. حتی اگر قصد خرید و فروش در دارایی های دیجیتال را دارید بهتر است مبنای خرید و فروش شما ارز با ثباتی مثل تتر باشد.

انواع شبکه های تتر
تتر بر روی چندین بلاکچین از جمله اتریوم، ترون ، ایاس، سولانا، الگورند، بایننس اسمارت چین، پالیگان، فانتوم، آربیتروم و چندین شبکه ی دیگر در دسترس است. با اینکه تتر بر روی چندین بلاکچین قرار دارد اما ماهیت آن متفاوت نیست و هر USDT برابر با ۱ دلار است. برای مثال تتر erc20، مربوط به بلاکچین اتریوم و تتر trc20 در بلاکچین ترون استفاده می‌شود. تنها تفاوت آنها مربوط به سرعت انتقال و کارمزد تراکنش است، زیرا هر بلاکچین با توجه به ویژگی های خود سرعت بالاتر و یا کارمزد کمتری دارد. تا به امروز، بزرگترین بازار استفاده از USDT در اتریوم است. محبوب ترین انواع تتر: تتر اومنی (OMNI)، تتر ترون (TRC20)،تتر بایننس (bep2 or bep20)، تتر اتریوم (ERC20)

شفافیت ارز دیجیتال تتر
تتر هر روز خلاصه ای از ذخایر خود را در وب سایتش منتشر می کند. تا 29 ژانویه 2023، تتر ذخایر 67.8 میلیارد دلاری را برای USDT گزارش کرد. در همان تاریخ، تتر گزارش داد که 82.45 درصد از ذخایر خود را به صورت نقد، معادل های نقدی، سپرده های کوتاه مدت و اوراق تجاری نگهداری می کند. 4.69 درصد اوراق قرضه شرکتی؛ 9.02٪ وام های تضمینی به نهادهای غیر وابسته و 3.85 درصد در سایر سرمایه گذاری ها از جمله توکن های دیجیتال.
در حالی که تتر ادعا می‌کند از هر USDT با مقدار ارز معادل پشتیبانی می‌کند، همانطور که اعداد بالا نشان می‌دهند این کاملاً درست نیست. با این حال، در گذشته به تعهد 1 به 1 خود عمل کرده است.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها